Motormatematik

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Tjenamors! Här sitter jag och funderar över hur man räknar kolvrörelsen i en motor. alltså hur många gånger den går upp och ner i en motor.

tänk dig att motorn går i 1000 rpm. vi börjar räkna från att kolven är i det översta dödläget. ett halvt varv på vevaxeln så är vi nere på nedersta dödläget, ett halvt varv senare är vi i översta igen. alltså går kolven 2 "varv" för varje varv vevaxeln snurrar.

så på 1000 rpm borde en kolv alltså gå upp och ner 2000 gånger, vilket motsvarar 500 arbetstakter. så på en 4 cylindrig borde det alltså ha gått 2000 arbetstakter på en minut. som motsvarar drygt 33 gånger per sekund

räknar jag rätt eller räknar jag fel? det känns som att jag gör något fel.

Snälla SH hjälp mig sova gott ikväll.

/Smurfen

Ja, din motormatematik och övrig matematik stämmer, kolven vänder två gånger per varv / fyra gånger per arbetstakt på en fyrtaktare. Varje förflyttning från en vändpunkt till en annan är en takt. Det sker en arbetstakt var fjärde takt, alltså går det 500 arbetstakter på 2000 takter.

(Slaget i meter * 2 * rpm)/60 = kolvmedelhastigheten i m/s

Ja, din motormatematik och övrig matematik stämmer, kolven vänder två gånger per varv / fyra gånger per arbetstakt på en fyrtaktare. Varje förflyttning från en vändpunkt till en annan är en takt. Det sker en arbetstakt var fjärde takt, alltså går det 500 arbetstakter på 2000 takter.

nu kan jag sova i lugn och ro :tummenupp

Kolvhastighet=R*"omega"(sin"alpha"+(R/2L)*sin2"alpha")

Ungefär så. Men det krävs ju att man vet vinklar och massa annat skit. Hemskt tråkig kurs det där... :D

Ett tag skulle ju bullertester (besiktning, poliskontroll, registreringsbesiktning...) göras vid en viss kolvhastighet...
Motor-teori är jäkligt spännande och skoj!

Varvtal (varv/min) x Slaglängd (mm) / 8333 = Kolvhastighet i km/h
Varvtal (varv/min) x Slaglängd (mm) / 30000 = Kolvhastighet i m/s
Exempel 14000 RPM
Slaglängd 50mm
14000 x 50 / 30000=23,33 m/s

Accelerationen är kul oxå.

Blev lite nyfiken nu.

Min Suzuki har en slaglängd på 62,6 mm = 0,0626 m vilket innebär att när motorn gått ett varv, så har nedre delen av vevstaken (den som sitter i vevaxeln) gått pi * 0,0626 m = 0,19666 m. När kolven är precis mellan vändlägena kommer kolvhastigheten vara lika stor som hastigheten på nedre delen av vevstaken, och detta är den högsta hastigheten kolven kommer uppnå, och vid 10 000 varv (maxvarv) blir den:
0,19666 * 10 000 = 1967 meter/minut vilket innebär 1967/60 = 33 m/s.

Medelaccelerationen från att kolven är mitt emellan vändlägena på väg nedåt tills att den är i samma läge igen fast på väg uppåt blir då:
Hastighetsändringen är 66 m/s eftersom den först åker med 33 m/s nedåt och sedan samma hastighet uppåt.
Ett helt varv tar (10 000/60)^-1 = 0,006 s, och det halva varv som kolven gör i detta exempel tar då 0,003 s.
a = 66/0,003 = 21852 meter per sekundkvadrat.

Jag vet inte riktigt vad kolven väger, men säg att den väger 0,2 kg. I sådana fall är medelkraften på kolven (och motkraften på vevstaken) under denna tid 21852 * 0,2 = 4370 Newton, vilket motsvarar att man skulle ställa en vikt på ca 450 kg på vevstaken. Så det borde inte vara några problem att balansera två fullstora hojar på vevstaken, eller på kolvbulten med kolven liggandes uppochner på golvet!

Vet inte om jag läser och förstår rätt.
Men kolven är ju uppe i maxfart redan efter ett kvarts motorvarv. Observera ungefär ett kvarts varv. Man måste ta hänsyn till vevstakens längd också.
När kolven är i botten så har den ju hunnit stanna igen.
Kraft på ungefär 3-5000G är brukligt på högvarviga motorer.

Om jag inte tänker helt fel så bör kolvens kraft bli ca 900kg på din vevstake.
200-250 gram är normal vikt på en kolv till 4 cylindrig motor.

Mats

Vet inte om jag läser och förstår rätt.
Men kolven är ju uppe i maxfart redan efter ett kvarts motorvarv. Observera ungefär ett kvarts varv. Man måste ta hänsyn till vevstakens längd också.
När kolven är i botten så har den ju hunnit stanna igen.
Kraft på ungefär 3-5000G är brukligt på högvarviga motorer.

Om jag inte tänker helt fel så bör kolvens kraft bli ca 900kg på din vevstake.
200-250 gram är normal vikt på en kolv till 4 cylindrig motor.

Mats

Ja, jag menade ett kvarts motorvarv i mitt exempel. Med "mitt emellan vändlägena" menade jag mellan TDC och det läge då kolven är längst ner. Medelaccelerationen i mitt exempel (21852 m/s^2) motsvarar ca 2230 G, men det är ju som sagt medelaccelerationen sett över ett halvt motorvarv (från 1/4 varv - 3/4 varv).

Det mesta du kan behöva räkna på och förstå finns i "Internal combustion engine, theory and practice" vol 1 och vol 2.
Mycket att räkna på om man har någon fetisch för matematiska formler, men även mycket nyttig information som inte bara är fem sidor ekvationer.

Tjenamors! Här sitter jag och funderar över hur man räknar kolvrörelsen i en motor. alltså hur många gånger den går upp och ner i en motor.

tänk dig att motorn går i 1000 rpm. vi börjar räkna från att kolven är i det översta dödläget. ett halvt varv på vevaxeln så är vi nere på nedersta dödläget, ett halvt varv senare är vi i översta igen. alltså går kolven 2 "varv" för varje varv vevaxeln snurrar.

så på 1000 rpm borde en kolv alltså gå upp och ner 2000 gånger, vilket motsvarar 500 arbetstakter. så på en 4 cylindrig borde det alltså ha gått 2000 arbetstakter på en minut. som motsvarar drygt 33 gånger per sekund

räknar jag rätt eller räknar jag fel? det känns som att jag gör något fel.

Snälla SH hjälp mig sova gott ikväll.

/Smurfen/QUOTE]

Kolven kan väl iallafall inte gå två varv om vevaxeln går ett?! Vid 1000 varv så går kolven upp och ner 1000 gånger!

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort