motorolja i luftburken????

*FIREBLADE*

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2006
Ort
norr
Hoj
R1-99 fireblade-96
har märkt att hojen har gått konstigt,och när jag öppnade luftburken för att kolla luftfiltret så såg jag att det va massa motorolja där,,,nån som vet vad som kan vara fel??

det är en R1:a -99
 
olja från vevhusventilationen :confused:beror på hur mycket men lite blir de alltid efter en tids andvändning:tummenupp men vid mycket så är de inte bra:näsblod inte bra om ventilationen blir igensatt:gnissla:huvet
 
Fyller man på för mycket olja i motorn kan det bli så att oljan går upp i luftfiltret
 
Bästa sättet för att undvika olja i luftburken:

Gör inga wheelies.
 
olja från vevhusventilationen :confused:beror på hur mycket men lite blir de alltid efter en tids andvändning:tummenupp men vid mycket så är de inte bra:näsblod inte bra om ventilationen blir igensatt:gnissla:huvet

hur vet man om det är igen satt???man blir ju lite orolig för jag har hafrt den inne på ventiljustering för jag tyckte den tickade,men det blev inge skillnad på ljudet,finns det möjlighet att tickandet kan bero på att den är igensatt???
 
Du har väll 2 slangar in i luftburken? Dra ut dom ur burken o fäst dom i ett uppsamlingskärl. Jag kan va ute o cykla. Men du borde ha det.
 
olja från vevhusventilationen :confused:beror på hur mycket men lite blir de alltid efter en tids andvändning:tummenupp men vid mycket så är de inte bra:näsblod inte bra om ventilationen blir igensatt:gnissla:huvet

hej,torkade ur all olja ur luftburken,körde sedan ca 15mil,och när jag kollade igen va det olja,lyssna man i slangen när motorn är igån fluffar det massor så den täppt kan den ju ej vara
 
hej,torkade ur all olja ur luftburken,körde sedan ca 15mil,och när jag kollade igen va det olja,lyssna man i slangen när motorn är igån fluffar det massor så den täppt kan den ju ej vara

Hur långt har den gått?
Finns en risk att kolvringarna blivit dåliga, orsakar då övertryck i vevhuset som leder till att den trycker olja till luft burken.
Kan då även vara cylinder eller kolvar som är slitna över service gräns.
 
den har gått 3700 mil.har du nån aning om vad det skulle kosta att byta typ ringarna eller man kanske måste byta kolvar åxå
 
Kört högt och länge på bakhjulet?
Utför "Clean Air Mod" som alla stuntare gör, så är problemet ur världen.
Har själv gjort det på min R6:a
 
Kört högt och länge på bakhjulet?
Utför "Clean Air Mod" som alla stuntare gör, så är problemet ur världen.
Har själv gjort det på min R6:a

har du lust att beskriva hur man går till väga med clean air mod.

vore väldigt tacksam

mvh
 
har du lust att beskriva hur man går till väga med clean air mod.
Har du testat Google? Vänta så ska pappa hjälpa dig :tungan

Inte din hojmodell, men det ger väl en indikation om vad modden handlar om:

[YOUTUBE-ID]zBy3hma4oQ4[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top