Populäraste oljan är nog motuls 7100.
Det sägs att yamalube är egentligen motuls olja. Om sant så torde den isåfall innehålla också ester. Hannuse kanske kan läsa baksidan på burken?
Jag kör Motul 7100 i min Ducce. Egentligen hade jag nog kunnat ha Biltema, men jag gör det inte? Så jag antar att jag enligt mitt föregående inlägg i tråden inte gillar pengar heller.
Populäraste oljan är nog motuls 7100.
Det sägs att yamalube är egentligen motuls olja. Om sant så torde den isåfall innehålla också ester. Hannuse kanske kan läsa baksidan på burken?
Tveksamt, möjligen att Motul är populärast hos svenska MC-handlare,
ungefär som GP-batterier är vanliga i svenska affärer.
Jag skulle aldrig hälla Esterolja i min hoj.
Estrar är föreningar av organiska syror och alkoholer och bildas tillsammans med vatten när man blandar en organisk syra med en alkohol: Organisk syra+Alkohol < = > Ester + Vatten
Det är en jämvikt reaktion så blandar man Ester + Vatten så får man Organisk syra + Alkohol
Vid närvaro av vatten sönderdelas estrar i organisk syra och alkohol. När bensin förbränns består avgaserna mest av vatten och koldioxid. Och en del avgaser tränger sig förbi kolvarna och ner i vevhuset. Har man mineralolja så löser sig vattnet/vattenångan obetydligt i oljan. Med Esterolja så suger oljan åt sig vatten som en svamp och sönderdelas i syra och alkohol.
Esteroljor har en bra egenskap, visositeten ökar mycket mindre än mineraloljor i kyla. Så Esteroljor fann användning under WW2 i Ryssland under vintern. Så planerar man köra MC genom Ryssland under vintern , Ja. Här hemma under "MC-säsongen" nej. För min del.
I Kylbranschen där jag jobbat i 40 år så tvingades vi på grund av faran för Ozonskiktet med Freoner byta köldmedier och bytet medföljde att vi var tvungna byta från Mineraloljor till Esteroljor. OCH BORTSETT FRÅN ARBETSKADORNA med eksem och liknande orsakat av Esteroljorna så blev det ett helt nytt arbetsätt. Esteroljorna borde helst pumpas över i en tank , värmas upp och vakuumsugas innan de fördes in i kylmaskinen. För få bort fukt. Esterolja som inte användes direkt från förpackningen var öppnad gick till återvinning för den sugit åt sig fukt. Kompressorer började haverera på ett sätt som inte var vanligt med mineralolja osv. Men så dåligt är väl inte esterolja ?
Nej då, byter du olja som i MotoGP varje dag, inga problem med Esterolja i hojen.
Explore the top lubricants companies in the industry at 360Quadrants. Our curated list highlights the top players, their innovative products, and market influence. Request a Free Marketing Kit!
www.360quadrants.com
Själv använder jag OKQ8 Q8 RACING 4T 10W-50 i MCn.
Tveksamt, möjligen att Motul är populärast hos svenska MC-handlare,
ungefär som GP-batterier är vanliga i svenska affärer.
Jag skulle aldrig hälla Esterolja i min hoj.
Estrar är föreningar av organiska syror och alkoholer och bildas tillsammans med vatten när man blandar en organisk syra med en alkohol: Organisk syra+Alkohol < = > Ester + Vatten
Det är en jämvikt reaktion så blandar man Ester + Vatten så får man Organisk syra + Alkohol
Vid närvaro av vatten sönderdelas estrar i organisk syra och alkohol. När bensin förbränns består avgaserna mest av vatten och koldioxid. Och en del avgaser tränger sig förbi kolvarna och ner i vevhuset. Har man mineralolja så löser sig vattnet/vattenångan obetydligt i oljan. Med Esterolja så suger oljan åt sig vatten som en svamp och sönderdelas i syra och alkohol.
Esteroljor har en bra egenskap, visositeten ökar mycket mindre än mineraloljor i kyla. Så Esteroljor fann användning under WW2 i Ryssland under vintern. Så planerar man köra MC genom Ryssland under vintern , Ja. Här hemma under "MC-säsongen" nej. För min del.
I Kylbranschen där jag jobbat i 40 år så tvingades vi på grund av faran för Ozonskiktet med Freoner byta köldmedier och bytet medföljde att vi var tvungna byta från Mineraloljor till Esteroljor. OCH BORTSETT FRÅN ARBETSKADORNA med eksem och liknande orsakat av Esteroljorna så blev det ett helt nytt arbetsätt. Esteroljorna borde helst pumpas över i en tank , värmas upp och vakuumsugas innan de fördes in i kylmaskinen. För få bort fukt. Esterolja som inte användes direkt från förpackningen var öppnad gick till återvinning för den sugit åt sig fukt. Kompressorer började haverera på ett sätt som inte var vanligt med mineralolja osv. Men så dåligt är väl inte esterolja ?
Nej då, byter du olja som i MotoGP varje dag, inga problem med Esterolja i hojen.
Explore the top lubricants companies in the industry at 360Quadrants. Our curated list highlights the top players, their innovative products, and market influence. Request a Free Marketing Kit!
www.360quadrants.com
Själv använder jag OKQ8 Q8 RACING 4T 10W-50 i MCn.
Noterade i SDB att det inte finns någon undre gräns för Zinktillsatsen längre i OKQ8 Q8 Racing 10w-50 så jag hällde i En dl Rislone Engine Oil Supplement with Zink Treatment,
borde kanske tagit hela flaskan ?
Noterade i SDB att det inte finns någon undre gräns för Zinktillsatsen längre i OKQ8 Q8 Racing 10w-50 så jag hällde i En dl Rislone Engine Oil Supplement with Zink Treatment,
borde kanske tagit hela flaskan ?
App, app - det är viktiga saker.
Har du sett utbudet av hudvårdsprodukter?
Även gud glömde tydligen att göra huden (speciellt i ansiktet) färdig, så även den allsmäktige kan göra fel
Så - köp!
Har en så gammal hoj att Suzuki rekommenderar API SF/SG eller API SH/SJ olja.
Själv tänkte jag direkt när nya BMW S1000RR fick kamaxelras efter ca 2000 mil under Motorrads 5000 mil test på 2009 års MC-olja. Varför har oljeblandarna minskat inblandningen av ZDDP i oljorna ?
Själv tänkte jag direkt när nya BMW S1000RR fick kamaxelras efter ca 2000 mil under Motorrads 5000 mil test på 2009 års MC-olja. Varför har oljeblandarna minskat inblandningen av ZDDP i oljorna ?
Tycker vi behöver styra upp vad som diskuteras på SH!
På hösten pratar vi om höstpriser på Blocket.
Vintern en oljetråd.
Våren ägnas åt urladdade batterier/ hojen startar inte.