Motorn helt kraftlös under 2000 rpm

johber

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2004
Hoj
BT1100, Husqvarna TE 450
Har en R1 00 som vid start från stillastående inte har någon kraft alls. Den behöver komma över 2000 varv för att komma igång, detta speciellt vid varm motor. Någon som känner igen problemet och kan komma med tips till en grönjölingsmekaniker.

Har en R1 00 som vid start från stillastående inte har någon kraft alls. Den behöver komma över 2000 varv för att komma igång, detta speciellt vid varm motor. Någon som känner igen problemet och kan komma med tips till en grönjölingsmekaniker.

Funkar din EXUP ventil som den ska?

Har du sprut eller gasare?

Det är av en akademisk karaktär med/utan EXUP. Kör utan (samma motor, nästan) och jag saknar ingen EXUP). Drar bra från ca 1800 med passagerare, trots högre vxl än 1:an.

Det ligger troligtvis mer på bestyckningssidan, alt om den tappat kompression. Kolla så mycket du kan och återkom.

Kanske konstig fråga men vad ska du göra under 2000varv? Det är en MC eller ja....en Yamaha och då ska du ligga högre i varv ju!:va :va

Kanske konstig fråga men vad ska du göra under 2000varv? Det är en MC eller ja....en Yamaha och då ska du ligga högre i varv ju!:va :va

Nått är ju helt klart fel, visst man kanske inte kör under 2 000 varv med en r1a så ofta men vara Helt kraftlös ska den ju inte.
Kan ju va gött o veta vad felet är så det inte blir värre lr nått.

Alltså det är inte så att jag ligger under 2000 varv och kör men det är irriterande att behöva slira på kopplingen som en gammal gubbe varje gång jag startar från stillastående

Jaså är den så slö? Den är inte bestyckad med dynojet eller något annat skräp? Enbart ett helsystem borde inte göra den så slö.

Jaså är den så slö? Den är inte bestyckad med dynojet eller något annat skräp? Enbart ett helsystem borde inte göra den så slö.

Ja det är inte så att den bara är svag. Det händer ingenting alls på låga varv man måste upp i varv annars händer ingenting oavsett hur mycket man gasar. Den går bra så fort man fått upp varv. Jag har inte ägt den så länge att jag hunnit kolla upp vad som är gjort med den.

Last edited:
Om du har helsystem utan att ändrat insprut/förgasare så kan det ju hända att i just i ditt fall att den speciellt på låga varv går magert eller liknande... :va

Testa o bänka hojen (från låga varv också) för några hundra o se om den går bra (lambda värden på bränsleblandningen), annars kanske du bara behöver en PCIII/bestycka...

Om du har helsystem utan att ändrat insprut/förgasare så kan det ju hända att i just i ditt fall att den speciellt på låga varv går magert eller liknande... :va

Testa o bänka hojen (från låga varv också) för några hundra o se om den går bra (lambda värden på bränsleblandningen), annars kanske du bara behöver en PCIII/bestycka...

Ja jag har tänkt lämna in den men tänkte kolla om någon här kände igen problemet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg