Motorn låser sig? Snabba svar tack!

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Hej, håller på att kör in min nyservade lättviktare, men nu sist jag körde den så fick jag inte i neutral när jag skulle stänga av så den "kärringstoppade" till döds. Men sen när jag skulle iväg så var kicken stum:va gick absolut inte att röra den, blev genast livrädd att den skulle ha skurit! Men sen testade jag att rulla fram lite och då släppte det genast :). Jag kollade om det var komp innan jag började kicka igen, det var det, så jag startade helt normalt, ingen skillnad på hur den gick etc utan helt perfekt som innan!
Men sen skulle jag hem och då körde jag som normalt tills min kompis stannade, jag stannade brevid, och då blev det samma sak igen. Har ingen koppling eftersom vajern är av, men jag har kört så förut utan problem. Men iallafall så tövlade jag till det och kärringstoppade igen. Men denna gång gick det inte att rulla ens, då blev jag riktigt orolig. Jag tog upp den för en backe och rullade ner, då hakade den ur och startade som vanligt, än en gång så gick den bra till 100% utan problem. Vad kan då felet vara? Jag har aldrig varvat upp i effekt och inte heller kört i högre varv länge utan ligger under det varvtalet då avgasporten är stängd. mellan 3 och 4% olja egenblandad, så där ligger inte felet heller.

Kan det då vara att växellådan hakar upp sig på något sätt?

Mvh Filip

Jag kan vara helt ute och cykla här, men...Se för fan till att fixa kopplingen, den finns där av en anledning. :dummer

Det låter som om du chimsat växellådan fel och får i 2 växlar samtidigt då är det 100% stumt ruckar du motorn fram o tillbaka så skakar du dreven från varandra och allting går fritt igen tills nästa gång, skulle det ske på full mutter så kan du få syna marken då du ej kan koppla ur o bakhjulet står stilla, det kan även bli att blocken spricker pga att axlarna försöker komma runt när det inte går.

mvh

Tack för snabba svar, men läste någonstans att kickdrevet fastnar ibland vid tjuvstopp och att man då skall rulla bakåt.
Kan det ligga något i det?

Håller med föregående talare. Är du säker på att du fick dit alla shims i RÄTT ordning när du skruvade ihop?
Du säger att du kört framgångsrikt utan kopplingswire tidigare? Hur fan lyckas du med nedväxlingar då? Fixa den. Du har ju en nyrenoverad motor låter det som. Varför förstöra den direkt?!:gnissla

Ursäkta om jag låter lite skrikig, men det du gör låter så onödigt.

Onödigt, ja.
Men chansen att jag skulle chimsat fel i låda borde vara YTTERST liten då jag tog säkert 700 bilder och ritade upp vartefter jag bytte. Ett arbete för ett kunnig som skulle ta 1 timme tog en dag för mej bara för att jag skulle vara noga.
Men Angående crossväxlingarna, har hört med mitt områdes motor guru och enligt han så ska det inte vara farligt när det är rakskurna drev plus att bara du inte varvar när du växlar ner. Har aldrig hört missljud från motorn när jag växlat, men ni kan säkert ha rätt. Ska fixa kopplingen asap.

Sen på köpet så sparkade jag foten i fotpiggen så den är svullen som PET flaska.
Allt bara jävlas, skulle skaffat en lugn och fin 4 taktare som aldrig rasar. Nu kommer bara flera fel när man letar.
Kommer inte kunna sova nu när det kan vara fel i lådan.

Last edited:
Börja med felen i rätt ordning.

Dvs skaffa en kopplingsvajer och sluta kärringstoppa hojen, annars kommer du snart få renovera den igen.

Då gör jag så, ställer undan den en stund nu tills den är fixad, tar upp motorn och kollar upp allt för säkerhetsskull.

Angående crossväxlingarna, har hört med mitt områdes motor guru och enligt han så ska det inte vara farligt när det är rakskurna drev plus att bara du inte varvar när du växlar ner.

Skulle väl snarare säga att man i så fall SKA varva till när man växlar ner så dreven får en chans att möta den nya växeln i samma tempo. Har kört bil utan koppling på det sättet utan större problem, men där kan man ju lättare lägga ur växeln (även mellan 2-3, 3-4 osv) och mellangasa lite så det glider i lätt vid nedväxling.

Vad är det för hoj med rakskurna drev?

Det är en Husqvarna sm 125, men håller med dig med att man ska varva med bil, det här farsan lärt mig. Men med hoj så går det absolut inte, det har en kille jag känner fått klara bevis på.

Blev lite fel i texten jag skrev i början, vajern och allt är helt på plats och man kan koppla när man växlar, men vid låga varv så släpper inte kopplingen alls oberoende på hur mycket jag spänner vajern, har testat att pilla isär lameller så gott det går genom oljepåfyllningshålet men till noll lycka. Därför så sliter det antagligen när jag ska iväg. Men kan några lameller sitta fastklibbade i varandra så hårt att den inte kopplar ur?

Vet någon hur man tar bort trådar? Har nämligen fixat alltihop nu!

Aja, men då gör jag det.
Jag rev kopplings sidan i morse, och då upptäckte jag att plattan som ligger i kopplingskorgen var rejält sned! Jag skruvade bort den och såg då att jag av någon anledning fått en bricka att hamna emellan kopplingskorgen och plattan, vilket resulterade i att det inte gick att koppla ur. Lamellerna hade inget med saken att göra :)
På köpet så fixade jag laddningsproblemet när jag såg att en kabel skavts av. Nu går den som en klocka igen!

Och anledningen till jag skulle vilja ha bort en tråd är att jag råkat dubbelposta. :hihi

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back