Motorn skurit på 4:ans cylinder

jonathan87

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
2002 Honda CBR 954
Hej!

Äger en Honda CBR 954 -02 och fick ett missljud i motorn och lämnade in hojen i luleå på lindroth för att få den felsökt, i samband med byte av packning i framgaffeln. Visade sig att motorn har skurit på 4ans cylinder:död.

Nu till min fråga, hur gör jag för att lösa det här på bästa och det mest ekonomiska sättet? Som jag ser det har jag tre alternativ.

1. Lämna in för att borra om till större dimension, köpa ny kolv, kolvstake, lager till vev och hela helvetet.

2. Köpa en begagnad motor och byta ut den gamla

3. Sälja fanskapet som reservdelshoj

Då har du ju 3 alternativ.

1. blir no inget bra o bara bytta 1 kolv, lika bra o bytta alla 4a då, kostar en slant men blir roligare motor :)

2. går alltid hitta nån beg motor, säkert billigare en alternativ 1.

3. finns pengarna till alternativ 1 eller 2 o man tycker om hojer man har skulle jag sattsat på alternativ 1 annars 2, annars sälja hojen o köpa annan hoj.

Buddbyträsket är ganska grunt så sänk den inte där utan välj djupare sjö.....

Det är troligen för mycket skada för att det skall vara lönt att åtgärda om du inte kan skruva själv. Drar från Boden på fre så kan tyvärr inte hjälpa till...

har du kollat vad delarna kostat vs ny motor ?

gör det innan du gråter dig till sängs

Då har du ju 3 alternativ.

1. blir no inget bra o bara bytta 1 kolv, lika bra o bytta alla 4a då, kostar en slant men blir roligare motor :)

Inga problem, jag har borrat o bytt bara 1 kolv, det fungerar bra om de andra loppen är ok. Skillnaden i vikt på std och öd kolv är minimal så det blir inte obalans. Det jag hade gjort är att riva cylindderaden, inspektera samtliga lopp o kolvar, ringar.. borra det skurna till ÖD, hona de andra.. köpa ny kolv. montera, klart!

Inga problem, jag har borrat o bytt bara 1 kolv, det fungerar bra om de andra loppen är ok. Skillnaden i vikt på std och öd kolv är minimal så det blir inte obalans. Det jag hade gjort är att riva cylindderaden, inspektera samtliga lopp o kolvar, ringar.. borra det skurna till ÖD, hona de andra.. köpa ny kolv. montera, klart!

Problemet här stavas väl aluminiumcylinder med Nicasil så borrning är inte behövligt men väl en omnicasilning á 5000kr. Då är det nog lättare att fixa en beg cylinder på EBAY och tjacka en kolv...

Men då kommer man till frågan hur sliten resten av motorn är om där var så taskigt med smörjning att en cylinder skar....

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo