motorn körd utan oljetryck? hjälp

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
jag behöver rådgivning nu om vad som är lämpligast att göra..
hojjen är alltså som det verkar körd utan oljetryck, hur länge vet jag inte, men den har inte skurit (än), så frågan är:
om man byter oljepump & får upp trycket igen, om motorn går att använda sen?
eller bör jag plocka isär hela motorn och totalrenovera den? (lättare sagt än gjort, även om jag vet jag klarar av det)
vad kostar det? oljepump, lager, kolvringar & packningar? var köper jag det isåfall?
ekonomin är inget vidare just nu så det känns som jag likagärna kan satsa på att få klart den till nästa vår, det ser inte ut som ja hinner nu med allt annat..

det jag har gjort är skruvat bort oljetrycksgivaren eftersom lampan lös, och det kommer inte en droppe olja med motorn igång, men går de gör den...

Låter motorn som vanligt då? Du verkar inte veta säkert om den verkligen gått utan olja?
Att renovera en sån där motor kostar nog snabbt mer än hojen är värd så om det inte är missljud så skulle nog jag köra vidare och samtidigt börja spana lite annonser efter en beggad motor eller en reservdelshoj ifall att nåt rasar...

Sen ska du ju veta att bakhjulet oftast låser sig när vilket kan vara spännande om det sker vid fel tillfälle!

Fegvarianten är väl att riva och titta över prylarna.

Mät upp tryckgivaren så att det inte bara är den som är kass, verkar ganska konstigt att oljetrycket bara försvinner...

Skruva av oljefiltret och kör lite på start motorn för att se om det pumpar över huvud taget.

Skruva bort sumpen och titta hur oljepicupen ser ut, rengör vid behov.

Skruva bort oljepumpen och mät upp den..

var & snackade me en firma idag, dom sa att pumparna ALDRIG brukar gå sönder, men att dom kanske drivs med kedja som kanske gått sönder?
han skulle undersöka mer & ja ska dit imorn igen
jag har även kollat oljepump, ny kostar 1500 spänn
jag har alltså plockat bort oljetrycksgivaren & startat motorn, den går men det kommer ingen olja?!
dom sa på firman att det lät otroligt att den inte skurit, jag tyckte mig höra lite missljud när jag startade den för ett tag sen men efter den stått nån minut på tomgång slutade det.. sedan gick den bra & ja körde en liten runda, väldigt försiktigt dock eftersom ja inte kört hojj på ett par år så de kändes lite vingligt hehe :) men den går alltså!!
får se vad dom säger imorn, sen ska ja testa ta bort filtret & köra startmotorn se om det kommer något den vägen..
skulle ju kunna vara något så otroligt som att hålet till oljetrycksgivaren täppts igen me nått skit.. men hur stor e chansen :S
tack för svaren!!

Vet inte hur din motor är uppbyggd, men kolla så att det inte är så dumt att picupen har lossnat! Lite långsökt men enkelt att kolla..

Undersök vad som orsakar det låga trycket och åtgärda, starta därefter och kör tills det rasar ev skada är redan skedd.

idag var jag tillbaka på verkstan, han hade inte hittat så mycket info men jag fick låna en bok om GS750 och där satt oljepumpen bakom kopplingen, kollade i reparationshandboken jag har på datorn & det såg likadant ut, så nu vet jag iaf att den sitter under högra motorkåpan, den verkar drivas av ett drev direkt på växellådsaxeln, alltså ingen kedja som kan gått av
ska börja med att ta loss oljefiltret tror jag & kolla om det kommer nån olja när man kör startmotorn
det finns iaf olja i motorn som det ska ;)
har även hittat några motorer i närheten ifall man skulle åka på att byta problemet är att jag har inte pengar på ett par månader..
återkommer när jag skruvat lite, får se om ja hittar nått fel

hej igen, har inte hunnit kolla mer på hojjen men nu hade man velat ha den fungerande så fint väder :(
tänkte höra, vilket är det enklaste sättet att kunna köra startmotorn utan att motorn hoppar igång.. jag är inte så insatt i vad det är för tändsystem osv på hojjar men jag har ju skruvat en del bil i mitt liv..
tror iofs inte den startar om man inte chokar, tänkte plocka bort oljefiltret & se om de kommer nån olja den vägen..

hej igen, har inte hunnit kolla mer på hojjen men nu hade man velat ha den fungerande så fint väder :(
tänkte höra, vilket är det enklaste sättet att kunna köra startmotorn utan att motorn hoppar igång.. jag är inte så insatt i vad det är för tändsystem osv på hojjar men jag har ju skruvat en del bil i mitt liv..
tror iofs inte den startar om man inte chokar, tänkte plocka bort oljefiltret & se om de kommer nån olja den vägen..

Vet ej exakt på din hoj men skulle tro att ta bort tändkablarna från stiften (gissar att hojjen har flera spolar än en) Har den bara en spole så tar du av kabeln från den istället.. Det är mina gissningar iaf..

/Robban

Last edited:

Sätta "Run-Off"-knappen i till-läge (alltså döda-hojen-brytaren som finns på styret vid höger tumme på alla hojar)?

Annars funkar la att rycka tändhattarna till stiften.

Kommer ihåg en brittisk artikel där de körde en Kwak ZX9R utan olja i ~10 min och den skar inte. De pyntade i olja igen och så funkade den som vanligt.

Så börja inte riva motorn i onödan. I med olja och säkra trycket sen tutar du och kör tills det säger kackelibang. :tummenupp

just de, finns en knapp där ja..:) tack för tipset!
jag ska först luska ut felet sen får vi se vad som händer.. de finns ju beggade motorer så nog ska de lösa sig på nått sätt..

Att köra runt motorn med tändningen på och tändkablarna bara "ryckta" ger en viss risk för att tändsystemet kan bli grillat. Jorda tändkablarna så är det lugnt.

Problemet med oljetrycket löst, någon tidigare ägare har troligen kört på en sten eller vält hojen o slagit en spricka i högra sidan på blocket precis där oljekanalen till oljetrycksgivaren går och sedan svetsat/spacklat igen, verkar tätt men givaren får ingen olja, tänkte sätta en längre banjobult bakom cylindrarna där oljeslangarna går till topplocken och flytta tryckgivaren dit sedan, inte helt lätt att lista ut men det gick att se om man tittade noga :)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!