Motorlager utan C3 tolerans, ok?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har råkat ta hem lager med normalglapp, finns det risk att dessa skär eller är det lugna puckar? :)
 
är det specat C3 så är det det som gäller, sen kan man ju ev tumma på det beroende VAR lagret ska sitta- men dumt att chansa, så skaffa rätt, så skiter det inte sej.

//jj
 
Normal spel tror jag klarar max 80-85° innan spelet blir för litet..
 
är det specat C3 så är det det som gäller, sen kan man ju ev tumma på det beroende VAR lagret ska sitta- men dumt att chansa, så skaffa rätt, så skiter det inte sej.

//jj

Bara att ringa Kullager.se och höra med dom då, vissa lager hittar jag inte i C3 hos dom. Någon som har tips på vart man kan få tag på C3 lager hyfsat snabbt till ett bra pris? Gärna SKF. Vet att Momentum har men där kan man prata om överpris. :huvet
 
tycker momentum brukar ha bra pris på lager,betydligt billigare än org iaf.
 
Kolla med firmor som Wemoto i UK t.ex - det kanske är värt det att knalla ned till Momentum o hämta
dina kullager ändå.Finns en del industrileverantörer runt kanske om som kanske kan fixa det billigare.
SKF är inte jordens enda märke.

Fördelen med Momentum och liknande är att man vet exakt och säkrast vad man får.
 
tycker momentum brukar ha bra pris på lager,betydligt billigare än org iaf.

Jämför man kullager.se med momentum så får du två lager på kullager.se till priset av ett på momentum :död Men det är klart, beställer jag lagerna på imorgon så har jag dom på måndag. Ska höra med dom.
 
Kan köpa alla utom 3 st på kullager.se. Resterande får jag ta hos momentum och det är ju inte mer än 3 st där heller. :tummenupp
 
Varför sa ingen något om kullagret.com dom var ju billigare än kullager.se och dom hade precis vad jag behövde på alla punkter. :tummenupp:yoparty
 
Det finns lite industriservice företag som kanske inte normalt säljer till privatpersoner som man kan få loss grejer hos.Smörgåstårta och lite cash kan fixa det , kolla runt - har själv fixat lite speciallager på det sättet.Inte skitbilligt men direkt leverans:tummenupp
 
Hem » Kullager och Packboxar » Kullager
Hur man mäter ett kullager
På de flesta lager så står modellbeteckningen på sidan av lagret och de flesta har beteckningen märkt med laser men dessa slits bort snabbare än den tidigare metoden där beteckningen var ingraverat i lagret.

Storlek på kullager
Varje kullager har en innerdiameter, ytterdiameter och bredd i den ordningen. De flesta lager är metriska i storlek, men kan också vara imperialistisk och ibland även en kombination av båda.

d = Innerdiameter
D = Ytterdiameter
B/T = Bredd diameter

Du kan söka på storleken 25x47x12 eller beteckningen 6005-2RS eller titta i någon av listorna på kullager. När du väl vet storleken så finns det lager med eller utan tätningar och det finns lager med mer eller mindre glapp än i standard kullager.

Exempel på storlek på kullager 6005 (se bilden ovan)
d = 25mm
D = 47mm
B / T = 12 mm

Det finns också en hel del olika typer av tätningar eller har ett större spel än vanliga lager.
2RS = Gummitätning på båda sidor.
2RSH = Gummitätning på*båda sidor.
DDP = Gummitätning på båda sidor.
2RSL = Lågfriktionstätning på båda sidort (för hög hastighet).
2RZ = Lågfriktionstätning på båda sidort (för hög hastighet).
LLUB =*Tätning på*båda sidor.
ZZ = Metalltätning på båda sidor.
2Z = Metalltätning på båda sidor.
C3 = Större spel än normalt.
C4 = Större spel än C3.
NR = För låsring

Exempel på olika beteckningar.
6005-2RS
6005-C4
6005-2RS/C3

Det spel som finns i C3 och C4 kullager betyder att kulorna i lagret har utrymme för expansion som behövs mellan den yttre och inre ringen på kullagret när motorn blir varm.

Om du håller i den yttre och inre ringen på ett kullager och gör en radiell rörelse så kommer du att upptäcka ett litet spel mellan de två ringarna. Alla standard kullager har ett litet spel och detta styrs av internationella standarder. C3 betyder alltså att lagret har större glapp än standard kullager och C4 betyder att lagret har större glapp än C3 kullager.

C3 eller C4 kullager används i motorer med höga varvtal och/eller med höga arbetstemperaturer och dessa lager gör att motorn går "lättare" och tack vare den lägre friktionen så ger motorn mer effekt. Alla motorer mår bra av att värmas upp till arbetstemperatur innan man börjar använda den men det är extra viktigt med motorer som har C3 och C4 lager. Om man inte värmer upp en motor som har C3 eller C4 lager så riskerar man ett lagerhaveri .

C2 = Mindre spel än normalt
C3 = Mer spel än normalt.
C4 = Mer spel än C3.
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top