motorn blir för varm på min gsxr,, hjälp!!!

gsxr-sirwan

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
gsxr 600-01 såld-gsxR 750 :(
jag har haft lite problem med min nya hoj,, problemet är den att motorn blir för varm bara efter några minuters körning :( , vad kan detta bero på?
Har kollat att det finns vatten o glykol , kylaren verkar hel när man tittar på den, nån annan med samma problem ??? :confused:

philiph skrev:
hur varm blir den?

RIKTIGT varm eller??... vad säger mätaren att den har för arbetstemp?

den blir omkring 110 -115 grader ,, då vågar jag inte ha den på längre så jag stänger av motorn,,

Går fläktarna igång när den blir så varm? Har för mig att mina hoppar igång nånstans vid 105-110 grader

An3Azz skrev:
Går fläktarna igång när den blir så varm? Har för mig att mina hoppar igång nånstans vid 105-110 grader

yes ,, det gör den ,,, men det hjälper inget ,,, om jag stannar vid rödljuset , så har den gått upp kanske 20-25 grader :confused: ,,, tills det blir grönt igen ,värför blir det så ?
på min gammla gsxr 750 gick temperaturen nästan aldrig över 100,,

gsxr-sirwan skrev:
den blir omkring 110 -115 grader ,, då vågar jag inte ha den på längre så jag stänger av motorn,,

går vattenpumpen? verkar som det inte cirkulerar eller du kanske har en luftficka?

Låter dessvärre som en risig blockpackning. Tryck i motorn?

Hur kollar man om det är en risig blockpackning , luftficka i systemet?
eller om vattenpumpen funkar?

gsxr-sirwan skrev:
Hur kollar man om det är en risig blockpackning , luftficka i systemet?
eller om vattenpumpen funkar?

Risig blockpackning: Kylarvätskan går ut i cylindrarna= du får fylla på kylarvätska titt som tätt och den ryker vitt vid gaspådrag. Eller vatten i oljan=mjölkig, eller olja i vattnet=grumlig kylarvätska(olja) i botten på expansionskärlet.

Luftficka: Ska vara självluftande, men prova att skruva av kylarlocket under tiden du varmkör. men bara en liten stund för tillslut så börjar vattnet rinna över.

Vattenpumpen: Kolla i verkstadshandboken och se vilka slangar som tar vattnet från motorn till kylaren igen, starta hojen och känn om slangarna blir varma i takt med att motorn blir varm. Nån stans vid 70 grader ska termostaten släppa på kylvattnet och du borde känna när det händer. Om "frånslangarna" inte blir varma även fast tempen ligger högt(över 70 grader), så har du ingen cirkulation i kylsystemet.
Vet inte säkert, men om termostaten har totalpajat(brukar inte hända) och är stängd hela tiden, så får du ingen cirkulation på vattnet och motorn går varm.

Kolla om det är fel på givaren, ta en kok-termometer som klara över 100 grader och mät tempen där givaren sitter och se om den överenstämmer med vad du får upp på "instrumentbrädan".

Om du inte hittat felet efter det och om du är händig och vet vad du sysslar med är det bästa att plocka bort bottentråget, ta bort vattenpumpen skruva isär och titta om den verkar OK. Kan vara så att olje och vattenpump sitter på samma axel, och då är det inte bra om den axeln inte går runt som den ska. Kolla drev och kedja till axeln som driver vatten-(och kanske olje)pumpen.

Lycka Till!!

Last edited:
Applo skrev:
Risig blockpackning: Kylarvätskan går ut i cylindrarna= du får fylla på kylarvätska titt som tätt och den ryker vitt vid gaspådrag. Eller vatten i oljan=mjölkig, eller olja i vattnet=grumlig kylarvätska(olja) i botten på expansionskärlet.

Luftficka: Ska vara självluftande, men prova att skruva av kylarlocket under tiden du varmkör. men bara en liten stund för tillslut så börjar vattnet rinna över.

isåfall är det inte blockpackningen som är problemet som tur var.
om jag kruvar av kylarlocket och varmkör så att det nästan rinner över betyder detta att jag har fixat problemet med luftfickan då?

tack för svaret föresten

gsxr-sirwan skrev:
isåfall är det inte blockpackningen som är problemet som tur var.
om jag kruvar av kylarlocket och varmkör så att det nästan rinner över betyder detta att jag har fixat problemet med luftfickan då?

tack för svaret föresten

Så gjorde jag i alla fall, och det ska räcka om det nu behövs att göra så överhuvetaget.... Ska vara självluftande.... men men, testa det andra också för att se om du har cirkulation på systemet. Tror inte ditt problem ligger i nån luftficka, är nog något annat du får försöka med. tex givare eller termostat, innan du testar vattenpumpen...

edit: Det är inte så att stensprut mm. har gjort att kylaren har blivit knövlig i kylflänsarna? Kanske massa skit i mellan? Gör rent i så fall och pilla ut flänsarna med nåt tunnt och smalt. Tar nåra timmar, men det är det värt.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...