Motorn "hugger" vid första växlingen?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
När jag startar min hoj så låter jag den stå och surra ca en halvminut (medan jag sätter på mig hjälm och handskar), när det sedan är dags att lägga den i växel så är det alltid ett ordentligt hugg när växeln läggs i. Detta sker oavsätt om jag lägger i 1an eller 2an, möjligen så blir hugget mindre om jag först lägger i 2an för att sedan lägga ner den i 1an. Har satt det isystem att göra det.

Om jag lägger i den i 1an först så stannar motorn av "hugget" som sker om jag inte ger lite gas... Det är enbart första växlingen som uppför sig konstigt, sedan är växellådan helt perfekt. Olja och oljefilter är helt nybytt, hade hoppats på att det skulle lösa problemet.

Någon som har lite tips?
/Thelinski
 
Thelinski skrev:
2153104 När jag startar min hoj så låter jag den stå och surra ca en halvminut (medan jag sätter på mig h......

Någon som har lite tips?
/Thelinski

Justera kopplingen? Och rejäla KLONK är ju hondas signatur... eller?
 
Thelinski skrev:
2153104
Om jag lägger i den i 1an först så stannar motorn av "hugget" som sker om jag inte ger lite gas... Det är enbart första växlingen som uppför sig konstigt, sedan är växellådan helt perfekt. Olja och oljefilter är helt nybytt, hade hoppats på att det skulle lösa problemet.
/Thelinski

Min uppför sig ganska exakt likadant. Den dör dock inte, men "hugget" är klart märkbart, ungefär som hojen hoppar till. Jag vet inte vad orsaken är, men jag misstänker att det bara är oljan som inte hunnit bli riktigt varm och att då kopplingen är lite ihopklibbad på något sätt.

Du kanske skulle prova att koppla massa gånger innan du lägger i någon växel? För att på så sätt "stretcha" lamellerna, eller nåt :confused: :D

Min hoj är en CBR600 -89, som fick storservice för drygt 100 mil sedan.
 
inget ovanligt alls! växlingen mella ettan å tvåan e ju helt normalt att det låter då du ska passera neutral! min låter med. säkert inget att oroa sig för
 
abethebabe skrev:
2153791 inget ovanligt alls! växlingen mella ettan å tvåan e ju helt normalt att det låter då du ska passera neutral! min låter med. säkert inget att oroa sig för


Alla mina 2 hjuliga fordon har varit så(förts moppe, sen 2st 125:or och nu min dr 650). Jag tror det är lamellerna som klibbar ihop sig när man inte kör och sen slåss loss när man lägger i första växlen. Mina hojar har förståss inte stannat av klonket någon gång :tungan
 
Idag testade jag att försiktigt lägga den i växel och då tycker jag det känns som att man trycker ner på en "rörande" kedja, det är något med ljudet som uppstår och känslan man får i foten när växeln är på väg in.


Om man trycker försiktigt och belastar denna "kedja" så hindrar man rörelsen iochmed friktionen och det rasslande ljudet upphör, sedan är det inga problem att trycka ner växeln.

Är det någon som får ut något av detta? Vad är det för kedja som snurrar runt där inne, och ska den göra det på tomgång?
/Thelinski
 
Thelinski skrev:
2154823 Idag testade jag att försiktigt lägga den i växel och då tycker jag det känns som att man trycker ner på en "rörande" kedja, det är något med ljudet som uppstår och känslan man får i foten när växeln är på väg in.


Om man trycker försiktigt och belastar denna "kedja" så hindrar man rörelsen iochmed friktionen och det rasslande ljudet upphör, sedan är det inga problem att trycka ner växeln.

Är det någon som får ut något av detta? Vad är det för kedja som snurrar runt där inne, och ska den göra det på tomgång?
/Thelinski
Växla försiktigt låter som en dum idé. Stampa till ordentligt, dom flesta hojar klonkar till ordentligt när man lägger i 1:an. Ljudet du tror är en kedja är nog växellådsdrev som börjar skava lite mot varandra.
 
HanneZ skrev:
2154826 Växla försiktigt låter som en dum idé. Stampa till ordentligt, dom flesta hojar klonkar till ordentligt när man lägger i 1:an.

Fast de flesta hojar får inte motorstopp när man lägger de i 1:an första gången efter den stått några timmar! :rolleyes:
 
Thelinski skrev:
2154830 Fast de flesta hojar får inte motorstopp när man lägger de i 1:an första gången efter den stått några timmar! :rolleyes:
Ojdå, jag läser _nästan_ alltid hela tråden innan jag svarar :)
 
Låter som du har en klibbande koppling som alltid är värst med kall olja. Vad kör du på för olja och viskositet?
 
Thelinski skrev:
2154830 Fast de flesta hojar får inte motorstopp när man lägger de i 1:an första gången efter den stått några timmar! :rolleyes:

då får du väll byta olja kanske, eller så kan väll din kopplingskorg vara slut (hack) så det inte är så lätt att få isär lamellerna
 
Prova med att dra in kopplingen och "torrvarva" en liten snabb ettrig snärt med handtaget, för att rycka isär kopplingen Innan du skickar i taggen..
( Ouuups ja vista ja det var ju en hynda ...å dom ej ju inte så "snärtiga" :rolleyes: )

Eller prova nästa gång att inna du startar skicka i taggen och dra sen in kopplingen och prova att flytta hojen ... förmodligen är den "fast" ,,det är klibbiga lameller = bra, inge slir där inte! men då vet du om det är en "kladd" fråga ....
Har haft problemet själv nu och då och "torrvarv"tricket har alltid hjälpt ..

Faast jag har ju då en maskin som orkar "Rappa" till lite... :tungan

Goooooooood luck!
 
SSDD skrev:
2155080 Eller prova nästa gång att inna du startar skicka i taggen och dra sen in kopplingen och prova att flytta hojen ... förmodligen är den "fast" ,,det är klibbiga lameller = bra, inge slir där inte! men då vet du om det är en "kladd" fråga ....
Har haft problemet själv nu och då och "torrvarv"tricket har alltid hjälpt ..
Goooooooood luck!

Det där låter spännande, jag ska alltså lägga den i växel (innan jag startar den), hålla inne kopplingen och flytta lite på hojjen? Typ backa eller gå frammåt en meter?

Det ska jag testa efter jobb!

Tack för era tips!
/Thelinski
 
Thelinski skrev:
2155138 Det där låter spännande, jag ska alltså lägga den i växel (innan jag startar den), hålla inne kopplingen och flytta lite på hojjen? Typ backa eller gå frammåt en meter?

Det ska jag testa efter jobb!

Tack för era tips!
/Thelinski

På körskolans slitna hoj var det nästa likadant. Den dog inte alltid men det kunde hända. Tipset är att rulla hojen när du lägger i ettan. Du kan alltså sitta kvar på hojen och rulla den sakta framåt när du växlar i ettan.

Som jag förstod det så är detta ett skonsammare sätt att växla.
 
Ärligt talat så funkar det skit bra att lägga i ettan och rulla den lite med kopplingen inne, det är lite trögt först men man riktigt känner att något glider isär i motorn och sedan när man startar så är hugget som borttrollat! :banana

Helt lysande, stort tack för tipset! Fast ändå kan jag inte låta bli att undra om jag ska oroa mig lite över detta, man ska ju inte behöva göra såhär!!
/Thelinski
 
Last edited:
Thelinski skrev:
man ska ju inte behöva göra såhär!!

Precis exakt! Ungefär som behöva betala 13 kronor för en liter bensin. :D

Vill du ha ett annat beteende på din koppling är en torrkopplad Ducce ett hett tips. :tomten

Dvs, en våtkoppling är dryg och jobbig när motorn är kall, ungefär lika jobbigt som att behöva gå upp en vardagsmorgon för att jobba. :hihi
 
Thelinski skrev:
2153104 När jag startar min hoj så låter jag den stå och surra ca en halvminut (medan jag sätter på mig hjälm och handskar), när det sedan är dags att lägga den i växel så är det alltid ett ordentligt hugg när växeln läggs i. Detta sker oavsätt om jag lägger i 1an eller 2an, möjligen så blir hugget mindre om jag först lägger i 2an för att sedan lägga ner den i 1an. Har satt det isystem att göra det.

Om jag lägger i den i 1an först så stannar motorn av "hugget" som sker om jag inte ger lite gas... Det är enbart första växlingen som uppför sig konstigt, sedan är växellådan helt perfekt. Olja och oljefilter är helt nybytt, hade hoppats på att det skulle lösa problemet.

Någon som har lite tips?
/Thelinski
Tänkte bara säga att min sprittnya Kawasaki ER-5 beter sig precis likadant, blev lite förvånad i början, man tycker inte att det ska låta så i en ny hoj, men det är tydligen väldigt vanligt.
 
Thelinski skrev:
2154830 Fast de flesta hojar får inte motorstopp när man lägger de i 1:an första gången efter den stått några timmar! :rolleyes:


min r1a dör också ibland när jag lägger i 1an.. det är som att kopplingen inte funkar när den är någolunda kall... det är grymt irriterade!
 
redmarbel skrev:
2165061 min r1a dör också ibland när jag lägger i 1an.. det är som att kopplingen inte funkar när den är någolunda kall... det är grymt irriterade!

vad har du för viskositet på oljan då?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top