Motorkaraktär

NanoRobot

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Hoj
Yep!
Undrar om nån (några?) förståsigpåare kan förklara skillnaden på motorkaraktär på twin, v4 och rad-4. Menar främst upplevelsen, inte nåt tekniskt mumbojumbo.

Funderar på Honda Firestorm, VRF 800 eller Fireblade.

Var ligger skillnaden i hur dom är att köra? När kommer kraften? Hur kommer kraften? och lite sånt.

Einstein lär ha sagt att man ska förenkla så mycket som möjligt, men inte mer än så.

Med risk att förenkla lite mer än vad som kanske är möjligt: Föredrar du den hysteriska kicken på på ett smalt register, i regel på höga varv? Eller föredrar du råstyrka över ett bredare register men utan den där riktiga toppen? Smaken är som baken. Jag rekommenderar twinnar, alltså det senare. Dock tycker jag båda delarna har sin charm.

Med risk att förenkla lite för mycket en gång till. Skillnaden mellan en V-motor och en radmotor, givet att båda har samma volym och antal cylindrar, sitter inte nämnvärt i effektkaraktären (om det alls är någon skillnad), däremot skiljer det lite på ljudet. Jag har upplevt att V-motorer får ett lite angenämare ljud.

Last edited:
Eftersom jag har en från båda läger eller egentligen två från ett och en från det andra så..

Ja, gixxern med sin radfyra har sina fördelar, men den har ett tråkigt register. Dö som en sill innan 9tusen sen rupterar aset. Dock så skvallrar ljudet om att "nu jävlar händer det gejjer snart särrö"
Om man håller sig under effektökningsmax så är den snäll som ett lamm. Alltså kan man glatt köra en sån som nybörjare där man aldrig ens tänker tanken på mer än "halva maxvarvet".

Twinnarna är som en dobermannrottweil på uppåttjack. Det kräven en fast hand annars är man snart passagerare på en skenande tjur.. Men att "slippa" varva tills det lyser rött överallt har en obotlig charm.

Därför förses nu radfyran med turbo, den är lite mage :D

V eller R har ingen betydelse. 2 eller 4 däremot. 4:n är förenklat sett starkare än twinnen över hela registret, på högre varv avsevärt starkare.
Ta en Ducati 998/Mille mot en Gixxer/R1 från samma år och jämför vridmomentkurvorna så ser ni vad jag menar. Kanske vid nåt enstaka tillfälle i registret kan vridmomentkurvan från en twin ligga högre än 4:n men då snackar vi någonstans vid 2-3000rpm. Vid det varvtalet är även en twin lite grinig att köra.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!