Motorn går inte runt - KTM 640

Hur får jag bort de stora muttrarna på vevaxeln och kopplingskorgen? ...de sitter som sten och jag vet inte hur jag skall lyckas bromsa vevaxeln och kopplingskorgen.

KTM har dyra special-verktyg som du kan hålla fast svänghjulet/kopplingskorgen med. Jag köpte en ordentligt elektriskt driven muterpicka på claesohlson istället, funkade skitbra!
 
Tack..ska prova det!

men hur ska jag bromsa vevaxeln och kopplingskorgen?

Eftersom en mutterknack knackar loss muttern så bör du kunna hålla fast för hand... Om du behöver hålla alls... Vet att när ja hjälpte en polare å dra fast muttern te primärdrevet på hans Husa så låtste vi dreven me en skruvmejsel me träskaft... Vi lindade in skaftet i en trasa för å slippa flisor å sen körde vi in de mellan dreven... Knappast optimalt men de gick iaf...
 
Tack..ska prova det!

men hur ska jag bromsa vevaxeln och kopplingskorgen?

Plocka ur lameller och stålskivor och peta i några gamla trasor istället. Sen kör du med en mutterpicka så ska den lossna =)

Vevaxeln har jag aldrig försökt mig på så....pass på den.
 
Många bud....... Sen då? Hur drar ni åt med rätt moment?
 
Många bud....... Sen då? Hur drar ni åt med rätt moment?

Om du har några lameller/stålskivor du inte är rädd om så kan du lägga i dom. Sen lägger du i en växel, bromsar med bakbromsen och drar åt med momentnyckeln. Görs lättast om man är två och att motorn sitter i ramen..

EDIT: Kan funka med trasor också..
 
Många bud....... Sen då? Hur drar ni åt med rätt moment?

Låser dreven, görs allra helst med ett drevsegment... Har som sagt dragit åt muttern till primärdrevet på polarens husa med hjälp av en träskaftad skruvmejsel med trasa runt... Har mina misstankar att man inte får helt rätt moment eftersom en sån lösning inte låser tvärt...

Rotade i nåra gamla backar hemma å hittade en växellåda till en cbx 400 där ett drev verkar kunna funka för ändamålet om ja splittar de i 3 bitar... Har inte bestämmt om ja ska göra de eller köpa ett verktyg nästa gång ja e i behov av ett dock :D...
 
Skulle aldrig fall mig in att använda mutterpicka vid montering av någon mutter på hojen eftersom risken för att det dras för hårt/dras sönder är ganska stor (givetvis beroende på vad för picka och hur vårdslös man e vilket givetvis kan leda till att det blir för löst). Skulle endast tänka mig att använda mutterpicka för att få bort en mutter.

Så när saker och ting ska monteras ihop i en motor så är det momentnyckel som gäller anser jag.
 
Last edited:
har man inte verktyget för att låsa vev och koppling så kan man ta en alu bricka och lägga imellan
 
Återmontering gjorde jag med mutterpicka på båda, kollade noga hur långt in muttern satt innan och monterade in den lika långt. Petiga kommer nog säga ajja bajja så ska man inte göra nu men fungerade för mig.

Hålla emot behövde jag inte på varken veven eller kopplingen, något när jag drog åt kopplingen kanske.

Var _VÄLDIGT_ försiktig om du ska hålla emot med något i kopplingskorgen, den är förjävla lätt att ha sönder!
 
Det är aldrig rätt att använda mutterknack på stumt monterade komponenter som har kugghjul i ingrepp. Det kan sluta illa då det ju bara är enstaka kugg som tar smällen. Men jag kan förstå dom som gör det. Ni är gamblers. I ett fall är det ok. Lossa kopplingskorgens mutter är ok om friläge är i.

På kopplingskorgen kan man låta alla lameller sitta kvar, kläm åt dom på något vis. Ju fler lameller, desto mindre kraft för att klämma åt. Och lägg en enkrona (om du inte har ett segmet med kuggar) mellan primärdrev och kopplingskorg. Nu kan lossa/dra åt kopplingskorgen på ett enkelt sätt. Utan mutterknack. Det är skonsammare mot din motor, du slipper dom hårda slagen som mutterknack alstrar. En del motorer får man ett kugghjul fritt vid demontering som man kan låsa sin motor med.

Jag la upp bilder på hur man lätt gjorde sina egna specialverktyg, men det är nog fem år sedan. Om nu någon orkar leta på gamla trådar.
 
Några tips på hur jag får bort lagret från svänghjulsaxeln?

Svänghjulsaxeln????


Om du menar att du vill få bort ramlagrens innerbanor så görs det lättast genom att slipa ner dem med vinkelslip/dremel. Var dock jäkligt noga att du inte gör märken i veven. Och håll för helvete koll på måtten....
 
Svänghjulsaxeln????


Om du menar att du vill få bort ramlagrens innerbanor så görs det lättast genom att slipa ner dem med vinkelslip/dremel. Var dock jäkligt noga att du inte gör märken i veven. Och håll för helvete koll på måtten....

Tack för att du reder ut begreppen. Vad är det för mått jag måste ha superkoll på? Shimps?
 
Tack för all hjälp Boris JR! :bow
Har du koll på hur jag får bort ramlagret från motorblocket också?
 
Det går framåt! Nu är det bara montering kvar. Hur lyckades ni få in kolvringarna in i cylindern?
 
Det går framåt! Nu är det bara montering kvar. Hur lyckades ni få in kolvringarna in i cylindern?

Det blir 100ggr lättare om man har ett kolvringsverktyg. Annars gäller det att vara väldigt försiktig på hand, det är lätt att förstöra ringarna och orsaka ett ras direkt....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top