Motorn på kx 250

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
hejsan!

Det är såhär att jag har "lite" problem med min cross, typ: oljepluggen är så körd att ja måste svetsa blocket, jag råkade vrida sönder kopplingen när jag skulle ta bort centrumskruven för att laga kicken som är helt sjukt körd. Sen så är växelpetaren helt fucked med:P

SÅ! jag ringde en skrot och de hade faktiskt ett block, jag har ju redan cylinder och topp och vev osv...de funkar skitbra, men ett problem. Motorn de hade var från "typ -91 elr -92" sa han men "kolv och cylinder är förmodligen pajj" men de har ja redan sa ja. Då är frågan, passar en motor från detta året elr är de helt kört, min är en -94 och då kom de ju ny modell. Men inte säkert att dom gjorde om motorn för de elr?

tack på förhand för svaren...

marcus56 skrev:
2646538 Du verkar vara en jävel på att meka.. ;)

Haha!! håller me där!! undra om han får ur kolven o veven hel o fin :D prova me lite finmek me slägga den här gången :tummenupp o ett tips!! du kan lirka ur kolven me ett spätt... :)

HAHA! Alltså hela motorn var rätt körd från början...:p bara de att blev lite fel när ja skulle lossa den dära muttern hehe:näsblod

Jag har en bil till salu ifall nån vill köpa:D haha! den är faktiskt seriöst mekad:P

Aja, har kollat lite bilder på bikepics nu, och det verkar vara EXAKT samma faktiskt:p

Last edited:
zpeppy skrev:
2646516 hejsan!

Det är såhär att jag har "lite" problem med min cross, typ: oljepluggen är så körd att ja måste svetsa blocket, jag råkade vrida sönder kopplingen när jag skulle ta bort centrumskruven för att laga kicken som är helt sjukt körd. Sen så är växelpetaren helt fucked med:P

SÅ! jag ringde en skrot och de hade faktiskt ett block, jag har ju redan cylinder och topp och vev osv...de funkar skitbra, men ett problem. Motorn de hade var från "typ -91 elr -92" sa han men "kolv och cylinder är förmodligen pajj" men de har ja redan sa ja. Då är frågan, passar en motor från detta året elr är de helt kört, min är en -94 och då kom de ju ny modell. Men inte säkert att dom gjorde om motorn för de elr?

tack på förhand för svaren...

Men är du säker på att ditt motorblock inte går att göra någonting åt? Ofta går det att svetsa om man har sprickor. Om det bara är jängpaj sätter du bara i en insattsgänga. Vad är det som är helt kört med kopplingskorgen och växelpetaren?

Last edited:
ställ hojen upp och ner...

sen tar du och gör rent riktigt....med ex startgas eller liknade vid oljepuggen...

spackla ihop skiten helt med kemiskt metall och sen byter du olja genom att tömma ur skiten genom skruven på kopplings-sidan (den med kopparbricka)

det e denna skruv som mna kollar olje-nivån på...

-94 hade för visso kawa olje-nivå fönster....på 80cc iallafall......

skit i att ha nån org. olje-plugg utan tappa ur skiten på annat vis....

om nu inte kawa har nån som så ställ hojen upp och ner så oljan rinner ur vid olje-påfyllnings-locket.....

du verkar ju ha en lite centrum-monterad tumme:tummenupp

Du snacka på du bara, när ja köppte hojen kollade ja inte pluggen. Den var riktigt kass, räckte med att man skruvade bort den typ 1 gång sen var allt där sönder, den är redan uppborrad så pass mycket att de inte går att bora mer, typ omjängad 3-4 gånger innan mig. Kopplingen råkade ja dra sönder för att höll emot lite skit osvosv...Sen kicken, den har blivit kassare och kassare, och d´nu tar den knappt alls...Som sagt, smidigaste vore ju att bara köpa ett block, föra över min cylle, topp och vev...Sen va glad igen...:p

Btw: Min har fönster...orkar inte pilla me en sån skitmotor bara för att få till all den skiten,....köper ja hellre en beggad motor och tar lite delar i min motor... kosstar i princip lika mycket som att köpa ny koppling:P

Edit. Hur många på sporthoj är det som vänder upp och ner på sin hoj för att byta olja?:rolleyes:
Edit2: Glömmde skriva att förra gången ja bytte olja så såg den gammla ut som filmjölk typ:p
Edit3: vad jag kan se på bikepics så har -91 med fönster istället för nivåskruv:P Och allt ser EXAKT likadant ut, jag satsar på att de är en likadan så får vi se=) Måste ju göra iordning hojen nu så man kan brumma på isen i år igen...:P

Last edited:
zpeppy skrev:
2647518 Du snacka på du bara, när ja köppte hojen kollade ja inte pluggen. Den var riktigt kass, räckte med att man skruvade bort den typ 1 gång sen var allt där sönder, den är redan uppborrad så pass mycket att de inte går att bora mer, typ omjängad 3-4 gånger innan mig. Kopplingen råkade ja dra sönder för att höll emot lite skit osvosv...Sen kicken, den har blivit kassare och kassare, och d´nu tar den knappt alls...Som sagt, smidigaste vore ju att bara köpa ett block, föra över min cylle, topp och vev...Sen va glad igen...:p

Btw: Min har fönster...orkar inte pilla me en sån skitmotor bara för att få till all den skiten,....köper ja hellre en beggad motor och tar lite delar i min motor... kosstar i princip lika mycket som att köpa ny koppling:P

Du verkar ha bestämt dig att byta motor. Vet inte om 91:ans motor passar din, men om du tar reda på måttet mellan pinbultarna och även hur avgasportsmekanismen (långt ord) funkar så kan du ju mäta och sedan konstatera om det passar eller ej.

ola_sandin skrev:
2647524 Du verkar ha bestämt dig att byta motor. Vet inte om 91:ans motor passar din, men om du tar reda på måttet mellan pinbultarna och även hur avgasportsmekanismen (långt ord) funkar så kan du ju mäta och sedan konstatera om det passar eller ej.
Var o köppte lite delar till skiten idag, renoverar den motorn jag har istället för den han hade skulle visst inte passa... Så ska väll riva ur vattenpumpen elr va de heter för att kolla om de läcker vatten där....:P

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back