Motorljud Kawa

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Hejsan! en fråga till er inbitna mekduktiga hojpiloter. Relativt ny hoj är inköpt. Grisen i säcken då jag hämtade på flak utan att varken provstarta eller provköra (svinbillig). Jag har fått igång motorn nu, men den låter lite kasst. När man släpper på gasen och varvtalet går ner så börjar det liksom rassla en sekund eller två, sen återgår den till tomgång. Kamkedja kanske?

Sen så vill man ju gärna ha en pigg hoj som snabbt går ner på tomgång efter man har släppt gasen. Den är rätt seg nu, hur åtgärdar man det?

Hojen är en Kawasaki zzr600 från 1991.

Vars ifrån motorn kommer ljudet? Är det från toppen så är det möjligt att det är kamkedjan, men jag är inte så jäkla hemma på ZZR600:an och vad den har för barnsjukdomar.

Jag skulle inte oroa mig om det inte följer med motorvarvet men du kan ju alltid lyfta ventilkåpan och känna på kamkedjan om den känns lagom sträckt. Låter det inte från toppen så kan det ju vara allt ifrån dåligt spänd kedja till något kopplingsrassel.

Hade en zzr 600 -90 för ett par år sen. Den lät också lite småkass, framför allt på tomgång. Besökte en Kawa försäljare som lyssnade på eländet. Gör rent förgasarna var hans rekomedation.:va Knast tyckte jag. Inte fan kan det väl vara förgasarna som gör att det låter som ett skrammlande ljud från motorn.:confused: Sagt och gjort, hem och kolla fuggarna. Upptäckte att ena o-ringen till luftskruven var sönder. 4 nya o-ringar och problemet var löst. Tänk att så lite kan göra så mycket:banana

Jag tror jag ska dra förbi kawasakihandlaren här i stan och kolla med dom om rasslet!

Men vet någon hur man gör för att den ska tappa i varv snabbare efter att man har släppt på gasen? Min går i flera sekunder innan den tappar. Har kollat så att inte gasvajern är seg redan, allt är smörjt och nice där redan, så det ligger efter det. Har kollat youtubes också och andras lika cyklar är inte så sega på att tappa varven.

Då drar den i regel tjuvluft, alternativt att den går för snålt eller en kombination av båda. Spraya med startgas kring på insugsgummina mellan förgasare och motor med hojen igång. Påverkas motorvarvet har du läckage nånstans.

Jag skulle också se över fuggarna.

Hej! Kolla också så att kamkedjesträckaren funkar som den ska, ibland kan den behöva lite hjälp att fjädra ut på de äldre zxr/zzr modellerna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT