Motorn startar inte med bara ett batteri ( DR 650 tänder inte)

Använd momentnyckel när du skruvar tillbaka kåpan,fick dra lösgäng i min 350 efter föregående ägares sönderdragande av gängen.
Lite bökigt var det,i synnerhet om man jämför med att ställa in en momentnyckel.....

Gött e det
Såg inte ut att komma åt under de två mindre ventilkåporna.
Då blir det till att börja lossa i veckan och titta efter hur det verkar.
 
Prova med nya kablar till/från batteriet, trots att du har ohmat de du har så kan de vara dåliga när du mosar på med startström, been there done that, iofs på en dieseltraktor men beteendet var detsamma ;)
 
Prova med nya kablar till/från batteriet, trots att du har ohmat de du har så kan de vara dåliga när du mosar på med startström, been there done that, iofs på en dieseltraktor men beteendet var detsamma ;)

Har redan provat med ett annat batteri och startkablar. och det går lika segt ändå.

Jag tror mer på auto de-comp'en eventuellt startmotorn, men detta är ju bara en kännsla jag har.
 
Har redan provat med ett annat batteri och startkablar. och det går lika segt ändå.

Jag tror mer på auto de-comp'en eventuellt startmotorn, men detta är ju bara en kännsla jag har.

Som sagt. Ta bort den och rengör. Jordar den mot blocket kanske det bara är jox på bultarna.
 
Har redan provat med ett annat batteri och startkablar. och det går lika segt ändå.

Jag tror mer på auto de-comp'en eventuellt startmotorn, men detta är ju bara en kännsla jag har.

Edit: Jag mitt blindstyre såg först just nu att ni pratar om en DR. Min erfarenhet är av en KTM. Så det kan så klart skilja...


Jag hade väldigt liknande problem när min autodecomp var sleten. Det tog mig många timmar att lista ut problemet (Boris_JR här på forumet tipsade mig). Du märker lätt om motorn går runt på batteriet om du håller in den manuella decompen. Snurrar den på bra då så skulle jag misstänka autodecompen.

Det är inte lätt att känna på den att den är sliten (även om du plockar ur den). Jag har haft två kammar i handen samtidigt, en fungerande och en defekt. Skillnaden skulle jag aldrig känt om jag inte haft möjlighet att jämföra.

Det finns en liten fjäder (kostar 3 spänn) som går att byta, men i mitt fall TROR jag det var slitet vid klacken till decompen (har inte provat att byta den).

/Fohlin
 
Last edited:
Eftersom jag har liknande problem på kotten så måste jag fråga; ska autodecompen göra nån skillnad när man kickar också? (det borde den ju göra logiskt sett?)
Min hoj är rätt tungkickad, så det kanske är sliten autodecom på den också, dessutom går den runt hyfsat på startmotorn när man håller innne manuella decompen.
Fan isåfall, jag som just hade allt öppet och bytte kamkedja och kolv, men inte hade en tanke på dekompen :P
Eller så får jag skaffa ett stöd som håller för att kicka på =D
 
Min hoj har ingen manuell dekomp eller kick. Önskar jag hade en kick hade räddat mig ett par gånger i sommras kan man säga.
 
Är det detta som är auto decomp:en. Måste det vara för det är det enda som är rörligt på kamaxeln
decomp.jpg
Har ett filmklipp på när jag manövrer men inget Youtubekonto så den lär ni bli utan.
I vilket fall som helst är det ju en fjäder som kan dra tilbaka armen. men den fjädern gör inte det varje gång utan jag får hjälpa den på traven lite. Fast när motorn snurrar kankse det är lite skillnad?
Eller hur kännsligt är det i rörelsen egentligen?
den röda pilen pekar på fästet för fjädern
de blåa på armen till auto decomp
 
Last edited:
Nu har haft en hel vecka på dig.
HUR har det gått..?

Oj då, har missat att du skrivit detta inlägg, men men.
Idag äntligen kunde/fick jag starta upp hojen igen.
Auto-decomp och ålderdomlig motorolja är ingen bra kombination, verkade det som.
Hade förhoppningar att starta upp igår men verkstaden jag handlade hos tyckte att man skulle låta packningssiliconet torka ett dygn om man hade möjlighet till det. Och det hade jag väl då.
Vilken skillnad det var på återfjädringen av dekomp-vikten när man fick gjort rent lite nu fattar jag hur det ska vara.
Hoppas på lite bättre väder än snöstorm i veckan nu så jag kan ge mig ut och köra.

TACK ALLA FÖR HJÄLPEN

Lite seg i mitt mekande men ordning verkar det bli, hoppas bara att grejerna fungerar i skarpt läge med, typ när jag ska hem från jobbet och liknande.
 
Last edited:
Rättning mittåt nu! Svamla inte.
När batterier (ackar..) blir gamla och slitna så minskar den maximalt uttagbara strömmen
Detta beror vanligen på att inre resistansen ökar och då sjunker polspänningen så mkt att tändsystemet slutar fungera.
Med TVÅ ackar som i ditt fall motsvarar det antingen att
1. du monterar en större ack . Större ack = en med mer Ah, kan vanligen leverarer mera ström (A) än ett litet. (Det finns en anledning till varför lastbilsdieslar med slagvolym på 10-15 liter har 300-400Ah ackar OCH 24V system..)
2. Ingen av ackarna är i bra skick och kan lämna tillräckligt hög startström och SAMTIDIGT hålla spänningen uppe. Parallelkopplar du dem så minskar du uttagen ström (A)/ack, samtidigt som spänningen inte dippar..
I ditt fall är det nog nr2..

Jag kan ge dig lite matematik på det också om du vill..:D

Symtomen tyder på att Kahobe har rätt förklaring :tummenupp
 
Men jag sitter på mer fakta nu för tiden och det var Auto-decomp vikten som inte ville var med ordentligt.
Startade igår med bara ett batteri, och med decompen åtgärdad orkade batteriet snurra motorn massor av varv, innan den tillslut hoppade igång. Riktigt bra blev det.
Kärvar den i fortsättning trots ny olja får jag kanske, som det står i serviceboken, byta kamaxel.
 
Skönt det löste sig. Det har visat sig att DR650 kan vara känsliga för för tjock olja, så 10W40 som rekomenderas fungerar alldeles utmärkt. Hojen går egentligen i vårt klimat lite för kallt, så ngn tjockare olja typ 15/50 är inge bra.
Jag har kört på fultemas helsyntet racing 10W40 sen jag köpte min. Jänkarna och australiensarna kör i öknar med den och den tuggar och går när vattenkylda konkurrenter börjar koka.

Jag väntar bara på att min bakstötdämpare ska bli renoverad sen ska premiären begås.
 
Jag väntar bara på att min bakstötdämpare ska bli renoverad sen ska premiären begås.

Renoverar du själv eller lämnat in och i så fall vad kostar det? tyckte själv verkade lite trixigt men det kanske det inte är om man väl sätter igång
Jag fixade mina fram förra året och vill ta bak i år.

Tänkte tagit en lite tur idag men jag tar den nog imon om vädret tillåter.
 
Jag har en stötdämparfirma(cross) som gör jobbet till mig. 2500 för jobbet exklusive fjäder fast jag har inte sett något kvitto ännu (bryr mig egentligen inte det viktiga är att jobbet blir gjort). Omshimsning för att passa min kroppsvikt samt byte av slitdelarna och ny olja och nitrogengas. Slitdelar är det samma som till RM85 och div äldre KTM'ar.
Här är en hyfsad beskrivning hur det kan gå till http://www.procycle.us/info/guides/dr650/shock-build.html med bilder men lite slö site ibland.
 
Okay ja det verkar lite mekigt för min del och får nog lämna in min med vid eventuell åtgärd men. som det verkar så är nog min rätt bra ändå. Har det visat sig....typ

Köpte grejer från firman du nämde förra året.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top