motorolja i luftburken????

*FIREBLADE*

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2006
Hoj
R1-99 fireblade-96
har märkt att hojen har gått konstigt,och när jag öppnade luftburken för att kolla luftfiltret så såg jag att det va massa motorolja där,,,nån som vet vad som kan vara fel??

det är en R1:a -99

olja från vevhusventilationen :confused:beror på hur mycket men lite blir de alltid efter en tids andvändning:tummenupp men vid mycket så är de inte bra:näsblod inte bra om ventilationen blir igensatt:gnissla:huvet

Fyller man på för mycket olja i motorn kan det bli så att oljan går upp i luftfiltret

Bästa sättet för att undvika olja i luftburken:

Gör inga wheelies.

olja från vevhusventilationen :confused:beror på hur mycket men lite blir de alltid efter en tids andvändning:tummenupp men vid mycket så är de inte bra:näsblod inte bra om ventilationen blir igensatt:gnissla:huvet

hur vet man om det är igen satt???man blir ju lite orolig för jag har hafrt den inne på ventiljustering för jag tyckte den tickade,men det blev inge skillnad på ljudet,finns det möjlighet att tickandet kan bero på att den är igensatt???

Du har väll 2 slangar in i luftburken? Dra ut dom ur burken o fäst dom i ett uppsamlingskärl. Jag kan va ute o cykla. Men du borde ha det.

hej,torkade ur all olja ur luftburken,körde sedan ca 15mil,och när jag kollade igen va det olja,lyssna man i slangen när motorn är igån fluffar det massor så den täppt kan den ju ej vara

hej,torkade ur all olja ur luftburken,körde sedan ca 15mil,och när jag kollade igen va det olja,lyssna man i slangen när motorn är igån fluffar det massor så den täppt kan den ju ej vara

Hur långt har den gått?
Finns en risk att kolvringarna blivit dåliga, orsakar då övertryck i vevhuset som leder till att den trycker olja till luft burken.
Kan då även vara cylinder eller kolvar som är slitna över service gräns.

den har gått 3700 mil.har du nån aning om vad det skulle kosta att byta typ ringarna eller man kanske måste byta kolvar åxå

Kört högt och länge på bakhjulet?
Utför "Clean Air Mod" som alla stuntare gör, så är problemet ur världen.
Har själv gjort det på min R6:a

Kört högt och länge på bakhjulet?
Utför "Clean Air Mod" som alla stuntare gör, så är problemet ur världen.
Har själv gjort det på min R6:a

har du lust att beskriva hur man går till väga med clean air mod.

vore väldigt tacksam

mvh

har du lust att beskriva hur man går till väga med clean air mod.
Har du testat Google? Vänta så ska pappa hjälpa dig :tungan

Inte din hojmodell, men det ger väl en indikation om vad modden handlar om:

[YOUTUBE-ID]zBy3hma4oQ4[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...