Motorn bluddrar cbr 600

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gixxer 750 -98
Hojen har börjat gå ojämnt i vissa hastigheter. Fenomenet uppträder vanligtvis på motorvägskörning runt 140km/h. Det inträffar även då man kört drygt 50 meter på bakhjulet. Det som händer är att motorn tappar kraften och "hackar" oregelbundet ungefär som när soppan tar slut och man måste vrida på reserven. Misstänker att det kan ha något med den trycksatta luftburken att göra men är ej säker.

Jag tycker det låter som att den inte får tillräckligt med soppa. Du kan kolla tank/filter/pump genom att mäta upp hur mycket soppa du får ut ur pumpen under ex 10s, 700cc/minut ska den klara lätt.

Min gjorde ungefär likadant. Efter tio sekunder med fullgasacceleration så kändes det som om man fick soppatorsk. För min del löste det sig genom att ge fan i att fullgasaccelerera... :D

Jag var inne på flottörnivå, men eftersom problemet inte uppstod vid gatåkning på min så forskade jag inte i det.

Tjejens hoj (hornet 600) hade liknande problem. Vi testade allt, vakumslangen till soppakranen, flottörerna mm. Men inget hjälpte. Till slut fick vi den lysande iden att kolla luftningen till tanken. På den modellen sköts det via ett litet hål i tanklocket. Blåste i hålet och ut kom vätska och lite skit. Sen var alla problem borta, hojen går kanon.
:tummenupp

Hmm, dett konstiga är att det uppträder vid ca 6krpm och försvinner över 8krpm! Och dessutom vid bakhjulskörning :confused: :confused: :confused:

Så hade jag det på min första hoj, en gammal CB500 Four (det var tider det...) Det var mitt i registret som den var helt orkeslös sen kom den igen. Det var så enkelt som att luftfiltret var helt igenbekat. Men det har du förstås kollat?

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back