gsxr-sirwan skrev:
Hur kollar man om det är en risig blockpackning , luftficka i systemet?
eller om vattenpumpen funkar?
Risig blockpackning: Kylarvätskan går ut i cylindrarna= du får fylla på kylarvätska titt som tätt och den ryker vitt vid gaspådrag. Eller vatten i oljan=mjölkig, eller olja i vattnet=grumlig kylarvätska(olja) i botten på expansionskärlet.
Luftficka: Ska vara självluftande, men prova att skruva av kylarlocket under tiden du varmkör. men bara en liten stund för tillslut så börjar vattnet rinna över.
Vattenpumpen: Kolla i verkstadshandboken och se vilka slangar som tar vattnet från motorn till kylaren igen, starta hojen och känn om slangarna blir varma i takt med att motorn blir varm. Nån stans vid 70 grader ska termostaten släppa på kylvattnet och du borde känna när det händer. Om "frånslangarna" inte blir varma även fast tempen ligger högt(över 70 grader), så har du ingen cirkulation i kylsystemet.
Vet inte säkert, men om termostaten har totalpajat(brukar inte hända) och är stängd hela tiden, så får du ingen cirkulation på vattnet och motorn går varm.
Kolla om det är fel på givaren, ta en kok-termometer som klara över 100 grader och mät tempen där givaren sitter och se om den överenstämmer med vad du får upp på "instrumentbrädan".
Om du inte hittat felet efter det och om du är händig och vet vad du sysslar med är det bästa att plocka bort bottentråget, ta bort vattenpumpen skruva isär och titta om den verkar OK. Kan vara så att olje och vattenpump sitter på samma axel, och då är det inte bra om den axeln inte går runt som den ska. Kolla drev och kedja till axeln som driver vatten-(och kanske olje)pumpen.
Lycka Till!!