motorn går inte att dra runt!!!!

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
plockade på en thunderace topp på min fzr, använde kammarna från gamla toppen.

drog åt kam överfallen med 10nm enligt bok och det som hände var att motorn inte gick att dra runt provade 8nm funkade inte heller.

provade lossade på bultarna lite och då gick den att dra runt, hur fan ska jag göra dra 5nm?? momentnyckeln är helt ny så att det skulle vara fel på den är ju inte så troligt.

kanske fzr kammarna är lite grövre än de som satt i den toppen förut??

kan man dra överfallen med mindre moment än det ska vara:va ähhh

någon som har några svar??

Motorn ska gå att dra runt även om du drar åt hårdare än angivet. Det som händer om du drar för hårt är ju att bultarna/godset går av. Nu kan jag inte de motorerna, men jag tycker helt klart att det låter som att kammarna och överfallen inte har exat samma diameter. Mät med en micrometer.

Är du säker på att det går att montera en thunderace topp på en fzr maskin?

bapuba skrev:
2510172 plockade på en thunderace topp på min fzr, använde kammarna från gamla toppen.

drog åt kam överfallen med 10nm enligt bok och det som hände var att motorn inte gick att dra runt provade 8nm funkade inte heller.

provade lossade på bultarna lite och då gick den att dra runt, hur fan ska jag göra dra 5nm?? momentnyckeln är helt ny så att det skulle vara fel på den är ju inte så troligt.

kanske fzr kammarna är lite grövre än de som satt i den toppen förut??

kan man dra överfallen med mindre moment än det ska vara:va ähhh

någon som har några svar??

Det låter som att kammarna inte är kompatibla(vilket jag ej vet) eller att du inte skruvat tillbaks kamöverfallen på sina ursprungliga lagerbockar eller vänt dem. Men så klantig är du nog inte. Ville bara påpeka det just in case. :)

Mvh
J

"inte skruvat tillbaks kamöverfallen på sina ursprungliga lagerbockar eller vänt dem".

Det är så dumt så den möjligheten tänkte jag inte ens på:)

På TRXen kan man vända kammarna 180 grader fel och ändå få "nästan" rätt markeringar på kamdrevet :rolleyes:
Den toppen är vad jag förstått väldigt lik de andra 5v-topparna.

Om man vänder kammarna fel så gick iaf min motor runt, men den startade inte.............................:rodnar

//P

Det är inte så att kolvarna tar i ventiltallrikarna?
När du lossar överfallen så kan man lyfta lite till på kammarna ju.

UrbanTiger skrev:
2510657 Hur stor skillnad i ihopklämning i mm är det mellan 5Nm eller 10Nm på skruvarna?
Det får du väl mäta i 1/1000mm, LR ?
Han menade nog att det kunde vara feltimade kammar eller olika ventilspacening mellan topparna! ;)

Mvh
J

Last edited:
provade med de gamla kam överfallen, och motorn gick att dra runt:tummenupp

de måste ha varit lite större än de som satt där, har kollat allt noga och det funkar, ibland har man tur:)

bapuba skrev:
2511053 provade med de gamla kam överfallen, och motorn gick att dra runt:tummenupp

de måste ha varit lite större än de som satt där, har kollat allt noga och det funkar, ibland har man tur:)

Oj! Tog du överfallen från en annan topp!! :skrämd
Då vet du det: alltid ursprungliga överfall på ursprunglig plats. Som exempel är en topp utan kamöverfall inte mycket värd ty det är ett omfattande jobb att åtgärda.

Nåväl. Hoppas du fick dit kamöverfallen på sina gamla lagerbockar, annars skulle jag inte starta motorn utan att mäta upp lagersspelet med plastic gauge enl mekhandboken.

Mvh
J

bapuba skrev:
2511053 provade med de gamla kam överfallen, och motorn gick att dra runt:tummenupp

Häpp!

Du kör väl inte med överfall får ne annan topp?
Dom är inte tillverkade för att flyttas!
Dessa är borrade på plats!

Jörgen Karlsson skrev:
2511076 Oj! Tog du överfallen från en annan topp!! :skrämd
Då vet du det: alltid ursprungliga överfall på ursprunglig plats. Som exempel är en topp utan kamöverfall inte mycket värd ty det är ett omfattande jobb att åtgärda.

Nåväl. Hoppas du fick dit kamöverfallen på sina gamla lagerbockar, annars skulle jag inte starta motorn utan att mäta upp lagersspelet med plastic gauge enl mekhandboken.

Mvh
J

ähh gamla skrot motorer kan man göra vad som helst med, men hade det varit en ny hoj hade jag aldrig gjort det!

har kört ett riktig ihop plock på en gpz motor, blandade delar från olika donatorer, gick som en klocka! :hojsmilie

Jag skruvade fast ett kamaöverfall på fel håll en gång - de den var flera mm mindre än den passande sidan.
Och va hårt åtraget de måtte vatt - jag upptäckte detta långt senare vid en inspektion.

Överfallet hade blivit fint inkört av kamaxeln o de va inga problem alls.
Såg ut som gjort i fabrik.

bapuba skrev:
2511128 ähh gamla skrot motorer kan man göra vad som helst med, men hade det varit en ny hoj hade jag aldrig gjort det!

har kört ett riktig ihop plock på en gpz motor, blandade delar från olika donatorer, gick som en klocka! :hojsmilie

Haha!
Den där motorn du mekar med har samma litereffekt som Formel1-motorerna för några år sedan. Men jag skulle inte switcha lagerbockar på nån motor alls faktiskt. Det är nämligen en klassisk "big nono" då de är arborrade på plats. Men nu känner du ju till den tack vare denna tråd! ;) Det är ju det viktigaste!

bapuba skrev:
2511128 ähh gamla skrot motorer kan man göra vad som helst med, men hade det varit en ny hoj hade jag aldrig gjort det!

Hej å hå :fyllisar

bapuba skrev:

Nu blir man ju än mer orolig för att köpa begagnade fordon... Man vet ju aldrig vad dom varit med om tidigare...:tummenner

Last edited:
UrbanTiger skrev:
2510657 Hur stor skillnad i ihopklämning i mm är det mellan 5Nm eller 10Nm på skruvarna?
Det får du väl mäta i 1/1000mm, LR ?
Citat: "provade lossade på bultarna lite och då gick den att dra runt, hur fan ska jag göra dra 5nm?? momentnyckeln är helt ny så att det skulle vara fel på den är ju inte så troligt."
Var står det att de var dragna 5 Nm? Om man lossar skruvarna så är det väl upp till den som lossat att bestämma när de är lossade? När du kan dra runt dem med fingrarna? Eller?
Vad har du för problem f. ö.? Jag gav killen ett alternativ att kolla.

Kamikaze kid skrev:
2511886 Jo du...
Själv ska man kolla en motor i morgon...
Undrar hur frisk den är egentligen! :skrämd

Edit: Skämtar!

Säften!! :mad: :6surkart
/J

Last edited:
bapuba skrev:

'Gud håller sin hand över barn o dårar' sa min mor ibland.
/u

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...