Motorn startar ej efter kraschad generatorkåpa

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Ja som det står i rubriken!
Den e svetsad o passar som ett smäck igen!
Men när den kraschade så var skruvarna som håller i lindningen gått emot nitarna i magnet delen!
Alltså detta innebär att magnetiskt spån har frigjorts, det satt lite på magneterna!
Men kan aluminiumet ha letat sig in i motor utrymmet..
Tycker detta skulle vara konstigt då all olja rann ut!
Har varit med om samma fenomen innan då jag har haft bort kåpan 1 gång tidigare!
Men då var det bara o rulla moppen lite så startade den sedan!
Skall tillläggas att den snurrade ett varv eller så, sedan stannade den nu så klickar den bara till verkar sitta stummt :mad:
Vad göra?
Så roligt e det ej att riva motor!

Jag tolkar dig som att motorn är tvärstum, och inte går runt alls? Då låter det ju som att något mer är knas. Går det att dra runt motorn med bakhjulet å växel i?

Hoztic skrev:
2124131 Jag tolkar dig som att motorn är tvärstum, och inte går runt alls? Då låter det ju som att något mer är knas. Går det att dra runt motorn med bakhjulet å växel i?
Nä... Inte vågat ta i så hårt då mina knän e rätt så ömma men jag skall prova senare med en moment nyckel.
Som jag sade innan detta har hänt innan då var det som om start motorn hade fastnat...

Lindén skrev:
2124143 Nä... Inte vågat ta i så hårt då mina knän e rätt så ömma men jag skall prova senare med en moment nyckel.
Som jag sade innan detta har hänt innan då var det som om start motorn hade fastnat...
Då skulle jag testa att dra runt motorn för hand! :) Och kolla alla kablar som går till startmotorn så inget glappar eller är oxiderat.

Hoztic skrev:
2124151 Då skulle jag testa att dra runt motorn för hand! :) Och kolla alla kablar som går till startmotorn så inget glappar eller är oxiderat.
Nerå klotade förra veckan har hållit på o lappa ihop den nu!
Ringt lite nu skall kolla kåpan imörra om det e den som tar i trotts allt!

Last edited:
Hoztic skrev:
2124378 Borde inte det kännas när man skruvar dit den?
Jo man tycker det men det e 3 st m6or som håller i eldelen!
O sedan e det tror jag en 6 st nitar så den borde ju stannat tidigare om det nu hade tatt i något!
Så jag tror helt sonika på att det e start motor tjofräset som ej vill gå åter då det inte e mer än 3 dl olja i motorn!
Så det var nog lite torrt=)

Lindén skrev:
2124422 Jo man tycker det men det e 3 st m6or som håller i eldelen!
O sedan e det tror jag en 6 st nitar så den borde ju stannat tidigare om det nu hade tatt i något!
Så jag tror helt sonika på att det e start motor tjofräset som ej vill gå åter då det inte e mer än 3 dl olja i motorn!
Så det var nog lite torrt=)
Du menar att den har nån säkerhetsfunktion? Verkar ju vettigt! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!