Motorolja rinner

RSpirit

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS 98
Det är så här att jag har en RS 125 98.

Ni vet skruven där man ska tappa ur motoroljan, den verkar släppa. Jag har försökt att skruva fast den lite bättre, men det hjälper inte något. Varför läcker den fortfarande?

Droppar ganska mycket. Trodde först att det var något fel på packningarna när jag köpte hojen och såg hur mycket olja det fanns på nedre delen av kåpan, men det här verkar vara problemet.

Tack i förväg.
 
Muggen skrev:
har du nån packning mellan skruv o motor?

Det har jag inte tittat på, inte tagit ur skruven för att jag har inte haft tillgång till någon dunk där oljan ska ut till. Hojen är inomhus :huvet
 
Brukar sitta en kopparbricka som packning den behöver bytas efter några oljebyten( helst varje).

Är gängorna fräscha?
Var det rent när du drog dit det,så det inte hamnat någon skit emellan?
 
Långa farbron skrev:
Brukar sitta en kopparbricka som packning den behöver bytas efter några oljebyten( helst varje).

Är gängorna fräscha?
Var det rent när du drog dit det,så det inte hamnat någon skit emellan?

Det har jag ingen aning om. Hojen är nyköpt och jag har inte bytt olja. Ska titta på det imorgon, jag misstänker också att det är packningen, det måste det vara.

Då blir det att köpa en. Ska man gå till närmsta Aprilia återförsäljare för att beställa?
 
RSpirit skrev:
Det har jag ingen aning om. Hojen är nyköpt och jag har inte bytt olja. Ska titta på det imorgon, jag misstänker också att det är packningen, det måste det vara.

Då blir det att köpa en. Ska man gå till närmsta Aprilia återförsäljare för att beställa?


Nja det tror jag inte behövs,kolla med din lokale Mc-handlare och mät eller ta med skruv och ev packning/kopparbricka så löser det sig säkert :)
 
Orkar du inte göra något åt problemet eller inte har möjlighet att kolla exakt vad det är för problem... Köp en flaska Quicklen/Bräklen och en tub silikolpackning från Biltema. Avfetta oljepluggen och området närmast pluggen. Klämm ut tubens innehåll och applicera ett 5 mm tjock lager. Ta sen spott på fingret och jämna till ytan. Låt stå över natten.

Se till att fixa det innan du försöker sälja hojen, ett lager svart silikon under motorn tyder på att man inte har tagit hand om sitt fordon på rätt sätt.
 
andersbrink skrev:
Ett lager svart silikon under motorn tyder på att man inte har tagit hand om sitt fordon på rätt sätt.


hahaha helt rätt :tummenupp
 
andersbrink skrev:
Orkar du inte göra något åt problemet eller inte har möjlighet att kolla exakt vad det är för problem... Köp en flaska Quicklen/Bräklen och en tub silikolpackning från Biltema. Avfetta oljepluggen och området närmast pluggen. Klämm ut tubens innehåll och applicera ett 5 mm tjock lager. Ta sen spott på fingret och jämna till ytan. Låt stå över natten.

Se till att fixa det innan du försöker sälja hojen, ett lager svart silikon under motorn tyder på att man inte har tagit hand om sitt fordon på rätt sätt.

OK tack, ska titta på det snart så får vi se vad jag ska göra.

Motorn verkar iallafall funka väldigt fint, inga knackningar dessutom går den som ett skott. Hade en innan och den knackade och gick inte så bra... så en del vet man om missljud.

Hoppas bara att man hinner köra den någonting innan den skär, rullat ungefär 10-12.000 km, säkerligen utan ett kolv/cylinder byte.
 
RSpirit skrev:
OK tack, ska titta på det snart så får vi se vad jag ska göra.

Motorn verkar iallafall funka väldigt fint, inga knackningar dessutom går den som ett skott. Hade en innan och den knackade och gick inte så bra... så en del vet man om missljud.

Hoppas bara att man hinner köra den någonting innan den skär, rullat ungefär 10-12.000 km, säkerligen utan ett kolv/cylinder byte.

byt kolv direkt då! billigare i längden
 
gaffel46 skrev:
byt kolv direkt då! billigare i längden

Hmm, kanske det ja, men folk har sagt att jag bör inte byta förrän den har rullat ungefär 17 000.. dvs om den inte skär innan :hihi

Vad kan hända när hojen skär? Kan vevaxel med mera ta skada?
 
Fixat och bytt olja nu. Köpt ny bricka. Märkte att gamla brickan var mindre, antagligen fel. Den var för liten.

Nu droppar det inte längre, ännu ett problem löst.

Tack för hjälpen.
 
Helt otroligt!! Ett forum där man inte ser ner på någon bara för att den har mindre CC.. Fan Bike har ju spårat ur totalt... Fortsätt så!
 
RSpirit skrev:
Hmm, kanske det ja, men folk har sagt att jag bör inte byta förrän den har rullat ungefär 17 000.. dvs om den inte skär innan :hihi

Vad kan hända när hojen skär? Kan vevaxel med mera ta skada?
En otrevlig sak som kan hända är att du orsakar en olycka när den skär. Om den skär. Hög hastighet och en motor som hastigt blir stum renderar i ett låst bakdäck som kan orsaka en märklig kurs på fordonet. Hände iaf för mig, men det var en moped efter grusväg.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top