motorkåpa i kolfiber, funkar bra?

bunny rabbiT

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Hudiksvall
Hoj
Blata Quadard
Har lyckats pajjat vänster motorkåpa. Sett på k k racing att dom säljer sånna i kolfiber för en tredjedel av vad en ny i alu kostar. Har letat på alla skrotar utan att hitta en.

Hur håller en kolfiberkåpa tätt mot olja jämfört med en i aluminium?
Andra för/nackdelar?

Tack//micke
 
Det KK säljer är nog ett skydd som man sätter utanför den ordinarie kåpan som är gjord i magnesium. Det gör så det inte går hål i den.
Fast leta efter en beggad orginal istället, finns säkert på nån skrot.
 
Har kollat på alla skrotar, med dom skrotar som har en kåpa har tyvärr en motor som sitter fast på den.

Firma som kan tänkas ha en sån kåpa till humana priser?

Tack för dom snabba svaren! :tummenupp
 
Kolla med alla mindre verkstäder du nånsin kan hitta. Jag fick tag på en kåpställning på så sätt, sånna är det oxå ont om på skrotar (den var förvisso till fel hoj men ändå).

Vad kostar en ny då? Jag pajade vevaxelkåpan på höger sida och hittade en beggad för 200.
 
Det finns flera trådar med nummer till skrotar, har du verkligen ringt alla dom? Uppåt 30 st.
 
Har du kollat upp möjligheterna till att svetsa?

Kan ju bli billigt om man t.ex. hittar någon som kan göra det på sin fikarast e.dyl. Finns också några här på forumet om säkert kan göra det åt dig för rimliga pengar.

/J
 
Om du svetsar den och det blir bra kan du jo setta på en kolfiber kåpa over for utseendets skull .
 
Om det bara gått hål på den är det lätt att fixa med antingen en svets eller ta metall-blandare (sådärn spackel grej) Kanske lite knepigare om det är 1000 pusselbitar vi snackar om
 
Är skapligt kass på detta med motorer, men jag har iaf lyckats skrapa min vänstra motorkåpa. Fråga: det är väl den som kallas generatorkåpa? Är de verkligen olja bakom denna kåpa? Är som sagt rookie när de gäller detta. Lite sugen på kolfiber skyddet kk har, känns billigare än en ny kåpa.
 
Jag har inte full koll på blejd men om generatorn sitter på sidan av vevaxeln så lär den bada i olja.
De enda hojar som har torra generatorer är de som har gen sitter uppe/bakom cylindern. Dessa hojar brukar ha torr/öppen generator.

Och sen finns det självklart nån udda jä*la motor som är undantaget som bekräftar denna regel.
 
bunny rabbiT skrev:
Har lyckats pajjat vänster motorkåpa. Sett på k k racing att dom säljer sånna i kolfiber för en tredjedel av vad en ny i alu kostar. Har letat på alla skrotar utan att hitta en.

Jag har en kåpa över... PM:a
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top