Menar du på fullt allvar att jag minns fel?!?
I början av 70-talet så var det gokart-motorerna som var mest trimmade. De hade då det problemet att om tändningen eller bensintillförseln fallerade vid fullvarv så var risken överhängande att vevstaken helt enkelt drogs av pga bortfallet av förbränningstrycket. Det indikerar att det faktiskt är högre påkänningar vid TDC även om nu drag är en vanligare haveriorsak än tryck ...

Ibland är det dock så att det är trycket som mosar materialet och draget som avslutar jobbet. Ett kugghjul, t ex, har störst påkänningar i roten på trycksidan. Det innebär att man har olika dimensioneringsfilosofier om en kuggväxel alltid roterar åt ett håll, jämfört med om den roterar åt båda under last.
Är förresten krafterna i länkens exempel uppmätta eller teoretiska?
Gissar att man i det senare fallet inte tagit hänsyn till vinkelhastighetens gradient som gör att vevaxelns vinkelhastighet är lägre efter BDC ...

Skulle man försöka så hamnar man i ett besvärligt läge eftersom gradienten beror på friktionen.
Friktionskoefficienter för ett specifikt fall kan inte beräknas och inte mätas eftersom den ändrar sig hela tiden pga mängden av påverkande parametrar. Det finns därför bara ett sätt att bestämma en friktionskoefficient för ett specifikt fall.
Friktionskoefficienter bestäms på möten.