Motorn dör på tomgång efter 30 sekunder eller när jag vrider på gas

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Hej,

Min 125:a, som jag använder för att pendla till jobbet året runt, har problem med att motorn stängs av efter att den har varit på tomgång i ungefär 30 sekunder. Motorn dör även när jag vrider på gasrullen.

Motor dör på tomgång efter 30 sec

Motor dör när jag vrider på gasrullen

Kan ni snälla hjälpa mig med felsökning? Hittills har jag gjort följande:
  • Bytt tändstift
  • Kontrollerat luftfiltret
  • Fyllt tanken med bensin
  • Laddat batteriet
  • Inaktiverat start- och stoppfunktionen

Model: Honda PCX 125
Årsmodell: 2011

Oändligt tacksam,
RallyJärnet
 
Last edited:
Har du kollat så inte bränslefiltret/n är igensatt?
 
The global version of the Honda PCX is equipped with an idling stop system, which automatically shuts off the engine after a few seconds of idle.[22] This feature is not included on the US/Canada model due to safety concerns, having a kill switch and a parking brake instead.[23] To prevent excessive wear on a separate starter motor, the Honda PCX uses its alternator by supplying power to the stator (see Brushless DC electric motor). As a result, engine start is completely muted. This same technology was released in the new 2018 Honda Goldwing.[24]

Other Honda 125/150 scooters with eSP share a common engine with the Honda PCX.[25]
 
Tack för tipset! Jag har nu inaktiverat start- och stoppfunktionen genom att ändra brytaren på styret till "IDLING". Tyvärr har hojen fortfarande ojämn gång och motorn dör vid gaspådrag.

 
Jag tror på felande bränslepump eller bränsletrycksregulator. De kollar man genom att mäta bränsletrycket eller köper en ny pump med bränsletrycksregulator på vinstoförlust. Kolla trycket kan man göra med en T-koppling och slang på bränsleledningen till spjällhus och en vanlig tryckmätare för däckpåfyllning som ex. Jag vet dock inte vilket tryck den ska ha men de googlar man fram rätt fort.
Länken visar en komplett pump men de står inget om bränsletrycksregulator. I många fall sitter regulatorn i en sådan pumparmatur.
Men obs de är en gissning för de låter som för lågt bränsletryck.
 
Last edited:
Efter en stund av sökande fann jag ett sätt att avläsa felkoder på min Honda. I korthet innebär det att du kan använda kontakten som sitter bredvid batteriet. Genom att koppla ihop den bruna och svarta kabeln och sedan vrida om nyckeln, kan du räkna antalet korta och långa blinkningar på displayen. Mer info om det här.

IMG_20231029_161143.jpg

Fel kod 12


Jag fick följande svar från ChatGPT:



Error code 12 on a Honda PCX 125 typically indicates an issue with the Throttle Position Sensor (TPS) or its circuit. The TPS is a sensor that monitors the position of the throttle and provides feedback to the engine control unit (ECU) to adjust the air-fuel mixture and control the engine's performance. When the TPS or its circuit malfunctions, it can trigger error code 12.

Here are some possible causes of error code 12 on a Honda PCX 125:

  1. Faulty Throttle Position Sensor (TPS): The TPS may be malfunctioning and providing incorrect signals to the ECU.
  2. Wiring or Connector Issues: Wiring or connector problems in the TPS circuit can disrupt the signal from the sensor to the ECU.
  3. ECU Malfunction: In some cases, the issue might be with the engine control unit (ECU) itself.
To diagnose and resolve error code 12, you may need to perform the following steps:

  1. Check the TPS sensor and its wiring for any visible damage or loose connections. Ensure the sensor is securely connected.
  2. Test the TPS using a multimeter to check if it's providing the correct voltage signal to the ECU as you open and close the throttle.
  3. If the TPS and wiring appear to be in good condition and providing the correct signals, it may be necessary to consult a Honda dealership or a qualified mechanic for further diagnosis and potentially replacing the TPS or addressing other issues.
It's important to address error code 12 promptly because it can affect the performance and fuel efficiency of your PCX 125. If you're not confident in diagnosing or repairing the issue yourself, it's recommended to seek professional assistance to ensure your scooter operates correctly and safely.
 
Efter en stund av sökande fann jag ett sätt att avläsa felkoder på min Honda. I korthet innebär det att du kan använda kontakten som sitter bredvid batteriet. Genom att koppla ihop den bruna och svarta kabeln och sedan vrida om nyckeln, kan du räkna antalet korta och långa blinkningar på displayen. Mer info om det här.

Error code 12 on a Honda PCX 125 typically indicates an issue with the Throttle Position Sensor (TPS) or its circuit. The TPS is a sensor that monitors the position of the throttle and provides feedback to the engine control unit (ECU) to adjust the air-fuel mixture and control the engine's performance. When the TPS or its circuit malfunctions, it can trigger error code 12.


To diagnose and resolve error code 12, you may need to perform the following steps:


Test the TPS using a multimeter to check if it's providing the correct voltage signal to the ECU as you open and close the throttle.
Fukt i TPS:en? Som någon sa tidigare så ser hojen blöt ut. Står ute på nätterna?
I sin enklaste form så är TPS bara en vanlig potentiometer, det händer att det blir korrosion på trådarna/resistorelementen. Den sitter troligen i förlängningen på spjällaxeln - testa att ställa in hojen i torrt utrymme, spruta in elektronikrengöring i TPS:en om det går att komma åt, jucka på gasreglaget så kanske spray o gnidning i TPS:en får igång den igen. Bäst är att mäta först om du har en multimeter och info om vilken spänning den skall lämna på tomgång till maxgas
 
Youtube - finns mängder av filmer om krångel med TPS på Hondas små scootrar. Lätt att byta.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top