Motorkåpor i 'kraschutförande'?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag har sett att det finns 'piratkåpor' att köpa till bla Suzuki. Lite robustare generator/motorkåpor som jag kan tänka mig är till banhojar. Kommer inte ihåg var det var jag såg dom tyvärr.

Någon som har koll på om liknande finns till Kawasaki ZX9R? Upptäckte nämligen precis att min läcker och behöver bytas snarast. :(

www.bikehps.com/ProductFiles/nrc_engine_casings.html har förstärkta motorkåpor. De är iofs pissdyra och inte speciellt snygga. Annars har bla KK nån form av kolfiberskydd som man limmar fast utanför orginalen. Men metallspackel är nog det billigaste.

Men hörru, behöver du inte de ramskydden i kolfiber jag har liggandes? Vore väl synd att repa ramen....

Last edited:
NRC heter ett företag som gör kraschtåliga(re) motorkåpor.

Edit: Fast inte just till din hoj, vad jag kan hitta...

EBS skrev:
Kemiskmetall sålänge :7peta

Var det saken jag frågade om? :7peta Nej, just det. :fakta

Klart jag ska laga kåpan men jag tänkte mer på en långtida lösning. :)

Tjoffe skrev:
Hur mycket läcker det och varifrån? KAn ju gå att laga.

Målet är att byta ut den och jag tänkte i min enfald att det kanske skulle vara billigare än orginal. Det är rätt tunt gods kvar så den ska lagas temporärt och sedan bytas ut, om jag hittar nån.

Last edited:
Hade NRC på min förra gixxer, är rätt hundra på att de skall finnas till kawasugi med, sök på nätet och du skall finna, även yoshimura har förstärkta motorkåpor.

/Felix

K-Micke skrev:
Jag har en sån här på gixxern:

http://www.woodcraft-cfm.com/Scripts/prodList.asp?idCategory=12692

fast det verkar bara finnas till ZX6R :(

På min behövs det, generatorkåpan ska vara det första som tar i på vänstersidan (enligt dom som vet).

Den genom-usla kopplingskåpan på R1,an då? urk...! Iofs så har jag kört snart 1200 mil med min smygläckandes i tätningen och bara pratat om att fixa det. Fast å andra sidan så matchar det klegget från kedjan på andra sidan.
Jag eftersträvar ju symetri här i livet
Lagen om Zen, Ying & Yang, Tjing och Tjong för oss insatta. :)

K-Micke skrev:
fast det verkar bara finnas till ZX6R :(

Jo, det verkar fan vara genomgående. :( Måste faktiskt säga att den där var riktigt snygg annars. :tummenupp Tydligen är inte 9:an nån banhoj. Undrar var dom fått DET ifrån? :rolleyes:

Felix skrev:
Hade NRC på min förra gixxer, är rätt hundra på att de skall finnas till kawasugi med, sök på nätet och du skall finna, även yoshimura har förstärkta motorkåpor.

/Felix

Dom verkar bara, som alla andra, ha till äldre och till 6:an. :( Nedrans också.

Plåtniklas skrev:
Svordom! :mad:

Nu upptäckte jag, efter demontering, att kåpsaten är sprucken mer än på ett ställe. :huvet

Laga där också sålänge då. Bara så att det blir tätt, eller tillräckligt tätt så att det går att köra iallafall.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph