motorn dör när hojen blir varm?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Min kompis Janne har jättemycket problem med sin honda cr 250 2-taks motorcross. Ofta är det väldigt svårt att kicka igång den. Vissa gånger går det inte att kicka igång den alls. Idag gick det dock att starta den varje gång han försökte. Dock dog den efter några minuter. Ibland kan det även vara som så att den startar men dör efter bara några sekunder. Det han har gjort är:
Bytt tändstift.
Blåst rent förgasaren flera gånger.
Kollat så att det inte är stopp från bensintanken till förgasaren.
Hållt i tänkstiftet/kabeln och kicka och fått en härlig stöt :D

När motorn väl går så går det väldigt bra så kolven och kolvringar och allt sånt måste va ok.

Vad tror ni det kan vara som gör att den krånglar så mycket? Kan det vara tändkabel och tändspole som är dåliga. Kan man isåfall mäta upp dessa så att man vet om det är dessa som måste bytas?
Kan det var något med bensinen?

Alla tips mottages varmt. Janne börjar bli väldigt trött på att packa all utrustning, åka nån mil till crossbanan, vara körsugen som satan, och sen funkar inte skithojen när han är redo att köra och så får han stå och kolla på när vi öser runt på banan. Det händer ofta att han provstartar den innan vi åker till banan och då går den igång. Sen när vi kommer till banan så går den inte att starta eller så bara dör den ute på banan.

Sådär gjorde min gamla CR, sen skar den.

Var bra komp och så i den tills den gick sönder men den var antagligen redan skadad i cylindern eller nåt.

Öppna och titta, det tar ju inte skitlång tid på den, sen kan det vara en idé att bestycka om den också.

Kolla att reedventilerna är hela.
Kolla att det är torrt bakom generatorkåpan.
Kolla att avgasportarna funkar som de ska.
Lägg någon halvtimma på att bestycka.
Leta jordfel i dödarkretsen.
Kolla att ljuddämparen är hel inuti.

Jag tippar dock på att det är något elrelaterat.

Jag hade ett liknande fel på min hoj otaliga gånger at den va svårstartad å i bland vägra den starta helt tvärt, de som löste sig för mig som gjorde den lite lättare å starta va å gå ner 1 steg i stift 8 till 7-6 å bestycka om förgasare för mindre bensin, divs cylindern blir lite varmare/piggare, men de beror hur man kör okså hur man väljer å bestycka förgasaren, e man den som kör ofta hårt hela tiden så skai nte förgasaren bestyckas för snålt, men ofta e förgasaren bestyckad för fett, så ligger man å små kör så blir den sur lätt, svårstartad, annars finns de en sak man kan göra om man ska köra länge, stoppa i ett 5 stift å kicka i gång den å låta den bli varm, bytta stift till 8 efteråt, brukar fungera finnt på väldigt svårstartade hojar, å 1 sak som fungerar okså e å inte ha för mycke gass när man ska ha igång den, divs ha bara 1-3mm gass så slipper den sura ner sig för lätt, man kan prova å stäla om tändningen okså tills allt blir bra, sen e de viktigt att förgasaren/filter e helt ren å att inte reedsen e trasiga eller at den drar in tjuvluft mellan förgasare-cylinder.

Blev vist ett litet fel svar förut från min sida, svarade mer angående svårstartad motor, spelar de roll hur varm motorn blir eller räcker de med att cylindern blir varm så tvärdör den?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg