motorolja gsx-r 750

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Undrar bara en liten sak! :kocko

Om jag fyller i min hoj 2800 el. var det 2600ml motorolja som det ska vara om jag byter även filter så syns det ändå inte i det lilla fönstret man ska kolla nivån i... :mattias

Undrar bara vad som är att föredra??? :fakta

1. Att man fyller i 2800/2600ml som Suzuki säger el.
2. Att man fyller i tills man har nivån halvt upp i fönstret (när cykeln står rakt såklart!)

Blev lite konstit nu när jag inte på rak arm minns om det var 2600 el. 2800 ml, men kanske nån vet svaret på även det :tummenupp

Hojen är en 98:a som gått 2000mil, så helt slut kan den inte vara
:rofl

Last edited:
Jag har aldrig tömt i rätt mängd utan bara gått på fönstret.

2800 tror jag din rymmer, med oljefilter så är du nog uppe på 3L kanske något lägre. Så slå i 2800 starta låt gå i kort tag 10sec. Slå av, vänta i ca 1-3min kolla nivån, fyll på tills du är uppe på max nivå.

Nästa gång du byter filter vet du hur mycke den ca rymmer, Då slår du i ungefärlig mängd och kollar nivån efter en liten start.

Tackar!

E ändå snart aktuellt med ett oljebyte, så då ska jag noggrant kolla hur mycket den vill ha! :fakta

Är bara rädd att hälla i för mycket olja med risk för att skjuta ut stefa-packningarna eller nått!?!? :confused:

Det är nivån som räknas, angiven volym är mer för att tala om hur mycket man behöver köpa o ungefär när det är dags att börja kolla nivån. Men, som redan påpekat, motorn ska gå lite så att t.ex. filtret blir fyllt, innan man slutkollar. Normalt är det väl 3-5 dl mellan min o max-nivå. Borde väl gå att hitta det intervallet.
/u

Gix skrev:
Är bara rädd att hälla i för mycket olja med risk för att skjuta ut stefa-packningarna eller nått!?!? :confused:
Normalt sett skjuter man inte packboxar till följd av för hög nivå. Möjligen vid MASSOR för hög nivå men det är ju inte det som det är fråga om. Men det är ju ändå olämpligt.

TACKAR igen för alla svar...

Verkar ju som om alla e överens om att det är nivån som e viktig å inte vad boken säger :fakta

Så vi kör på de då i framtiden... :tummenupp

K-Man skrev:
hur är det att äga/försäkra gixxer i Finland då?

Öh? Har jag missat nått nu? Eller frågar du sådär annars bara?

Svaret är iaf: Att äga den är väl i stort sett lika som i Sverige, DEN ÄR MIN :D

Att försäkra den är betydligt billigare än i Sverige vad jag förstått men på tok för dyrt ändå... :fakta

Varför undrar du om man får fråga? :confused:

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back