Motorhaveri - V-twin Ducati 03 1000 Si.e

TRoos skrev:
2247562
Remmarna är bytta för 1 år sedan då motorcykeln blev köpt då var den helt nyservad med stora servicen då motorcenter har som policy att inte släppa ut en motorcykel som säljs oservad, om inte annat vore det oproffisionellt att sälja en motorcykel som man måste börja med att serva..

Den är alltså köpt för 11-12 månader sedan, dvs att man inte kan påvisa det du säger med 6månaders regeln tyvärr är det väl något man skulle tagit tag i hårdare då den läckte olja från början men det har det skrivits om tidigare i tråden.

Angående 3 års reklamationsfrist så tack så jätte mycket det är väldigt bra att veta!

TACK!

3 års reklamationsrätt infördes 1a April 2005, och gäller även begagnade varor. Det är lite problematiskt vid begagnatköp, undertanken med lagen är att produkten skall klara normalt bruk under perioden och det är ibland svårt att avgöra exakt vad som är rimligt på ett begagnat fordon.

Blir det tjafs om körstil skall din kompis svara att "Hojen är brukad normalt", då lättar bevisbördan från honom. Hittar säljaren/verkstaden bevis för annat är det naturligtvis kört.
 
Något nytt?
Är ju helt sjukt att en motor med 3 år på nacken och få mil bara kan rasa så totalt! Undrar hur många vi är som läst denna tråd, sneglat på ducce men nu känner oss mycket skeptiska!

DUCATI: TA PÅ ER DETTA! NI KOMMER TJÄNA PÅ DET!
 
Italienska maffian är säkert inblandad för att tysta ner....:mad:
 
Ducati for life skrev:
2232843 auch!!! vilken osis!!
Är hojen servad som den ska borde garantin på delarna ju täcka ett sådant haveri - men vad vet jag :död Jag liiider med honom - har själv hojjen i garage i väntan på delar från italien... :( och det kan ju ta sin lilla tid :va
:corn
 
Hej och åter hej... nu ska jag berätta vad som har hänt. :huvet

OCH LÄS OCH BEGRUNDA DENNA SJUKA SERVICE! OCH ALLT SOM SÄGS ÄR SANNING ÄVEN FAST DET KÄNNS KONSTIGT ATT ETT S.K. SERIÖST MOTORCYKEL-MÄRKE KAN GÖRA SÅ HÄR.
___________________________________________________________________

Följande har hänt...

anledningen att hela proceduren har tagit sådan långtid är för att ducati i italien dom har tagit ledigt i över 2 månader? :confused:

mycket mycket märkligt, undra hur dom kan få sina pengar att komma in. åter till motorcykeln.. ducati tar inte på sig felet, jag repeterar ducati tar INTE på sig felet. DOM anser att motorn är sönderkörd, och när vi pratade med verkstadsgubben på återförsäljaren som motorcykeln är köpt på så sa han följande "ja jag antar att den går att köra sönder om man typ ligger och varvar fullt på 1an dag ut och dag in, men vem kör så" jaa.. precis vem kör så? det kanske var därför ni skulle ha tagit på er detta..

6 månader efter att motorcykeln är köpt gäller tydligen att bevis bördan ligger hos kunden och inte hos motorcykel försäljaren att dem ska bevisa att det är kunden som har haft sönder den, och hur f*n ska man då kunna bevisa att man inte har kört sönder den även fast man har kört bland det mildaste man kan göra med en sporthoj? ska jag säga att kolla bakdäcket det är samma som när jag fick den, knappt slitet. Det finns liksom en garanti men som man aldrig kan reda ut iprincip.

Och vi har pratat med en advokat som är involverad i MRF och han säger att det är precis det här som är felet och att ducati kommer undan, att bevis bördan läggs på kunden, ska man då åka runt med en kamera och spela in en film varenda gång man är ute och åker? Låter ju helt sjukt.

Jag vet inte hur man kan sammanfatta denna service från ducati i allmänhet, men om man har en motorcykel som är iprincip ny och som knappt har blivit inkörd INTE FAN SKA VÄL CYKELN GÅ SÖNDER. Det är så jävla irriterande, det är första och sista gången både jag och han har skaffat detta jävla maffia stycke. Ursäkta min vrede men vissa av er kan säkerligen förstå detta.

Tillsist så kommer eventuellt återförsäljaren att erbjuda en motor men då ska han få betala 50% av den, och tydligen ska den vara betald med undansmugglade reklampengar från ducati sverige, alltså det låter så helt sjukt.


JAG SÄGER BARA FÖLJANDE.

Köp en ducati, fullserva och få inga garantier, få ingen hjälp, och få en kraschad motor. Hoppas det är många som läser och tar åt sig och skriver vad dem tycker. Tack och hej.
 
Last edited:
TRoos skrev:
2552178 Hej och åter hej... nu ska jag berätta vad som har hänt. :huvet
OCH LÄS OCH BEGRUNDA DENNA SJUKA SERVICE! OCH ALLT SOM SÄGS ÄR SANNING ÄVEN FAST DET KÄNNS KONSTIGT.
Va? Kommer du att skriva mer i inlägget eller vad menar du?
 
TRoos skrev:
Hej
Jag har inget emot Ducatis ingenjörskonst. Men det låter onekligen som dålig service det där. I synnerhet för ett statusmärke som Ducati.

Om det stämmer som du säger, att hojen brukats och sköts normalt och enligt instruktionerna så tycker jag att du ska skriva ett välformulerat brev till Sverker Olofsson på Plus samt ngn av de stora dagstidningarrnas motorredaktioner. I brevet berättar du allt som hänt i kronologisk ordning fram till idag. Inga stora åthävor med synpunkter om vad du tycker om den och den utan "klä dig i säck och trasor" och berätta bara ödmjukt allt som hänt. Sedan skickar du kopia på breven till Ducatis generalagent i Sverige så att de blir varse dina avsikter. Skriv bara sådant som du är säker på.

Om du kan få tag på en sprillans ny knota med växellåda startmotor och hela biddevitten för endast 40 000:- som det stod tidigare i tråden så är det ju rätt billigt, iaf jämfört med HD. Du får trösta dig med det om det inte skulle gå vägen. :)

Tycker jag...

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Fy va tråkigt! Verkligen katastrof! Nästan ny fullservad på märkesverksdad och ingen garanti? :mad:

Skicka ett mail till ducati sverige med en länk till den här tråden (?)


Edit: att hota med Sverker kan nog vara ett starkt kort:tummenupp

Edit2: Den här tråden har över 8200 läsare....:tummenupp
 
Last edited:
Tråkigt att höra att Ducati inte ställer upp på sina ägare. Åtminstone eftersom service och liknande är gjort enligt konstens regler och på aukt. verkstad.. De BRUKAR ju hjälpa till med goodwill.

Hoppas det löser sig.
 
Ännu ett bevis på att man ska skruva själv och inte förlita sig på idioterna på verkstäderna.
 
TRoos skrev:
2552178Köp en ducati, fullserva och få inga garantier, få ingen hjälp, och få en kraschad motor. Hoppas det är många som läser och tar åt sig och skriver vad dem tycker. Tack och hej.

Varför envisas folk med att köpa Ducati överhuvudtaget? Det är väl ändå ingen nyhet att de faktiskt går sönder..:va
 
Ja du

Fy fan vad tråkigt, lider verkligen med dig.

Jag hade i ärlighetens namn köpt en ducce om det inte varit för deras "italienska kvalitet" och korta garantitid. Men detta bekräftar mina fördomar och jag kommer inte köpa Ducce innan 5-års garantin är införd.

Lycka till, och ge inte upp!
 
Mycket tråkig läsning...., man blir riktigt förbannad :mad:

Jag tycker dock du ska stå på dig och kontakta Ducati Europe direkt (jag kan PM:a mailadress)

Det kan ju tyvärr vara så att det bara är verkstaden som vill sopa detta under mattan..., eller...

Hur som helst, stå på dig!!!!!

Mackz skrev:
2552252 Ännu ett bevis på att man ska skruva själv och inte förlita sig på idioterna på verkstäderna.

Word.... (Gäller dock in Malmö MC Service :) )
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top