Motorhaveri!!!!!!!????

ElDiablo

Ny medlem
Gick med
12 May 2004
Hoj
GammelGixxer 1208cc -94
Igår kväll skulle jag ut en liten sväng med tillern. Hade precis kört den varm och svängde ut på E4:an där jag drog på fullt på gasen. Varvade ut 1:an och lägger i tvåan då jag känner hur den börjar sacka. Släpper gasen och saktar ner, märker då ett väldans knack i motorn plus att den går skitkasst. Stannar och låter den stå på tomgången en stund och då låter den helt normalt igen. Kör igång igen, men så fort det blir minsta lilla belastning på motorn så knackar den igen + att den går überdåligt.
Är ganska dålig på motormek så jag undrar om någon har nåt tips på vad som kan ha hänt. Är det vevlagret/lagren som farit eller har jag blåst nån ventil eller dylikt?
Hojjen är för övrigt en suzuki tl1000s-97:a

Mycket tacksam för svar innan jag åker till suzuki med den.

En twin kan låta väldigt illa om typ soppa/tändning är vajsing...behöver inte vara ras. Det finns väl tillräckligt med olja på?

heliac skrev:
En twin kan låta väldigt illa om typ soppa/tändning är vajsing...behöver inte vara ras. Det finns väl tillräckligt med olja på?

Jodå. Oljan är det inget fel på. Det som är så skumt är ju att den går lika jämnt som vanligt, inga ryck eller skak eller dylikt. Tycker den borde misstända ifall det skulle vara fel på soppa/tändningen.?

vore det vevlagren skulle den stå och knacka mest hela tiden tycker jag.

Har du kollat att den verkligen går på båda burkarna när den börjar gå illa?

Nær en twin bara tænder på en cylinder mærker man det.
Kom inte upp ur parkeringshuset i kællaren på jobbet. :)

Det mærks givetvis mer under belastning men du mærker det tydligt redan på låg belastning.
Kanske ær lite annorlunda med 500cc i varje cylinder vad vet jag.

Men om det ær som silwer sæger så ær det ju bara att kænna om ena blåset ær kallt/kallare æn det andra.

ace748 skrev:
Nær en twin bara tænder på en cylinder mærker man det.
Kom inte upp ur parkeringshuset i kællaren på jobbet. :)

Det mærks givetvis mer under belastning men du mærker det tydligt redan på låg belastning.
Kanske ær lite annorlunda med 500cc i varje cylinder vad vet jag.

Men om det ær som silwer sæger så ær det ju bara att kænna om ena blåset ær kallt/kallare æn det andra.

Bra synpunkt. Ska kolla upp det när jag kommer hem. Återkommer med svar om detta.

Hej

Är det inte ganska vanligt med vevlager haverier på Tl av tidiga årsmodeller?
Vet att lillebror sålde pga att det var ganska många TL som havererat vevlager bland annat en eller två klubbkompisar i Umeå UMCC.
Kolla Med Mell här på sporthoj förövrigt medlemm i UMCC Umeå.
Jag tror han har renoverat TL i omgångar efter vevlager ras, så kanske du kan få reda på vilka symtom hans hoj hadde vid rasen.

Klas

Klasse skrev:
Hej

Är det inte ganska vanligt med vevlager haverier på Tl av tidiga årsmodeller?
Vet att lillebror sålde pga att det var ganska många TL som havererat vevlager bland annat en eller två klubbkompisar i Umeå UMCC.
Kolla Med Mell här på sporthoj förövrigt medlemm i UMCC Umeå.
Jag tror han har renoverat TL i omgångar efter vevlager ras, så kanske du kan få reda på vilka symtom hans hoj hadde vid rasen.

Klas

tack du.
ska pm:a han senare om det visar sig att inte problemet sitter i soppa/tändning osv.

Ditt vevlager har förmodligen gått. Verkar vara skitvanligt på de tidiga tls:arna.

En kompis spenderade nästan hela förra sommaren i garaget pga det.

Han finns på forumet som neonman.

Det verkar inte vara nåt fel på soppa/tändning. Den går på båda burkarna och har inte den minsta tendens till att misstända. Har PM:at två stycken som tydligen ska ha erfarenheter om vevlagerras men får inget svar av dom. NU vill jag bara veta vilka symptom som först yttrar sig vid ett vevlagerras på en tl1000s.
Snälla hjälp mig om ni kan. :(

ElDiablo skrev:
Det verkar inte vara nåt fel på soppa/tändning. Den går på båda burkarna och har inte den minsta tendens till att misstända. Har PM:at två stycken som tydligen ska ha erfarenheter om vevlagerras men får inget svar av dom. NU vill jag bara veta vilka symptom som först yttrar sig vid ett vevlagerras på en tl1000s.
Snälla hjälp mig om ni kan. :(
knackar vid belastning är ett tecken på att ramlagren är slut.och svagt eller ingen obelastad..
mvh/peter

peter the great skrev:
knackar vid belastning är ett tecken på att ramlagren är slut.och svagt eller ingen obelastad..
mvh/peter

Tack... ville bara få ett extra utlåtande innan jag åker till suzuki med den.

Exakt så lät min när vevstakslagret gav sig...Är inte avunsdjuk, står med en hoj med samma problem, och jag har tyvärr då lyckats ha sönder andra saker under resans gång.
Om jag inte får sålt hojen till nån som vill skruva ihop den, kommer jag att sälja den bit för bit, och då kan du köpa en nyrenoverad vevaxel för 5000, det är vad det kostade att få vi gjort med nya kraftigare lager. En ny orginal gick på 8500 tror jag.
Sen har du säkert fått skit i oljepumpen, ganska vanligt när vevstakslagret skär tydligen. (1500 kostar en sån)

/Pajje

Hur låter den om du bara varvar stillastående?

Jag hade kassa drev och det lät som att hela växellådan höll på att ge upp vid minsta belasning. Kan vara värt att prova i varje fall :)

Har fått klart för mig nu att det med största sannolikhet är vevlagren som åkt. Den låter lika illa när man står stilla och ger lite varv tyvärr.

mvh//Henke

xfader skrev:
Hur låter den om du bara varvar stillastående?

Jag hade kassa drev och det lät som att hela växellådan höll på att ge upp vid minsta belasning. Kan vara värt att prova i varje fall :)

Jag renoverade min vevaxel, den höll i 600 mil innan den gick av....
Köpte då en R1:a i stället och lät skiten stå tills enegin kom tillbaka.
Motorn är ganska lättmekad, jag har manual på datorn tror jag.Lämna in den är otänkbart, billigare att köpa ny motor från skroten.
Alternativet är att lämna veven på svetsning/slipning och göra jobbet själv.
Oljepump kostar 1500, den måste du byta. Den nya har högra kapacitet. Tar minst 3 veckor att få hem suzukiprylar så var noga när du beställer så du inte måste beställa nåt senare...

Mell skrev:
Jag renoverade min vevaxel, den höll i 600 mil innan den gick av....
Köpte då en R1:a i stället och lät skiten stå tills enegin kom tillbaka.
Motorn är ganska lättmekad, jag har manual på datorn tror jag.Lämna in den är otänkbart, billigare att köpa ny motor från skroten.
Alternativet är att lämna veven på svetsning/slipning och göra jobbet själv.
Oljepump kostar 1500, den måste du byta. Den nya har högra kapacitet. Tar minst 3 veckor att få hem suzukiprylar så var noga när du beställer så du inte måste beställa nåt senare...

Hur var den vevaxeln renoverad då? Jag har fått min omslipad, omhärdad och nya tjockare lager, är det samma typ av renovering du gjorde? Surt om det bara håller 600 mil...

/Pajje

Grattis!

Råkade ut för samma sak för två dar sen. Åkte idag till suzukiverkstaden och fick till svar att det till 99% säkerhet är vevstakslagren som stuckit. Dom hade haft några tl 1000 där som råkat ut för samma sak och ljudet lät identiskt med dom. Missljudet kom från mittdelen av motorn och det där speciella ljudet när man släpper gasen kände han igen..

20-25 tkr för jobbet och delarna trodde han. Han rekommenderade att det blir billigare om jag jagar efter en ny motor och byter den isåfall. Enklare och billigare..
Få se vad man ska hitta på, det känns ju jäkligt deppigt.. :(, ny tl 1000 ägare är man också...

Hojen är en 00:a o gått 2400 mil..

ElDiablo skrev:
Igår kväll skulle jag ut en liten sväng med tillern. Hade precis kört den varm och svängde ut på E4:an där jag drog på fullt på gasen. Varvade ut 1:an och lägger i tvåan då jag känner hur den börjar sacka. Släpper gasen och saktar ner, märker då ett väldans knack i motorn plus att den går skitkasst. Stannar och låter den stå på tomgången en stund och då låter den helt normalt igen. Kör igång igen, men så fort det blir minsta lilla belastning på motorn så knackar den igen + att den går überdåligt.
Är ganska dålig på motormek så jag undrar om någon har nåt tips på vad som kan ha hänt. Är det vevlagret/lagren som farit eller har jag blåst nån ventil eller dylikt?
Hojjen är för övrigt en suzuki tl1000s-97:a

Mycket tacksam för svar innan jag åker till suzuki med den.

Last edited:
Psychobiker skrev:
Hur var den vevaxeln renoverad då? Jag har fått min omslipad, omhärdad och nya tjockare lager, är det samma typ av renovering du gjorde? Surt om det bara håller 600 mil...

/Pajje

Den blev omslipad och andra lager. Den hade gått 6000 mil så den gick på rejäl övertid med tanke på konstruktionsfelet.
Men visste jag idag vad jag inte visste då så hade jag bråkat som f-n med Suzuki och fått motorn renoverad och ombyggd på deras bekostnad med hänvisning till konstruktionsfel. Men det var då det. Nu är nu och TL motorer kostar mer än guld på skrotarna. Jag köpte en motor från en krockad hoj,bytte topplocket på denna och sålde en annars j-ligt rolig hoj. Faktiskt den roligaste hoj jag ägt. Gillar explosiviteten på lågvarv.

6000 mil! det är en bit, min hade gått 3200. Får väl hoppas att dom 1200 jag la på härdning var välinvesterade då.

Värsting>>Fan vad trist, ingen rolig sits, speciellt om man precis köpt den. att lämmna inden och få det gjort är knappast aktuellt. Räkna 10000 på delar, resten är skruvtid.
Fan, man kan ju den där motorn nu, man kanske skulle börja bistå med skruvhjälp för en rimlig ersättning, speciellt nu när jag byggt de speciallverktyg som behövs och har en egen liten verkstad.
3000 för meckandet + delarna, skulle de va rimligt?

/Pajje

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...