Motorn stannar när stödet fälls ner KTM 640

lillwalle

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
04 KTM-640
Tjena!
Har sökt runt men hittar inget liknande.
Som rubriken så Stängs alltså hojen av när stödet fälls ner, även i Neutlalläget. Skall det vara så? Lite irriterande att man inte kan hoppa av för att stänga garagedörrren osv och samtidigt ha motorn igång. Borde den inte stängas av först när man lägger i en växel?

Om det är som jag tror, vad kan vara fel?
Fixade precis neutrallampan som inte fungerade, det var en kabel bakom lyktkåpan som gått av, där satt även en gul kabel på samma kontakt som var av vilken jag inte hann koppla ihop. Kan det ha med den och göra kanske?

Tacksam för tips!

MVH
 
Koppla bort den löjliga funktionen.
Antingen drar du bara ut sladdarna under tanken elller så plockar du bort hela kontakten nere vid stödet.
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG
Säkerhetsfunktion på motorcyklar, fäller man ner stödet skall motorn stanna, men inte i neutralläge!
 
koppla bort den helt känns kanske lite dumt, fungerar den som den ska så är det inte några problem. Frågan är bara hur man löser det.
 
på min 660 funkar de inte så.. spelar ej någon roll om du har vxl i eller inte, dör ändå!
 
Kopplade idag ihop den gula kabeln som var av men inte hjälpte det, måste ha varit till någon av dioderna i instrumentpanelen. Vad kan det då vara? kontakten i stödet eller någon indikator för att neutral är i?

Har sett 640:isar stå med stödet nere och puttra så något fel måste det vara.
Ingen mer som har något tips eller idé? :va
 
på min har jag en rosa kabel under tanken, drar jag isär den så kan jag fälla stödet med motorn igång..

kan ju vara helt annat på 640:n, men kolla..
 
Det är som det ska vara, men som sagt är det en skitfunktion!
Följ kablen från stödet och upp, vid tanken sitter det två kablar (kommer inte ihåg vilka färger) men dom är lätta att hitta. Det sitter en skarv där med en hona och en hane, dessa är bara ätt koppla ihop. Ta även dom som går ner till stödet för att inte få in fukt i kontakterna.
Lycka till:tummenupp
 
på min har jag en rosa kabel under tanken, drar jag isär den så kan jag fälla stödet med motorn igång..

kan ju vara helt annat på 640:n, men kolla..

Det är som det ska vara, men som sagt är det en skitfunktion!
Följ kablen från stödet och upp, vid tanken sitter det två kablar (kommer inte ihåg vilka färger) men dom är lätta att hitta. Det sitter en skarv där med en hona och en hane, dessa är bara ätt koppla ihop. Ta även dom som går ner till stödet för att inte få in fukt i kontakterna.
Lycka till:tummenupp

Nu börjar vi närma oss här! :yoparty
Det sitter alltså en skarv med en hona och en hane som man kopplar ihop? Det sista hängde jag inte riktigt med på :va , koppla ihop några mer kablar? de som går ner till stödet?
Hehe...känner mig lite trött i skallen nu men detta skall undersökas! :tummenupp

Edit: Kommer motorn aldrig stängas av med denna koppling, alltså både med och utan växel i?

MVH
 
Last edited:
Koppar du ur så att du kan ha motorn igång med växel i och stödet nere så sätt en fjäder till stödet istället. Har sett folk åka iväg med stödet nere och det kan sluta illa :näsblod

På min husa kan jag ha stödet nere mex växel i men så fort jag reser hojjen från stödet så åker det in av sig själv, funkar kanon :tummenupp
 
Koppar du ur så att du kan ha motorn igång med växel i och stödet nere så sätt en fjäder till stödet istället. Har sett folk åka iväg med stödet nere och det kan sluta illa :näsblod

På min husa kan jag ha stödet nere mex växel i men så fort jag reser hojjen från stödet så åker det in av sig själv, funkar kanon :tummenupp

Smart grej! skulle vara lite jobbigt att köra iväg mer stödet nere, särskilt när man kommer till första vänstersvängen..:banana
 
På min kan jag köra iväg ett par meter med stödet nere innan tändningen bryts.
 
Nu börjar vi närma oss här! :yoparty
Det sitter alltså en skarv med en hona och en hane som man kopplar ihop? Det sista hängde jag inte riktigt med på :va , koppla ihop några mer kablar? de som går ner till stödet?
Hehe...känner mig lite trött i skallen nu men detta skall undersökas! :tummenupp

Edit: Kommer motorn aldrig stängas av med denna koppling, alltså både med och utan växel i?

MVH

Jag menar att dom som går iväg under tanken kopplas ihop och dom som går ner till stödet kopplas ihop. Detta gör att man sluter kretsen uppe vid tanken istället för nere vid stödet (det sitter en microbrytare där)

Nu
tank
______________/ Skarv/_________stöd
______________/ Hylsor/_________)

Sen
Tank
______________ hylsor __________stöd
______________)kopplas(__________)

Ha ha!jag fattar knappt själv, men jag tror du löser det när du står där med kablarna:tummenupp
 
Last edited:
Jag menar att dom som går iväg under tanken kopplas ihop och dom som går ner till stödet kopplas ihop. Detta gör att man sluter kretsen uppe vid tanken istället för nere vid stödet (det sitter en microbrytare där)

Nu
tank
______________/ Skarv/_________stöd
______________/ Hylsor/_________)

Sen
Tank
______________ hylsor __________stöd
______________)kopplas(__________)

Ha ha!jag fattar knappt själv, men jag tror du löser det när du står där med kablarna:tummenupp

Haha...kopplingsschema med endast tecken å text :tummenupp
Började riva isär lite idag men hade dåligt med verktyg så det får bli på jobbet imorgon. Nu tror jag att det kommer lösa sig!:yoparty
Tackar!
 
Då var det fixat! Kopplade om kontakterna under tanken (skiftade plats på dem) och nu fungerar det att fälla ner stödet med motorn igång! Nu gäller det dock att inte glömma att fälla upp skiten innan man drar iväg :)
Kanske får bli att koppla om fjädrarna så att det åker upp av sig själv.
Tack för hjälpen!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top