Motorn lägger av vid 12k RPM - CBR 03

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
Hej!

Tänkte om någon som är mer kunnig än mig kan hjälpa med ett problem som jag har på hojjen :)

Jag köpte nyligen en Honda CBR 600R 03:a och den visade sig tyvärr ha ett problem vid högre varvtal.... när jag är i vilken växel som helst, och kör fullt gaspådrag och kommer upp till 12k-ish RPM, så "ger upp" motorn och jag har ingen effekt alls. Motorn dör inte dock utan bara lägger av och throttlen ger noll response. När den är tillbaka till runt 9k Rpm så börjar den funka som vanligt.

"Röda" varvtals området börjar ju vid 15k rpm men det känns som den tror den börjar på 11-12k rpm där den lägger av... samma känsla.

Den har en power commander (jag har noll koll på sånt) som jag fick tips av förra ägaren att koppla bort, då han trodde den kanske hade nollställts under vintern. Men även om jag kopplar bort den från batteriet så kvarstår problemet. Bör jag koppla bort den helt kanske dvs ta bort kåporna och koppla om sladdar (får lära mig hur :P ) för att verkligen säkertställa PC är avstängd? Dvs, om det nu är PC:en som spökar eller om det är något annat...

Det har after market Lazer exhause (2 pipor). Jag är generellt dåligt teknisk/mekanisk kunnig så ursäkta om jag har missat något eller beskriver fel :)

Tack!
 
Last edited:
Har den stått länge? Kan vara så att det blir vakuum i tanken så den inte får nåt bränsle ifall tankventileringen är igensatt. Ett lätt test för det är ju att öppna tanklocket lite och provköra.
 
Har den stått länge? Kan vara så att det blir vakuum i tanken så den inte får nåt bränsle ifall tankventileringen är igensatt. Ett lätt test för det är ju att öppna tanklocket lite och provköra.

Ja, har för mig det hade stått stilla någon längre period... vet inte exakt.

Ska testa med tanklocket lite öppet och se om det hjälper :)

Tack så mycket!
 
Kolla om polskorna är dragna. Det har hänt att vid högre varvtal börjar batterikablarna att vibrera och är dessutom polskorna på batteriet dåligt dragna så lägger motorn av till det blir batterikontakt igen vid lägre varvtal.

Bly (som i polerna) är en mjuk metall som kan sätta sig med tiden. #
Och glappet kan alltså komma med tiden.

# Varierar från batteri till batteri, ju mera legeringsämnen / föroreningar i blyet desto hårdare bly...
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top