motorn stannar efter en tids körning...

bard

Måste fixa ett cafeobjekt!
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
SUZUKI GSXR1100-89
Tjena jag har en Kawa gpz 550 - 82a

Det kankse inte e en riktig sporthoj men jag tänkte att nån här kanske kan ge ett tipps om varför den stannar och vägrar starta efter att man kört ett tag.. :(

Tex om man stannar ved ett rödljus så dör den direkt, den går inte heller att starta, först efter några minuter går den igång.

Jag vet att förgasarna måste synkas men det kan väl inte vara orsaken eller??
Jag har hört en teori om att det kankse kan va kondingen som e dålig..

Mycket tacksam för svar
//bard

bard skrev:

Det kankse inte e en riktig sporthoj men jag tänkte att nån här kanske kan ge ett tipps om varför den stannar och vägrar starta efter att man kört ett tag.. :(

Tex om man stannar ved ett rödljus så dör den direkt, den går inte heller att starta, först efter några minuter går den igång.

//bard

Testa så här - öppna tanklocket nästa gång den tjuvstannar. Om det hörs ett tydligt wooosh eller om den startar och går efteråt utan att du behöver vänta så länge så har du en blockerad luftning i tanklocket.
Detta kan låta som ett "tetigt" förslag men är inte alls särskilt ovanligt.

bard skrev:
... 1. Jag vet att förgasarna måste synkas men det kan väl inte vara orsaken eller??
2. Jag har hört en teori om att det kankse kan va kondingen som e dålig.. ...
1. Nej. Och fuggar behöver inte synkas så ofta som många tro. Men på en hoj från -82 så... Det är dock inte det som är ditt problem.
2. Kan vara om det sitter konding på din hoj. Jag trodde det var brytarlöst och då finsn det ingen konding att oroa sig över. Ex vis Z1000 -82 hade brytarlöst emd CDI-box, ingen konding.
Men kolla det, finns det en sån så kan det vara den.

Andra alternativ förutom tipset från OH- är problem med tändspolar, fet betsyckning eller dålig soppatillförsel från tanken (kass soppakran/filter) med det borde främst märkas vid toppning av knarren (då är ju förbruknignen störst). Gäller iofs även för OH-:s tips men med tillägget att igensatt avluftning märks med "fördröjning" eftersom luftvolymen ovanför soppan i tanken kan expanderas något innan trasslet uppstår.

Kolla alltså konding, spolar (låna ett par om du kan, duger från vilken hoj som helst med liknande tändsystem) och bränsletillförseln.

bard skrev:

Mycket tacksam för svar
//bard

Tjena!

Har haft (har) samma problem på min gsxr 400. I mitt fall visade det sig vara dålig kompression + ev. ventiljustering... Har dock inte fixat det än, men är på god väg :yoparty

matte_mannen skrev:
Tjena!

Har haft (har) samma problem på min gsxr 400. I mitt fall visade det sig vara dålig kompression + ev. ventiljustering... Har dock inte fixat det än, men är på god väg :yoparty

Min erfarenhet av felsökning säger mig att nåt är skumt här. Om du inte har fixat kompen och ventilspelen än så kan du ju omöjligen veta att hojen blir frisk av just dessa åtgärder. Än så länge är det bara teorier (och IMHO ganska svaga sånna). Vänta och se.

Därmed inte alls sagt att din hoj inte behöver få kompen och ventilerna åtgärdade, bara att jag inte tycker det stämmer särskilt bra med symptomen som frågeställaren har.

OH- skrev:
Min erfarenhet av felsökning säger mig att nåt är skumt här. Om du inte har fixat kompen och ventilspelen än så kan du ju omöjligen veta att hojen blir frisk av just dessa åtgärder. Än så länge är det bara teorier (och IMHO ganska svaga sånna). Vänta och se.

Därmed inte alls sagt att din hoj inte behöver få kompen och ventilerna åtgärdade, bara att jag inte tycker det stämmer särskilt bra med symptomen som frågeställaren har.
Han har uteslutit det mesta annat. Vi hade en lååång tråd nånstans med diverse felsökning som resulterade i ett komptest. Om jag minns rätt kan man säga att matte_mannen vann herrklassen för lågkompade hojmotorer den dagen. :D

matte_mannen:
Du lär ju tala om resultatet sen så småningom! :7peta

Robban_C skrev:
Han har uteslutit det mesta annat. Vi hade en lååång tråd nånstans med diverse felsökning som resulterade i ett komptest. Om jag minns rätt kan man säga att matte_mannen vann herrklassen för lågkompade hojmotorer den dagen. :D

matte_mannen:
Du lär ju tala om resultatet sen så småningom! :7peta

Lovar att tala om resultatet när jag är klar!
Har slappat lite ett tag, men u är jag på gång igen!
Har föresen testat en bättre kompmätare idag, vilket resulterade i att en cylle hade 5 mot rekomenderat 11. Förut fick jag 2. Fortfarande tillräckligt lågt för att skruva upp och kolla.
Har just tagit bort alla kåpor så nu blir det till att klyva motorn!

OH- skrev:

Jag var också skeptisk först, men testade allt annat. Det var faktiskt Roland (den gamle räven på RN mc) som tipsade mig om kompet + ventiljustering.
Trodde inte heller det kunde få dessa föjlder...
Självklart vet jag ju inte att det blir bra innan jag testat, men det verkar ganska troligt!

matte_mannen skrev:
Jag var också skeptisk först, men testade allt annat. Det var faktiskt Roland (den gamle räven på RN mc) som tipsade mig om kompet + ventiljustering.
Trodde inte heller det kunde få dessa föjlder...
Självklart vet jag ju inte att det blir bra innan jag testat, men det verkar ganska troligt!

OK, med era förklaringar är jag lite mer med på noterna. Med dina kompvärden var det väl inte bara tjyvstopp som var problemet, eller ?

OH- skrev:
OK, med era förklaringar är jag lite mer med på noterna. Med dina kompvärden var det väl inte bara tjyvstopp som var problemet, eller ?

Jo faktiskt :confused:
Justerede ventilspelet igår. Visade sig att det var ganska dåligt ventilspel på flera insugningsventiler. På en ventil var det ca 0,05 i spel mot rekomenderat 0,13-0,18. Ska testa att starta hojen igen och se om det kan varit detta som varit problemet.

/mattemannen

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...