Motorolja i Scooter?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Skulle hälla motorolja i en Yamaha YP 125 Majesty men insåg att det verkar finnas olika oljor för slutväxel och annan för själva vevhuset. I en vanlig motor skvalpar ju samma olja runt bland både vevstakar och transmission...

Vad ska man ha för olja i vevhuset egentligen? Första gången jag häller olja i en sån här scooter.

Hjälp mig att inte fucka upp!:tummenupp Dessutom är jag otålig och pallar inte vänta tills i morgon. Har sökt utan att bli helt säker.

Last edited:
:tummenupp

Jag var precis nere i garaget och bytte olja i motor och transmission på min 125cc kinesscoter.

Vanlig o-syntetisk biltema-motorolja i motor och castrols 90 ( 120cl tub ) i transmissionen.

Nu rullar den en vinter till! :yoparty

Innan jag startade tråden hällde jag i Castrol MTX transmissionsolja, big fail alltså...

Får hälla ut den, var köper jag olja idag då...Hmm. Jag tänker undvika Biltema trots att det är nära:gnissla

Från den tyska instruktionen:

Sorte ( viskositet ) Siehe Seite 3-4

Klassen: Nach API: SE, SF oder SG
nach CCMC ( ACEA): G-4 od. G-5

1,4 L

Det sista fattar jag iaf:gnissla

Tack för länkar, tips och idéer. Jag verkar ha grottat in mig i onödan, verkar vara vanlig 10-30 olja helt enkelt.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard