Motorn rusar vid pådrag!

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Ja, jag vet inte exakt hur jag skall beskriva mitt problem men det är väl lite svammligt utryckt så här:
När jag gasar på ordentligt och kommer upp i hastigheter runt 200 så varvar hojen upp av sig själv. Folk som har åkt bakom mig sa att det rök till ordentligt från hojen. Jag försökte få dem att förklara vartifrån röken kom. Från avgasröret eller från nån annanstans? De visste inte säkert.
Det känns som om kopplingen släpper och varvtalet får ett cepe spel.
Kan det vara kopplingsfjädrarna som är "slappa"?
Kopplingen fungerar annars bra.
Nån som kan tänkas veta vad som är galet??

Lamellerna e slut då slirar dom vid höga varv och hög belastning............

Palo skrev:
Lamellerna e slut då slirar dom vid höga varv och hög belastning............
Ok, men borde man inte känna av att lamellerna börjar ta slut genom "vanlig" körning också?? Som tur är så har jag nya kopplingsfjädrar och lameller liggandes nånstans här så om det nu är det som är fel så blir jag ju bara glad!

När lamellerna tar slut visar det sig vid höga varv och hög belastning (läs fart) av nån anledning......... mer vet jag inte. Om kopplingen däremot hugger då e metallplattorna i kopplingen slut. Se e det slut på kunskaper i kopplingsväg :)

Palo skrev:
När lamellerna tar slut visar det sig vid höga varv och hög belastning (läs fart) av nån anledning......... mer vet jag inte. Om kopplingen däremot hugger då e metallplattorna i kopplingen slut. Se e det slut på kunskaper i kopplingsväg :)

Eller om man kor pa MC-25 sa varvar motorn av sig sjalv.

Palo skrev:
Ok, tack för tipset. Jag ska testa att byta lameller så får vi se om det löser sig. :tummenupp

Lite klen koppling är ett känt Tl problem. Lite hårdare fjädrar löser problemet! vissa har satt varannan hayabusa fjäder och varannan orginalfjäder... på min sitter det hårdare fjädrar och det enda problemet är att man får kramp i handleden vid stadskörning!

Honken skrev:
Lite klen koppling är ett känt Tl problem. Lite hårdare fjädrar löser problemet! vissa har satt varannan hayabusa fjäder och varannan orginalfjäder... på min sitter det hårdare fjädrar och det enda problemet är att man får kramp i handleden vid stadskörning!
Jag har införskaffat en uppsättning Barnett fjädrar. Har bara inte kommit mig för att montera dem men nu när jag ändå har kopplingsproblem så kan jag ju lika gärna få det överstökat att byta lameller och fjädrar.

Chiefen skrev:
Jag har införskaffat en uppsättning Barnett fjädrar. Har bara inte kommit mig för att montera dem men nu när jag ändå har kopplingsproblem så kan jag ju lika gärna få det överstökat att byta lameller och fjädrar.

Borde nog lösa problemet! :tummenupp

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...