Motorolja Honda cb500 -75

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Tjena!
Börjar närma mig första start på min ombyggda cb500 :yoparty såpass att det är dags att ha i olja i motorn. undrar lite om det är nån särskild olja som funkar bäst, både med tanke på vilken hoj det är och att den är helt nyrenoverad!
I shop manualen står det 10w-40, så det känns ju vettigt att använda! sen har jag hört att syntetolja inte ska va bra i gamla hojar, men att det främst är för att den kan få gummi att krympa. Då min motor är helrenoverad är alla o-ringar och packnigar nya så det borde väl inte vara nått problem i så fall?

Tack /Björn
 
Inga problem med syntetolja, är mest gamla rykten som lever kvar bland bakåtsträvare. Dock kan det vara ide att köra en "dålig" mineralolja eller inkörningsolja de första milen om motorn är nyrenoverad, så alla ytor slits in mot varandra ordentligt. Syntetolja kan ibland ha för bra oljefilm för inkörningen.

Har du våtkoppling så välj en JASO MA eller MA2 klassad olja.

Väntar du ett tag till kommer nog zink-mannen dyka upp i tråden och skriva en till hälften påhittad avhandling
 
I en CB500 kan du hälla i vilken modern motorcykelolja som helst. På det glada 70-talet, använde vi en rak 30-olja, men det berodde på att multigradeoljorna var så dåliga. Idag är alla oljor bättre än den bästa oljan var då. Häll i biltemas motorcykelolja så klarar det sig fint.
 
I en CB500 kan du hälla i vilken modern motorcykelolja som helst. På det glada 70-talet, använde vi en rak 30-olja, men det berodde på att multigradeoljorna var så dåliga. Idag är alla oljor bättre än den bästa oljan var då. Häll i biltemas motorcykelolja så klarar det sig fint.
Alla körde på Quaker State rak 30.
 
Tack för svaren!
Så oljans beteckning(grad) handlar mer om ens körförhållanden än motorn? tänk vad man lär sig..
verkar som helsyntet 10w-40 inte är supervanligt, så tänker 5w-40 istället, om säsongen skulle råka sträcka sig in på hösten!
Undrar också angående inkörning! är det nödvändigt att ha speciell olja under inkörningen eller duger det med den oljan jag tänker använda senare? Och bara göra ett oljebyte tidigare än service?
 
En helsyntet är bättre än en mineral, men vilken som helst funkar fint. kör 100 mil på den olja du bestämmer dig för och byt sedan olja och filter. Är osäker på vilken bytesintervallen var på den hojen, men med dagens oljor kan du säkert köra längre mellan bytena. Oljorna har blivit MYCKET bättre på 40 år.
 
Exakt! Och hade med sig en massa otympliga platburkar med 40-olja att byta till nar man passerade Alperna.
Annars rasade motorn direCkt, redan pa den tiden.
Nähä, man hällde bara i en burk Liqui Moly eller möjligen STP så var det grönt. :mattias

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Att "köra in" motorn med mineral är ett dåligt tips finns ingen anledning, kör med en modern helsyntetisk olja. Biltema eller Motul spelar mindre roll. Vill du göra motorn en tjänst? Första gången du far ut, kör varierat och när du kört 30-60 minuter far hem och byt olja och kör sedan på rekommenderat intervall. :hej
 
Jag hällde i Q8 SBK i min gamla CB men då läckte den ännu mer än tidigare. Tillbaka till billigare mineraolja och läckaget blev godtagbart. Men med nya packningar borde det inte vara ett problem. :D

Köper 20-litersdunk med SBK så det hade blivit enklare med färre oljesorter i garaget även om det blivit lite dyrare.

Jag skulle lägga pengarna på tätare oljebyten istället för dyrare olja... :)
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top