Motorn svettas olja från toppen

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Nu ska hojen in på garantin så det är inte hela världen, men är det vanlig att hojar "svettar" olja från topplocket? Det är inga brutala mängder men man ser att det finns en oljehinna och det luktar lite oljepanna när man är ute och kör. Ja motorn är en BMW/ROTAX (F800R).
 
Kolla om det inte kommer från ventilkåpspackningen. Nej, det är inte så vanligt med oljesvett. Hur gammal är hojen?
 
blandat i helsyntet i vad som brukade vara mineral/delsyntet?
 
Hojen är en 2010, och nej jag har inte lekt med oljekvaliteterna :D
 
Vevhusventilation, hmm, hur ser det ut? :confused:
 
"Rost i kardantunneln, bara att kasta..."

Avfetta motorn och dra en kort repa så brukar man snabbt se vart oljan hittar ut. På en såpass ny motor är det väl förmodligen bara en packning (t ex ventilkåpan) som är dålig.

Eller gör som jag hade gjort, skit i det och låt verkstaden fixa det på garantin... :)
 
Sätter en halv död sill på att det är ventilkåpan. Kan ha blivit dåligt åtdragen vid första service. Då är de där under och kollar ventilspel.
 
Ja det verkar komma från packningen, för det tränger ut lite från båda sidorna av motorn i höjd med packningen. Men som sagt, det är BMW´s huvudbry. Jag är mest nyfiken, vem vet kanske lär man sig något :D
 
lärde mig det i skolan :tummenupp men jag slutade lyssna efter att jag fått veta att man inte ska byta direkt från mineral/delsyntet till syntet utan man ska sakta gå över med o blanda ut

Suck.....

Där finns ingen skillnad mellan syntet och mineral i fråga om sådant sålänge de båda har samma viskositet. Olja är långa kolkedjor, om de sen kommer från norska oljefält eller är syntetiserade i en kemifabrik är skit samma.
 
Suck.....

Där finns ingen skillnad mellan syntet och mineral i fråga om sådant sålänge de båda har samma viskositet. Olja är långa kolkedjor, om de sen kommer från norska oljefält eller är syntetiserade i en kemifabrik är skit samma.

Nja det beror på materialet i tätningar. Tex orginaltätningarna till äldre motorer har en tendens att krympa lite i syntetolja och det kan ge läckage.

Har gjort misstaget ett par gånger på mina hydrokoptrar, och det blir duktigt grisigt.

Nu har jag bytt till icke orginal tätningar och kör på delsyntet, problem solved.

I en modern motor spelar det ingen roll.

Min erfarenhet.
 
Nja det beror på materialet i tätningar. Tex orginaltätningarna till äldre motorer har en tendens att krympa lite i syntetolja och det kan ge läckage.

Har gjort misstaget ett par gånger på mina hydrokoptrar, och det blir duktigt grisigt.

Nu har jag bytt till icke orginal tätningar och kör på delsyntet, problem solved.

I en modern motor spelar det ingen roll.

Min erfarenhet.

Det beror i så fall på tillsatser i oljan och inte på huruvida basoljan är syntetisk eller mineralbaserad.
 
Det beror i så fall på tillsatser i oljan och inte på huruvida basoljan är syntetisk eller mineralbaserad.

Men en helsyntet idag är väl inte mineraloljebaserad ? Är dom inte ester eller polyalfaolefiner baserade ?

Det är inte packningar jag menar utan tex axeltätningar.
 
Men en helsyntet idag är väl inte mineraloljebaserad ? Är dom inte ester eller polyalfaolefiner baserade ?

Det är inte packningar jag menar utan tex axeltätningar.

Det var precis vad jag skrev...

Om basoljan är en raffinerad mineral eller den är riktig syntet med kolkedjorna byggda från grunden i ett labb spelar mindre roll för huruvida packningar skulle krympa eller svälla.
 
Trådtjuvar, det är ingen oljekvalitets tråd :ajjabajja Det är Castrol i och på motorn som BMW fyllt på i alla fall. :wiggle
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top