Motorn dör vid gas

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Hej gott folk!

Min flickvän har en Piaggio Zip 50cc -01 som har stått orörd i cirka två år.
Nu är det så att den inte vill gasa utan dör direkt om man gasar för mycket. Jag antar att den får för mycket bensin alt. för lite luft men jag har ingen aning om hur man justerar det. Det finns en tomgångsskruv på förgasaren, thats it.... Jag har rengjort luftfiltret (skumgummi) och har även provat att köra utan utan någon skillnad så felet ligger inte där. Jag har även provat med nytt tändstift men ingen skillnad där heller.

När motorn är kall kan man köra iväg en bit med lite gas men så snart den blir lite varm går det inte alls utan den surar direkt.

Kan någon hjälpa mig som inte alls är någon direkt moppemek...

AdamGS500 skrev:
2157759 Finns det någon choke på den?

Låter som den får förmycket soppa i förhållande til luft

Nej det finns ingen choke, eller så är den automatisk. Det finns en skruv till förgasarnålen men jag ser ingenstans där man kan justera den...

Orginalstiftet var ett Champion RN2C och ser rätt "kleggigt" ut efter en kort tids "körning".

Det nya stiftet heter NGK-R BR9ES.

Last edited:
heltsonika skrev:
2157603 Hej gott folk!

Min flickvän har en Piaggio Zip 50cc -01 som har stått orörd i cirka två år.
Nu är det så att den inte vill gasa utan dör direkt om man gasar för mycket. Jag antar att den får för mycket bensin alt. för lite luft men jag har ingen aning om hur man justerar det. Det finns en tomgångsskruv på förgasaren, thats it.... Jag har rengjort luftfiltret (skumgummi) och har även provat att köra utan utan någon skillnad så felet ligger inte där. Jag har även provat med nytt tändstift men ingen skillnad där heller.

När motorn är kall kan man köra iväg en bit med lite gas men så snart den blir lite varm går det inte alls utan den surar direkt.

Kan någon hjälpa mig som inte alls är någon direkt moppemek...

Har den stått länge, blir det avlagringar och skit i förgasaren. Bara att plocka ner och göra rent. Likaså blir bensinen gammal och orkeslös.
Gör rent och tanka ny bensin, så går den som förut.

Köp ett mjukare stift att köra igång den på. En 9a är ganska kallt och räjsigt, men svårstartat, speciellt nu när den är sur också. Köp en 7a. När den går bra igen kan du montara i 9an igen.

låter som han inte får bensin så ta isär och blås rent förgasaren.

Mats757 skrev:
2161560

Köp ett mjukare stift att köra igång den på. En 9a är ganska kallt och räjsigt, men svårstartat, speciellt nu när den är sur också. Köp en 7a. När den går bra igen kan du montara i 9an igen.

Naaa :mattias det bror ju på vad han använder för märke på stiften! tex på NGK stämmer det med högre siffra kallare stift men på bosch är det tvärt om

PD skrev:
2162603 låter som han inte får bensin så ta isär och blås rent förgasaren.

Naaa :mattias det bror ju på vad han använder för märke på stiften! tex på NGK stämmer det med högre siffra kallare stift men på bosch är det tvärt om

Det nya stiftet heter NGK-R BR9ES.

Sa han......

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey