Motormännen vill stoppa fyrhjulingar

Man får givetvis ta svårt skadade dividerat med antal
Då hade du ju kunnat skriva var du fått siffran 0,0011 ifrån direkt.Hur kan mopedisterna uppfylla nollvisionen trots att det uppenbarligen stryker med ett antal varje år?
 
Då hade du ju kunnat skriva var du fått siffran 0,0011 ifrån direkt.Hur kan mopedisterna uppfylla nollvisionen trots att det uppenbarligen stryker med ett antal varje år?


Den 15 åriga moppedisten klarar nollvisionen, inte mopedisten totalt det dör ett gäng vuxna fyllon på mopeder varje år tex som NTF tycker ska vara med i statestiken.
Jag tycker rattfyllon är ett helt annat samhällsproblem och detta har inget med några fordon att göra, varken mopeder, 4-hjulingar, skoter eller bil.

Läs länken jag gav dig innan där finns all info.
 
Så en 15-åring blir allvarligt skadad vart tusende år på eu-moped?Det skulle vara intressant att se en källhänvisning(och hur man kommit fram till det).
www.vv.se/templates/page3wide____11176.aspx
www.vv.se/templates/page3wide____11947.aspx
Det framgår iaf var tyngdpunkten ligger..15-17år vilket inte är så konstigt.
Omogna och ofullgångna hjärnor ihop med en trimmad moppe kan bara sluta på ett sätt.

Har jag inte kört statistiken?
Moppe: 88 döda /miljard personkilometer
Mc: 77
Bil 6
Buss 0.1...
 
www.vv.se/templates/page3wide____11176.aspx

Det framgår iaf var tyngdpunkten ligger..15-17år vilket inte är så konstigt.
Omogna och ofullgångna hjärnor ihop med en trimmad moppe kan bara sluta på ett sätt.

Har jag inte kört statistiken?
Moppe: 88 döda /miljard personkilometer
Mc: 77
Bil 6
Buss 0.1...

En sak är åtminstone positiv i statistiken, Dödade mopedister 1956-2007, 0-14 år.
Där ser statistiken klart bättre ut från 90-talet och framåt än tidigare. 1997 är första året med 0 döda sen 1959 för de som inte fyllt 15. Perioden 1997 - 2007 är det 5 dödade i åldern 0-14 år. Klart bättre än 60- och 70-talet.
Verkar som att olovlig mopedkörning minskat, vilket är bra. Alternativt att minstingarna har blivit mognare och mer riskmedvetna förare. :rolleyes:


Jag tycker rattfyllon är ett helt annat samhällsproblem och detta har inget med några fordon att göra, varken mopeder, 4-hjulingar, skoter eller bil.

Jag håller med! Drogpåverkade (inkl. alkohol) borde ha sin egen statistik och inte svärta ner andra kategorier. Eftersom pundhuvuden tar lite vad som de kommer över så tror jag att de påverkar statistiken för mindre vanliga fordon i högre grad än för bil (spekulation). I så fall hjälper pundhuvena till med att påvisa att allt annat än bil och kollektivtrafik är farligt och måste förbjudas...
Samt att trafiken inte är grundproblemet, utan en biverkan i de fallen.
 
Man kan ta statistiken (från en tidigare länk ovanför) att av de förarbevis för EUmoppe är 40% tjejer och 60% killar.

Jämför då att det är 90% killar som omkommer i moppeolyckor. Ska vi då förbjuda killar att köra moppe?

Är mopparna felkonstruerade för oss killar? :va

edit: Min åsikt om 4-hjulingar är att de borde klassas som en egen fordonsgrupp och eventuellt krävas någon form av utbildning.
 
Last edited:
Man kan ta statistiken (från en tidigare länk ovanför) att av de förarbevis för EUmoppe är 40% tjejer och 60% killar.

1. Jämför då att det är 90% killar som omkommer i moppeolyckor. Ska vi då förbjuda killar att köra moppe?

Är mopparna felkonstruerade för oss killar? :va

2. edit: Min åsikt om 4-hjulingar är att de borde klassas som en egen fordonsgrupp och eventuellt krävas någon form av utbildning.

1. Nej, men vi är helt enkelt säkerhetsmässigt mer korkade på området, alltid varit, samma grej som bil o nytaget körkort gällande tjejer vs. killar

2. Agree totalee.
 
Bara för att det ser så urbota dumt ut med "4-hjulingar" (*) i trafiken borde de förbjudas.
Att Statens Estetikråd inte sagt till tidigare är en gåta.


(*) Alltså inte bilar som också har 4 hjul.

Ja, ungefär som endurohojjar, tillverkade för skogsåka, med små små framhjul och gatdäck...:rolleyes:
Ja, vi förbjuder dom oxå..
Sen har vi ju streetfighters, sporthojjar utan kåpor och cross-styre.. Korkat!
Förbjud dom oxå..
Och för att inte tala om offroadhojjar!! Hög fjädring och grova mönster i däcken. Tillåt endast på grusvägar norr om gävle...
Och va faa, det ser lite töntigt ut att åka 2 på en hoj så vi förbjuder väl det med...
:huvet

Allvarligt talat, svårt att tro att hojåkare verkligen vill förbjuda något som ligger så nära det egna intresset..
Däremot kan ju förarutbildning och vissa kvalitets/ säkerhetskrav vara på sin plats.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top