Motorn sväljer mer olja än spec

• Thread starter Thread starter Dez
  • Start date Start date

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Har märkt detta på alla mina hojar.

ZXR:en ska ha 3,5l. Jag köper 4 st 1l burkar.
När 3,5 burkar är tomma syns inte ens oljan i fönstret. När jag tryckt i alla 4 burkar ligger nivån lite över mitten på fönstret, precis som jag vill ha det :tummenupp

Nån mer som märkt av detta?
Beror det på att motorn rymmer mer, fyller jag för mycket, eller häller tillverkarna helt enkelt för lite olja i sina dunkar?

Starta motorn, låg gå i 15-20 sekunder. Stäng av. Låt stå i 5 minuter. Då har oljan sjunkit tillbaka igen. Se på nivån nu.

Kan det vara så att motor tillverkaren gjort någon kosmisk uträkning på hur mycket olja som blir kvar i motorn vid byte ?

B.akfull

Swedie skrev:
Starta motorn, låg gå i 15-20 sekunder. Stäng av. Låt stå i 5 minuter. Då har oljan sjunkit tillbaka igen. Se på nivån nu.

Ung så jag gör.

Bytte i förrgår, 8h efter en 20mils tur är nivån som jag beskrev ovan.

Långa farbron skrev:
Kan det vara så att motor tillverkaren gjort någon kosmisk uträkning på hur mycket olja som blir kvar i motorn vid byte ?

B.akfull

Mycket möjligt...byter alltid filter och låter motorn stå en bra stund utan filter, påfyllningspropp och bottenplugg så att så mycket som möjligt ska rinna ut.

Jag har också haft en ZXR750R-93 men märkte inte nått ovaligt med den när jag bytte olja och olja byttes ofta.
Många äldre racekawor körs/kördes på Bel-ray EXR racing mineral, pga större toleranser i motorn mår de bäst av 20-50W oljor inte tunna 5-40W.

Ser att din är en 91-92 men motorn är identisk....

Dez skrev:
Mycket möjligt...byter alltid filter och låter motorn stå en bra stund utan filter, påfyllningspropp och bottenplugg så att så mycket som möjligt ska rinna ut.

slangarn skrev:
Jag har också haft en ZXR750R-93 men märkte inte nått ovaligt med den när jag bytte olja och olja byttes ofta.
Många äldre racekawor körs/kördes på Bel-ray EXR racing mineral, pga större toleranser i motorn mår de bäst av 20-50W oljor inte tunna 5-40W.

Ser att din är en 91-92 men motorn är identisk....

Byter också riktigt ofta eftersom jag inte riktigt har koll på hur sliten motorn är, detta var 4:e gången på 1000mil.

Kör numer på biltemas helsyntet 15W40, men använde tidigare nån 15-50 motul (som jag också slog i zxr:en 1 eller 2 ggr, ligger ~1dl kvar i 4l dunken efter bytet).
Har ju aldrig haft några problem (mer än att det hamnar lite olja i luftburken) oljenivån har aldrig förändrats, så jag ser ingen anledning att använda tjockare olja.
Toppen skiljer väl? -93 har ju 20hk mer.

Det är ju alltså inget probelm utan grejen är bara att jag tycker det är lite konstigt att jag alltid får slå i nästan en halvliter mer än spec. Samma sak med SZR:en. 4l dunken räckte för en liten påfyllning 100mil efter bytet, men sen var den slut.

När du säger att den ska ha 3.5 liter, menar du då vid oljebyte eller den totala mängden som ska finnas i motorn? I Haynes-boken står det nog 3 liter vid byte för min 89:a, men jag fick la hälla i 3.3.

3.7 ska den rymma totalt tror jag.

PacMan skrev:
När du säger att den ska ha 3.5 liter, menar du då vid oljebyte eller den totala mängden som ska finnas i motorn? I Haynes-boken står det nog 3 liter vid byte för min 89:a, men jag fick la hälla i 3.3.

3.7 ska den rymma totalt tror jag.

3.5 står det vid påfyllningspluppen, antar att de menar att man ska fylla så mycket vid byte, annars är det annu konstigare.

Ska kolla haynes när jag kommer hem (jobbar).

Dez skrev:
3.5 står det vid påfyllningspluppen, antar att de menar att man ska fylla så mycket vid byte, annars är det annu konstigare.

Ska kolla haynes när jag kommer hem (jobbar).

Ja, på min kopplingskåpa står det 3.7 liter, så i mitt fall verkar det vara den totala mängden och inte mängden man ska hälla i vid byte.

Låter ju lite skumt ja, men om hojen går bra så är det nog bara att hälla i och se glad ut :)

Dez skrev:
Byter också riktigt ofta eftersom jag inte riktigt har koll på hur sliten motorn är, detta var 4:e gången på 1000mil.

Kör numer på biltemas helsyntet 15W40, men använde tidigare nån 15-50 motul (som jag också slog i zxr:en 1 eller 2 ggr, ligger ~1dl kvar i 4l dunken efter bytet).
Har ju aldrig haft några problem (mer än att det hamnar lite olja i luftburken) oljenivån har aldrig förändrats, så jag ser ingen anledning att använda tjockare olja.

Det är ju alltså inget probelm utan grejen är bara att jag tycker det är lite konstigt att jag alltid får slå i nästan en halvliter mer än spec. Samma sak med SZR:en. 4l dunken räckte för en liten påfyllning 100mil efter bytet, men sen var den slut.

jag tror med största sanolikhet att hela din motor kommer explodera eller bara skära och paja allting...

edit: kanske ska säga varför jo för du kör på biltemas olja! :kocko

PacMan skrev:
Ja, på min kopplingskåpa står det 3.7 liter, så i mitt fall verkar det vara den totala mängden och inte mängden man ska hälla i vid byte.

Låter ju lite skumt ja, men om hojen går bra så är det nog bara att hälla i och se glad ut :)

Nävisst, inga problem :yoparty

Frågan är om det bara är jag som får hälla och hälla och hälla i mina hojar för att motorn ska bli full?

3.5 liter vid ett olje+filter byte står det i haynesmanualen, alltså har jag hällt i 5dl mer än det borde vara.

RS "Alex" skrev:
jag tror med största sanolikhet att hela din motor kommer explodera eller bara skära och paja allting...

edit: kanske ska säga varför jo för du kör på biltemas olja! :kocko

Jo, antagligen håller hela motorn på att frätas sönder just nu :rolleyes:

Problemet med tunnare oljor är att vid lite sliten motor och hög belastning/värme kanske du inte får tillräcklig smörjning på lager mm.
Jag provade själv att köra Motuls helsyntetiska 5-40w racingline på en GSXR1000 som rullat ca 500mil fick då problem med dåligt oljetryck efter hög belastning, bytte ut ojan mot Bel-Ray EXS 10-50W sen var problemet borta....
Så visst fan skiljer det på smörja och olja......

Dez skrev:

Vart kan man hitta tekniska specs och sånt på internet?
Hojen jag har i tanke är en zx6f -96

Det kan ju vara så att någon tidigare ägare bytt oljetråg på din hoj. På min står det 3,3L men han rymmer en bit över 4L, gissar att det går i 4,5L eller nått. Enkel förklaring, större tråg, annan oljekylare och längre slangar än orginal.

Ju större mängd olja i motorn ju bättre, så var glad över att du fick i mera.

Mäter du oljenivån på rätt sätt? Upprätt eller vilandes på sidostödet kan göra mycket skillnad.

/M

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...