Motorolja Husqvarna TE 610 ie -07

ricky123

Medlem
Gick med
25 Mar 2021
Hoj
honda xr650r
Hallå tänkte höra vad ni rekommenderar att köra på för olja på denna modell?
Det är ju en mindre djungel det här med oljor.
Helsyntet/delsyntet 10-40 eller ? osv.
Mängd 1,6 liter stämmer det?
Köpte fel olja till en vs800 i somras den började slira på lamellerna kanske lite överdrivet rädd att det ska bli fel sen dess.
Tacksam för svar.
 
Last edited:
Har du en manual?
Om inte så sök efter en på nätet.
Där står det garanterat vilken olja du ska ha.
Fabrikatet kvittar men klassningen måste vara rätt och viskositeten.
Om du vill läsa "lite" https://www.ocsoil.fi/?page=API/ACEA&setlang=l2
 
 
Eller så kör du detta forums favvo Ok/q8 SBK Racing 10w50. Den är dyr på 1l fllaska över 200kr på Ok mack men kostar bara en bråkdel på 20l dunk. 20l kan OK macken ta hem då kostar den 75-85kr l om de inte höjts nu? De är faktiskt en bra olja ,växellådan går rel lätt och motorerna håller bra. Vi brukar dela en dunk på två så den inte hinner gå ut på datumet innan man kört upp all olja.
Min Favorit är dock Motul 7100 15w50 Och Payback 5w50 racing för de ger ännu smodare växlingar men de kostar en slant.
Kör gärna den här tjocka viskositeten ej lägre än 50 i topp för de ger bättre skydd när de blir hett och växellådans drev håller bättre när de är tjockisolja. Enda nackdel är högre soppaförbrukning vs en tunnare olja.
De här oljorna jag rek har rätt spec för din motor.
 
Ok/q8 SBK Racing 10w50. Har väll utgått och är slut i hela Europa o ersatts av någon annan olja betydligt dyrare q8.
 
Eller så kör du detta forums favvo Ok/q8 SBK Racing 10w50. Den är dyr på 1l fllaska över 200kr på Ok mack men kostar bara en bråkdel på 20l dunk. 20l kan OK macken ta hem då kostar den 75-85kr l om de inte höjts nu? De är faktiskt en bra olja ,växellådan går rel lätt och motorerna håller bra. Vi brukar dela en dunk på två så den inte hinner gå ut på datumet innan man kört upp all olja.
Min Favorit är dock Motul 7100 15w50 Och Payback 5w50 racing för de ger ännu smodare växlingar men de kostar en slant.
Kör gärna den här tjocka viskositeten ej lägre än 50 i topp för de ger bättre skydd när de blir hett och växellådans drev håller bättre när de är tjockisolja. Enda nackdel är högre soppaförbrukning vs en tunnare olja.
De här oljorna jag rek har rätt spec för din motor.
Kanon tusen tack
 
Ok/q8 SBK Racing 10w50. Har väll utgått och är slut i hela Europa o ersatts av någon annan olja betydligt dyrare q8.

Nog va de väl F,,, den som va så bra och billig olja :3freak :gnissla:gnissla:huvet
Vi brukade köpa från Swedol för de va billigare ink frakt vs lokala OK macken.
De har 4L dunk för 339kr men de står även att de inte finns i lager?
 
Last edited:
Delsyntet "kan" vara jättebra, eller högst tveksamt. Kriterierna för vad som får kallas delsyntet är högst oklara. SBK Racing är beprövad i racingsammanhang för all MC-sport och därmed "vet" man att den funkar i praktiken. Beroende på vart du bor så går den fortfarande att få tag i (Ica Alvhem är en klassiker för oss på västkusten). Ett viktigare råd för en stor stånka är att byt hellre ofta och lite billigare olja än en svindyr olja som du kör 600 mil.
 
Delsyntet "kan" vara jättebra, eller högst tveksamt. Kriterierna för vad som får kallas delsyntet är högst oklara. SBK Racing är beprövad i racingsammanhang för all MC-sport och därmed "vet" man att den funkar i praktiken. Beroende på vart du bor så går den fortfarande att få tag i (Ica Alvhem är en klassiker för oss på västkusten). Ett viktigare råd för en stor stånka är att byt hellre ofta och lite billigare olja än en svindyr olja som du kör 600 mil.
Ok
 
Och kör inte en 40 olja i slutsiffra för enstånkor är elak mot växellådan. Iom att en stor enstånka tänder så sällan så blir de våldsamma smällar genom hela drivlinan och då får bla dreven i växellådan hårda smällar. Ju tjockare viskositet man har i slutsiffra desto bättre för lådan och kamaxlar dessutom.
Kör någ av dessa-
10w50 eller 60
15w50/60
20w50/60
 
Och kör inte en 40 olja i slutsiffra för enstånkor är elak mot växellådan. Iom att en stor enstånka tänder så sällan så blir de våldsamma smällar genom hela drivlinan och då får bla dreven i växellådan hårda smällar. Ju tjockare viskositet man har i slutsiffra desto bättre för lådan och kamaxlar dessutom.
Kör någ av dessa-
10w50 eller 60
15w50/60
20w50/60
Ok, tacksam för alla svar.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top