motorn går hackigt och svarar ibland inte

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige
Tjena
har ett problem med motorn på min ZX6R -97a när man kommer upp i runt 6k varv i hastigheter runt 90+ (då det känns mest) så känner man att motorn hackar eller som att den missar att tända ngra ggr, den smårycker lite dvs. När jag skulle köra om en buss på motorvägen så drar jag upp i 6 tusen varv och gasar, men den vägrar öka.. sen efter ngn sekund "greppar" den tag igen och axar. Är det tändstiften eller tändspolen det är knas på eller kan den dra tjuvluft eller liknande?:va

hej ingen hejare på meck men spontant känns de som något förgasarproblem... får hojen rätt mängd soppa vid gaspådrag. stiften kan ju vara dåliga iof också

mjo, grejen är att hojen är dynajet kitat dvs, större main jet ventiler så den får mer soppa kan vara ngt vaj med det också... ska kita ner den så småning om men men.. den går småhackigt vid jämn gas också, kan hända att den droppar 5-6hundra varv ibland och sen kmr ikapp när man ökar och släpper tillbaka till samma läge..

Dynojetprylar är mjuka och slits ut i förtid. På en 97 har prylarna nog hunnit bli slitna så detfinns kanske skäl att byta nålar och munstycken. Använd sökfunktionen i forumet så kan du läsa mer om kvaliten på dynojetprytlar.

aha, där ser man.. ahh ska ta och gå in i "förknasaren" och kika.. tänkte ta en titt på tändstiften också för att vara säker, Tack tack

Hej !

Hade samma problem på min Bandit 600. När jag var ute i våras lät det som om jag tappade något. Helt plötsligt när jag drog iväg från ett rödljus började motorn att hacka och hosta. Den gick liksom din hoj orent över 6000 varv. Fast inte om man varvade upp den vid stillastående. Körde hem, tappade ur förgasarna och i med K-sprit i tanken i tron om att det var kondens som orsakade problemet.

Dagen efter gick motorn rent igen. Fast efter ca två veckor började den hacka igen. Misstänkte att det var något med tändningen. När jag kom hem började jag kolla runt lite. Hittade en bult liggande på topplocket och började leta var den kom ifrån. Då såg jag mot min förvåning att den ena tänspolen hängde i luften. Det hade vibrerat loss och det var säkert när den ena bulten lossnade några veckor tidigare som motorn började hacka. Bort med tanken, dit med nya bultar och motorn gick klockrent igen. Sedan dess har allt varit frid och fröjd. Som sagt, kolla att tändspolen är ordentligt jordad i ramen.

Lycka till / Niclas

Last edited:
har inte hunnit kolla så mkt själv på hojen (jobbat)men ringde AVA och kollade va de skulle ta för att köra i bänk och ställa in dynaojet kitet, misstänker att den inte får tillräckligt mkt soppa eller ngt...(2800+ skulle de ha för inställningar och bänk.. :S)

hon i telefonen sa att det kunde va "emultionsrör(en)/et" som pajat, vad exakt är det och kan man kolla sådant själv?... ska in i förknasaren och kolla en sväng och se om man kan fixa grejerna själv innan man payar massa cash....

har inte hunnit kolla så mkt själv på hojen (jobbat)men ringde AVA och kollade va de skulle ta för att köra i bänk och ställa in dynaojet kitet, misstänker att den inte får tillräckligt mkt soppa eller ngt...(2800+ skulle de ha för inställningar och bänk.. :S)

hon i telefonen sa att det kunde va "emultionsrör(en)/et" som pajat, vad exakt är det och kan man kolla sådant själv?... ska in i förknasaren och kolla en sväng och se om man kan fixa grejerna själv innan man payar massa cash....

Det kan vara emultionsrören. Det är hålet som nålen går ner i. Det händer ofta att DynoJet-nålat sliter ut emultionsrören fortare än vad orginalnålarna gör.

Hur reagerar motorn om du vrider sakta på gasen, resp, vrider till fort på gasen.
Går den bättre om du vrider til fort, så får den för mycket soppa.
Går den bättre om du smeker sakta på gasen får den för lite.

Mats

skulle dra om en bil på en väg en gång låg på 6 tusen och acca på som fan men inget svar förnsän efter 1-2 sec. den går bättre om man smeker på gasen.. är det emultionsrören eller ska man bara ställa upp nålarna (känns som att man bara förskjuter problemet om man ställer upp nålarna eftersom den gått bra tidigare)

ibland när man håller jämn gas så kan den hacka och kännas som den dör ibland men den håller igång... en gång när skulle dra på som fan från stillastående dog den vid runt 90km/h så..

AVA sa att de kosta 1000/kr att byte emultionsrören men va osäker om hon sa st eller om det gällde alla... ngn som har koll?

skulle dra om en bil på en väg en gång låg på 6 tusen och acca på som fan men inget svar förnsän efter 1-2 sec. den går bättre om man smeker på gasen.. är det emultionsrören eller ska man bara ställa upp nålarna (känns som att man bara förskjuter problemet om man ställer upp nålarna eftersom den gått bra tidigare)

ibland när man håller jämn gas så kan den hacka och kännas som den dör ibland men den håller igång... en gång när skulle dra på som fan från stillastående dog den vid runt 90km/h så..

AVA sa att de kosta 1000/kr att byte emultionsrören men va osäker om hon sa st eller om det gällde alla... ngn som har koll?

Då behöver inte byta em-rör i alla fall. Den verkar få för lite, då är dom inte slitna, möjligtvis smutsiga. Eller resten av förgasaren. Rengörning!

Mats

ahhaa..där ser man. TUSEN tack för tipsen :tummenupp ska ta och gå in och rengöra och titta på att allt ser bra ut nu till helgen

ahhaa..där ser man. TUSEN tack för tipsen :tummenupp ska ta och gå in och rengöra och titta på att allt ser bra ut nu till helgen

Rost i tanken? Kan va värt att kika ner ordentligt då du får för lite soppa eventuellt kommer det ju skit någonstans som sätter igen kanske.

Dvs kika igenom hela bränslesystemet!!!

Med tanke på att du verkar få för lite soppa eller för mkt luft... det är inte så att gummipluttarna på förknasarna har hoppat av. en eller flera. det är där du mäter vakuumet för att synka förgasarna tex.

vet inte har inte kollat, men får ta och titta på det samtidigt som jag rengör förknasaren :) ska ta och kolla soppa tanken också så får man de gjort också.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman