motorn knackar

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
hej hjälp
igår efter man hade kört lite bakhjul så märkte jag att hojen började knacka så otroligt mycket .
låter inte under 4000 varv men därefter så e det förjävligt .
hojen går å köra men . det låter inte bra.
vi lät gaspådrag så kommer det en smäll ibland :va
va kan det vara
 
Kamikaze kid skrev:
2465750 3ans vevlager har gett upp.
Har du tur så klarade sig vevaxeln men du måste mäta den.

Men troligen så är den kass...

okey hur mäter man det ..
å vad för speciela verktyg behöver jag .
jag märkte oxå att jag tappade effekt ..
låter som om det kommer från kopplinghuset oxå '
men alla växlar går i
 
zajtar skrev:

Du får dela motorn och ta ur veven...
Går förvisso att mäta på plats om du bara lossar vevlageröverfallet på 3an.
Du mäter med Mikrometer runt om på olika lägen så du kan konstatera att lagerläget är runt.
Det som händer om det skulle se fint ut är att lagerläget blir ovalt istället för runt och så pajjar det igen efter ett par mil!

Detta är inte ett helt ovanligt fel tyvärr och uppkommer när oljan skummar / nivån blir för låg i tråget och inte räcker till att smörja...
Trist..
Har själv upplevt detta ett par gånger nu.

Synd på hojen...
Den såg fin ut på bilden jag hittade.

Att hitta en begagnad vev blir svårt då det ofta är dom som går sönder om motorn är kass.
Reparera veven går men kostar ca 3500:- på Pelganders motorslip i Örebro.
 
Kamikaze kid skrev:
2465777 Du får dela motorn och ta ur veven...
Går förvisso att mäta på plats om du bara lossar vevlageröverfallet på 3an.
Du mäter med Mikrometer runt om på olika lägen så du kan konstatera att lagerläget är runt.
Det som händer om det skulle se fint ut är att lagerläget blir ovalt istället för runt och så pajjar det igen efter ett par mil!

Detta är inte ett helt ovanligt fel tyvärr och uppkommer när oljan skummar / nivån blir för låg i tråget och inte räcker till att smörja...
Trist..
Har själv upplevt detta ett par gånger nu.

Synd på hojen...
Den såg fin ut på bilden jag hittade.

Att hitta en begagnad vev blir svårt då det ofta är dom som går sönder om motorn är kass.
Reparera veven går men kostar ca 3500:- på Pelganders motorslip i Örebro.

för oljenivån va för låg igår fick fylla på det när jag kom hem .
men det blev inte bra.
3500 oke då e å mc körningen över för i år
 
zajtar skrev:
2465788 för oljenivån va för låg igår fick fylla på det när jag kom hem .
men det blev inte bra.
3500 oke då e å mc körningen över för i år

Aj då!

Ja då är det bara att börja skruva...
Du kan börja med att tappa ur oljan och konstatera att det ligger guldfärjat spån där i...
Då är du 100% säker på mitt påstående.

Sen är det bara att riva isär och kolla veven...
OBS! Kolla även vevstaken om den är missfärjad och mät även den så den inte blivit oval...

Motorn är lättskruvad så det brukar inte vara några problem om du har en mekhandbok och hyfsad vana!
 
Kamikaze kid skrev:
2465798 Aj då!

Ja då är det bara att börja skruva...
Du kan börja med att tappa ur oljan och konstatera att det ligger guldfärjat spån där i...
Då är du 100% säker på mitt påstående.

Sen är det bara att riva isär och kolla veven...
OBS! Kolla även vevstaken om den är missfärjad och mät även den så den inte blivit oval...

Motorn är lättskruvad så det brukar inte vara några problem om du har en mekhandbok och hyfsad vana!

jag ska kolla upp det.
men om jag nu inte lyckas fixa det .
hur mycket sa du att det brukar gå på lämna in den på lagning
 
zajtar skrev:
2465808 jag ska kolla upp det.
men om jag nu inte lyckas fixa det .
hur mycket sa du att det brukar gå på lämna in den på lagning

Det sa jag aldrig...
Det är bara svetsning och slipninga av axeln som kostar ca 3500:-
Sen tillkommer lager osv...
Men en gissning är dyrt.
Harde kunnat hjälpa dig om du inte bott på andra sidan landet!
 
Kamikaze kid skrev:
2466132 Det sa jag aldrig...
Det är bara svetsning och slipninga av axeln som kostar ca 3500:-
Sen tillkommer lager osv...
Men en gissning är dyrt.
Harde kunnat hjälpa dig om du inte bott på andra sidan landet!
tack för hjälpen ändå ..
köpte olja idag .
imorn så ska jag köpa nytt oljefilter,.
så får vi se .
annars så e det bara å packa .å vänta in våren :(
 
zajtar skrev:
2466258 tack för hjälpen ändå ..
köpte olja idag .
imorn så ska jag köpa nytt oljefilter,.
så får vi se .
annars så e det bara å packa .å vänta in våren :(

trist att säg , men alla hojmotorer mår inte bra av ofta förekommande bakhjulsåkningar. oljesystemet är inte kontruerat för att motorn ska vara i vertikalläget. Toppa med olja räcker oftast inte. annan pickup, större trågf osv är inte fel.

Bra att kolla en motors konstruktion innan man beger sig ut på 10 mila bakhjulsåkningar.

Bara att önska lycka till, kolla på hojskrotar efter en billig grundmotor utan fuggar o sånt. Billigare än attreppa en som är körd. Räkna lätt med att du får ge ca 6-8 ksek med renovering, arbete och packningar är inte gratis.
 
zajtar skrev:
2466258 tack för hjälpen ändå ..
köpte olja idag .
imorn så ska jag köpa nytt oljefilter,.
så får vi se .
annars så e det bara å packa .å vänta in våren :(


Kommer det ut guld ur motorn så är det inte bra...
Töm inte i ny olja för att testa om det går bättre...
Det är bara slöseri med pengar.
Jag vet hur det känns och man önskar hitta en mirakelkur för att få det att funka igen men det finns inga....
Det enda som hjälper är att dela på snurran och bita i det sura äpplet!!!
 
Kollade som sagt oljan idag, och det kom inga spån med oljan.

Symptom:
Låter bra vid tomgång & lätt gas upp till 7krpm, prova inte högre.
Vrid full rulle vid tomgång upp till 7krpm så hörde med ett metalliskt ljud en gång tills man slog av, inget ljud som höll i sig alltså.
Inget ventilklick utan något sorts kraftigt slag typ.. Svårt att förklara. Ungefär som om man tog en kedja och den snärta in i nått metalliskt.

Att varva upp motorn försiktigt och sedan hålla den på ett o samma varvtal var inga problem, alltså inga konstigheter. Utan först när man "belasta" motorn på neutralen.
 
Fabbe skrev:
2467068 Kollade som sagt oljan idag, och det kom inga spån med oljan.

Symptom:
Låter bra vid tomgång & lätt gas upp till 7krpm, prova inte högre.
Vrid full rulle vid tomgång upp till 7krpm så hörde med ett metalliskt ljud en gång tills man slog av, inget ljud som höll i sig alltså.
Inget ventilklick utan något sorts kraftigt slag typ.. Svårt att förklara. Ungefär som om man tog en kedja och den snärta in i nått metalliskt.

Att varva upp motorn försiktigt och sedan hålla den på ett o samma varvtal var inga problem, alltså inga konstigheter. Utan först när man "belasta" motorn på neutralen.

frågan e nu om vi ska hälla i ny olja å byta filtret ,å kolla om ljudet försvinner ,.men jag skulle tippa på att det inte gör.
om nu det inte gör e frågan vågar jag köra den till kennets mc så dom kan kolla upp ljudet (ligger ju bara 2 minuter från mig)..å bedömma va det e och hur mycket det kommer att kosta laga den
 
Inga vibrationer?

zajtar skrev:
2467113 frågan e nu om vi ska hälla i ny olja å byta filtret ,å kolla om ljudet försvinner ,.men jag skulle tippa på att det inte gör.
om nu det inte gör e frågan vågar jag köra den till kennets mc så dom kan kolla upp ljudet (ligger ju bara 2 minuter från mig)..å bedömma va det e och hur mycket det kommer att kosta laga den

Ny olja kommer inte hjälpa

Bra idé att svänga förbi en firma
 
Last edited:
vibrationer har alltid funnits ,, mellan 6-8000 varv förut när man har dragit på .
trodde det berodde bara för att den va drevad
 
Fabbe skrev:
2467068 Kollade som sagt oljan idag, och det kom inga spån med oljan.

Symptom:
Låter bra vid tomgång & lätt gas upp till 7krpm, prova inte högre.
Vrid full rulle vid tomgång upp till 7krpm så hörde med ett metalliskt ljud en gång tills man slog av, inget ljud som höll i sig alltså.
Inget ventilklick utan något sorts kraftigt slag typ.. Svårt att förklara. Ungefär som om man tog en kedja och den snärta in i nått metalliskt.

Att varva upp motorn försiktigt och sedan hålla den på ett o samma varvtal var inga problem, alltså inga konstigheter. Utan först när man "belasta" motorn på neutralen.

Tänk följande...

Oljefilmen klarar att hålla ett visst tryck vid ett visst spel...
När spelet ökar och ytan är ojämn så försvinner oljefilmen och mindre ljuv musik uppstår...

Öppna och titta innan mer går sönder.
Tänk på att veven kan gå att rädda innan ni står och lyssnar på rasslet.
 
Kamikaze kid skrev:
2467417 Tänk följande...

Oljefilmen klarar att hålla ett visst tryck vid ett visst spel...
När spelet ökar och ytan är ojämn så försvinner oljefilmen och mindre ljuv musik uppstår...

Öppna och titta innan mer går sönder.
Tänk på att veven kan gå att rädda innan ni står och lyssnar på rasslet.

zajtar: Fixa en mekhandbok så river vi aset! Men då gärna på ett bord inne hos dig o inte i garaget :D
 
pratade men en rn mc skroten han sa att det e vevstaken men han ville kolla på hojen .fråga om det va oke å köra ditt den i lugn takt å det va det .
han sa oxå att han hade en begagnad motor en 96 till min hoj för 8 000 kr .
frågan e nu e det värt å köpa den eller laga skiten

Kamikaze kid skrev:
2467417 Tänk följande...

Oljefilmen klarar att hålla ett visst tryck vid ett visst spel...
När spelet ökar och ytan är ojämn så försvinner oljefilmen och mindre ljuv musik uppstår...

Öppna och titta innan mer går sönder.
Tänk på att veven kan gå att rädda innan ni står och lyssnar på rasslet.
pratade men en rn mc skroten han sa att det e vevstaken men han ville kolla på hojen .fråga om det va oke å köra ditt den i lugn takt å det va det .
han sa oxå att han hade en begagnad motor en 96 till min hoj för 8 000 kr .
frågan e nu e det värt å köpa den eller laga skiten
 
Last edited:
zajtar skrev:
2468594
pratade men en rn mc skroten han sa att det e vevstaken men han ville kolla på hojen .fråga om det va oke å köra ditt den i lugn takt å det va det .
han sa oxå att han hade en begagnad motor en 96 till min hoj för 8 000 kr .
frågan e nu e det värt å köpa den eller laga skiten

Hmm bra är det inte ...
Kör den på släpvagn om du funderar på att fixa den!
 
Kamikaze kid skrev:
2468600 Hmm bra är det inte ...
Kör den på släpvagn om du funderar på att fixa den!
en begagnad motor en 96 till min hoj för 8 000 kr .
frågan e nu e det värt å köpa den eller laga skiten
oke va tycker om det
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top