Motorolja till min R1

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Använder hojjen ganska sparsamt, lite cruising men även en hel del fullgas :)

tänkte köra på biltemas 5w-50 då jag kört den i en hel del högvarviga bilmotorer (hondas vtec modeller) och där har den funkat kanon, samt att den uppfyller alla "krav" som motorolja skall göra

så vad tycker ni lärda "do or dont" ?

Koffe skrev:

tänkte köra på biltemas 5w-50 då jag kört den i en hel del högvarviga bilmotorer (hondas vtec modeller) och där har den funkat kanon, samt att den uppfyller alla "krav" som motorolja skall göra

kör på det om du tycker det funkar...men en hoj varvar mycket mer...så oljan måste ju tåla mer än (även) en civic....jag skulle inte snåla på den lilla kostnaden och köpa tex motul!!

jo, den varvar ju typ 5k rpm mer

men egentligen vilken typ av motorolja för rad4or funkar om man inte är kräsen eller, så länge det är helsyntet?

kanske får köpa mig en dunk svindyr olja ändå

tack för svaret

VAD TROR DU KÖPA MOTOROLJA TILL HOJEN PÅ BILTEMA.......
Do not..........
Biltema står ju knappast få kvalitet precis! Kör på riktiga grejer satsa på Typ Motuls grejer tycker jag!
Simma lugnt..

Last edited:
jazze skrev:
Do not..........
Biltema står ju knappast få kvalitet precis! Kör på riktiga grejer satsa på Typ Motuls grejer eller sälj hojen.
Simma lugnt..

Låter som Motul sköter sin marknadsföring väl, om du tror att det är det enda som duger. Biltemas olja är tillräckligt bra, och priset är ju helt rätt vilket man inte kan säga om vissa "märkesoljor".

Har själv ingen aning om dem dyrare är mycke bättre än biltemas men den lilla kostnaden i sammanhanget skulle jag inte snåla på! så många liter olja är det ju inte tal om...

jazze skrev:
Do not..........
Biltema står ju knappast få kvalitet precis! Kör på riktiga grejer satsa på Typ Motuls grejer eller sälj hojen.
Simma lugnt..

Jazze...*suck* Du verkar jätteinsatt och duktig.

Kan inte du lära mig lite om oljor?

Koffe: Den oljan du föreslår är en BIL-olja.
Den går inte ihop med din våtkoppling.
(KAN göra, men troligen inte)
Köp istället den MC-olja Biltema har.
Racingvarianten.
Helsyntet.
B happy.

Det får du gärna tycka men kan du inte bevisa motsatsen så tänker då inte jag ändra mig, men du kan ju läsa upp dig på lite kunskap om oljor i stället tror jag!

jazze skrev:
Det får du gärna tycka men kan du inte bevisa motsatsen så tänker då inte jag ändra mig, men du kan ju läsa upp dig på lite kunskap om oljor i stället tror jag!

Nån som orkar länka till Oljetrådarna, del 1 och 2? :rolleyes:

Koffe skrev:

Har man köpt en R1´a för ett gäng lusentappar så är det väl inte oljan som man ska spara in på, jag har ingen aning om Biltema´s oljekvalitet, men jag tror fortfarande att man får vad man pröjsar för, kan ha fel men tycker att det är dumt att chansa.

jazze skrev:

Fixar det PacMan!

Jazze:
Ödmjuk som du är kan du väl iaf läsa följande:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250&highlight=allt

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251&highlight=allt

Goose skrev:
Har man köpt en R1´a för ett gäng lusentappar så är det väl inte oljan som man ska spara in på, jag har ingen aning om Biltema´s oljekvalitet, men jag tror fortfarande att man får vad man pröjsar för, kan ha fel men tycker att det är dumt att chansa.

Du har HELT rätt Goose.
Men man kan oxå veta vad man köper, och sen kanske man inte absolut måste ha den allra dyraste oljan, då det kanske inte skiljer många % i prestanda ner till de som håller hyfsade priser.
Om det ens finns någon kvalitetsskillnad alls.

Allt det här har vi diskuterat i de länkar jag lagt in här, och det finns folk här på forumet som dessutom genom storköp/gruppköp fåt ner priserna på ett föredömligt sätt.
Så billig KAN vara bra. Priset sätter inte nivån på kvalite´n alltid iaf. :tummenupp

Last edited:
Verkar som om Dr.Bike har noll koll på oljor :7peta
:rofl Du kan verkligen skriva du tack för all info i oljetråd 1 och 2 :Bugar
blir perfekt att hänvisa vissa messersmiths man känner att läsa dessa :D :tummenupp

Koffe skrev:
...tänkte köra på biltemas 5w-50 då jag kört den i en hel del högvarviga bilmotorer (hondas vtec modeller) och där har den funkat kanon, samt att den uppfyller alla "krav" som motorolja skall göra
så vad tycker ni..."do or dont" ?
Enligt MIN erfarenhet skall du inte använda Biltemas 5W-50. Köper du på Biltema köp Racing 15W-40, den funkar klockrent i R1 enligt MIN erfarenhet.

PS. Motul PR-makares våta dröm => jazze DS.

FZ1
DR.Bike

Tack för svaren det var exakt sådana svar jag ville ha

köper biltemas racingolja, nån som har ett artnr så man hittaar den lätt väl i butiken

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...