Motorolja - CBR1000RR -08

där jag jobba köper vi 2-3 fat i månaden från dom, drog den frågan till han , o svaret va så,
som DNA , men spår bar olja o dom kan se om det är deras eller ej, ska försöka hitta de o lägga upp,

så svaret är att oljan är spår bar, tro de eller ej,
 
Last edited:
Undvik helst castrol olja,många inklusive mig har upplevt kopplings slir med detta. Kör till swedol och köpa deras Q8 olja 20L 1150 kr eller 4L för 298kr
 
Hahahahaha ja testa Biltema!
Blodet i din dyrgrip känns rätt att snåla med! Det gjorde de i den lokala Gokart hallen också (Ganska mycket lägre trimningsgrad på de motorerna) och fick byta sju motorer! :tummenupp
Ärligt talat hur snåla är ni?
Köp ett riktigt märke!
Skulle säga Motul 300V för race/bana, och 7100 Alternativt 5100 (som är delsyntet) för gatåka.
5100 kostar 549:-, de andra lite mer men räkna ut de per mil och se om ni tycker det är värt att chansa på!

Om man gillar att snåla så finns det annat att dra ner på.

Läs på lite bättre. Biltemas racingolja är det inget fel på. Kör hellre på den än nån fin (eller i alla fall dyr) delsyntet från Motul.
 
Du tänker rätt men varför inte skaffa en bättre inköpskanal än att sponsra booves ockerpriser. Tex opieoils.co.uk så sjunker det betydligt dock ej så lågt som 60 kr/l. Bara känslan att slå in den grön gula 300v är oslagbar :D


Grönt är skönt :D

Men allvarligt talat 54 euro + frakt gör att den oljan hamnar i prisspannet 600-650 sek för 4 liter.

OkQ8 oljan går man ner till närmaste mack och hämtar sig en 20 av för 1200 sek. Oljan fungerar ju tydligen väldigt bra och många SST piloter använder sig av den med goda reslutat.

Varför kasta pärlor till svin lixom?
 
Grönt är skönt :D

Men allvarligt talat 54 euro + frakt gör att den oljan hamnar i prisspannet 600-650 sek för 4 liter.

OkQ8 oljan går man ner till närmaste mack och hämtar sig en 20 av för 1200 sek. Oljan fungerar ju tydligen väldigt bra och många SST piloter använder sig av den med goda reslutat.

Varför kasta pärlor till svin lixom?

Det är inte vintern 2009 då euron stog i över 11 kr :confused: 50.50 pund per 4 liter om du köper 4 dunkar och en fraktkostnad på ca 7 kr/l Jag får det hela till 533 kr för 4 liter = 133 kr per liter för en toppprodukt. Visst dyrare än okq8 men rätt ska vara rätt :7peta
 
Jag kör med Castrol Power 1 Racing 5w-40w. Köper oljan från tyskland för runt 100kr/liter ink frakt. Helt ok för mig.
 
Varför så ofta? :va

Därför att oljan snabbt förlorar viskositet, dvs förmågan hålla isär metallerna från varandra. tex vevstaken från vevaxeln, kugghjulen i växellådan på ingående axel från kugghjulen på utgående axel osv.
Om oljan utsätts för hård belastning. Dvs man kör ofta på maxgas.
Eller om man bara glider omkring med amerikanska hastighetsbegränsningar till omkring 70mph = ca 110km/h som mest.
Kollat av en professor i Kalifornien.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Längst ner på sidan.
Exempel olja Honda HP4,
efter 800 miles ~130 mil har viskositeten minskat 30,8 %, återstår 69,2 %
efter 1500 miles ~240 mil har viskositeten minskat 34,4 %, återstår 65,6 %

Så jag byter olja efter ca 200 till 300 mil.
För mina hojar är värda det.

Kör både Triumphen och Suzukin på Biltema 5W-50
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
 
Därför att oljan snabbt förlorar viskositet, dvs förmågan hålla isär metallerna från varandra. tex vevstaken från vevaxeln, kugghjulen i växellådan på ingående axel från kugghjulen på utgående axel osv.
-----
Kör både Triumphen och Suzukin på Biltema 5W-50
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/

Nu blandar du dock ihop viskositet med styrka på oljefilmen, att en olja tappar viskositet måste inte betyda att oljefilmen försämras.

Styrkan på oljefilmen mäts väl i nåt som kallas HTHS (High temperature High shear) Och angående att använda biloljor i en hoj så om den oljan fungerar för dig så kör på det och var glad, verkar dock mer som tur än skicklighet att du valde en ACEA A3 olja och inte en A5 :) en ACEA A5 olja i en hojmotor skulle inte jag vilja prova iaf. Jaso klassningarna är specifika för motorcyklar och tar hänsyn till att motor växellåda och oftast koppling delar samma olja, det betyder inte att en icke Jaso klassad olja inte fungerar i en hoj, men är ju mer an en chansning. Angående "bilklassningarna" så ska en A3 olja ha 3.5 eller högre HTHS värde, och en A5 (lågfriktionsolja) ska ha mellan 2.9 och 3.5
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top