Motorn "knackar" cr125

Norbius

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Honda CR125R -91 Yamaha YZF -06
Jo, bytte kolv för ett tag sedan på min cykel, allt gick bra, men efter ca 30min körning så bara helt plötsligt så börjar den låta något fruktansvärt.
Ljudet kan närmast beskrivas som om kolven slår emot toppen varje vända upp.
Det knackar alltså.
Jag stängde genast av cykeln och tog isär allt, ville såklart inte köra med missljuden. Men jag hittar inga fel någonstans. Kolv/cylinder är i toppskick, likaså toppen.
Det lite mer underliga är att om jag drar igång cykeln så kan missljuden vara borta för ett kort kort tag, sen bratar det på igen och börjar låta.
Kompressionen blir galet hög under detta med. Ungefär som om kolven kivar fast sig nästan. Cykeln startar annars precis som den ska, men efterssom kompressionen blir såpass hög så finns det ingen tomgång, den tvärdör såfort man släpper gasen.

Jag har plockat isär halva motorn 2ggr nu och börjar blir väldigt trött på detta, och har verkligen ingen aning om som kan vara fel :confused:

Vevstaken förresten, glappar rätt bra, både spel i sidleds och upp/ner, kanske behöver/ska vara spel, det vet jag inte så bäst jag frågar er med.

Tips på mitt problem?

Minsta lilla glapp i staken upp/ner = kass lager

Så jag hade renoverat motorn till att börja med

Kass vevstakslager borde kunna göra så kolven faktiskt slår i toppen..?

Last edited:
lager

Hej,

Jag hade liknande på min CR250 förut och bytte då nållagret i samband med kolvbytet och ljudet försvann. Bytte du nållagret, dvs det lager som sitter i hålet där du skjuter igenom kolvbulten?
Jag antar att du också bytt kolvringar?

Vevstaken ska glappa :) annars värmer nypper den :( mindre skoj.

Glappet i sidled brukar vara någon stanns mellan 0.10-1 mm.
Glappet upp/ner brukar oftast vara så lite så de e väldigt svårt o känna de med handen, annars ska de vara nån stans mellan 0.10-0.25.

Har du störe glapp en 0.50 upp/ner så e lagret väldigt slitet o du ska ha tur att du inte pajat de en, för pajar de under körning så kan även cylinder/kolv stryka med, du kan ju även kolla över ramlagrena om dom glappar.

Du kan även kolla över kolvlagret om de e slut.

Tror att de e så att du e på gränsen o paja vevstakslagret o när den e kall o du startar upp så e den tyst men under belasning eller lite värme så börjar glappet bli störe, glappet minskar när motorn blir kall.

Är med största säkerhet vevlagret som är kass då, då det glappar friskt upp/ner somsagt. Bara att riva motorn igen då... Precis haft isär den så det var en mindre trevlig nyhet.
Får ta och se över hela motorn när jag ändå håller på då.
Hurpass dyr historia är det att byta vevlager, och kanske ev. ramlager?
Nästan så jag skulle lämna in cykeln för det ist.

Haj! Håller med de andra killarnas generösa svar om dessa lager. Dem kan ställa till med mycket besvär för en , särskilt på en zweitakter... Vevlagrena är ju ioförsig inte det roligaste man kan byta om man måste balansera upp veven igen sen men det är definitivt värt pengarna, som man kankse annars måste punga upp med för ny kolvsats och i värsta fall cylle med... Har man tur är det bara lagrena..

Det finns hela ramlagersatser man kan köpa för runt 600 :- och då är det inkl. packboxar och en hel vevstakssats går på ungefär 1200:- till cr125:orna oberoende årsmodell.. Så visst kostar det en slant men bättre det än totalhaveri (det kan jag verkligen säga) :gnissla

Det vi håller på med är ju ingen billig sport men förbaskat roligt.. :banana'

EDIT: Om du ska lämna in cyklen så räkna med ungefär samma pris bara för arbetet.. (har jag för mig)

Last edited:
Blir att jag lämnar in motorn till en bekant som är kunnig inom området, så slipper jag ha sönder mer. Men vart hittar jag ramlagersatser och vevlager till humana priser?
Går inte byta bara vevstakslagret(kanske inte säljs löst?), behöver/bör man byta hela vevstakssatsen?

Har letat efter lager på div sidor, men hittar bara länkagesatser vilket jag antar inte är rätt.

Vad gäller min cylle och kolvsats är dom i fint skick, kolv är somsagt precis bytt, och ingen skada är gjord vid den, och cyllen är fin den med. Så så långt har jag väl haft "tur".

Men somsagt, vart hittar jag lager, tips på bra sidor? Antar att man får länka här.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla