Motorgenomgång på gammal CB 900F -81

ymmotnoss

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
81 honda cb900f
Om jag nöjer mig med att byta "kamkedjepaket" inte bara kedjan till min cb900f-81 ca 8000 mil
så kostar kittet ca 2000kr. Vad kan en verkstadskostnad bli för att göra det jobbet?
Motorn har ett lätt rassel som tydligen inte ska finnas på cb900 men som man lär sig leva med på cb750.
Var går smärtgränsen för rassel från övre delen av dessa motorer?
Någon sa att om kamkedjan brister så kan hojen låsa bakhjulet med tvärstopp som följd. Stämmer det?...
Hej förresten. nykomling på detta forom
 

ymmotnoss

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
81 honda cb900f
Kan ha fel ang kit kamkedja och pris. Det är kanske bara en kamkedja och då byter men den.
I övrigt så gäller mina frågor.....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är det minst ekonomiska du kan göra på den hojen. Det kommer att bli billigare att hitta en begagnad motor att montera. Skulle tippa på att det kommer att gå på runt 15,000 eller mer att bara byta kamkedjan på en verkstad. Den billigaste CB900F på blocket just nu är 11,500 och en motor från ebay tyskland kostar ca 5,000.

Mitt råd, kör tills den går sönder - om den ens går sönder innan du tröttnat på den.
 

ymmotnoss

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
81 honda cb900f
Tack för svar! Oj! den kostnaden var mycket större än jag trodde. Vet inte hur omfattande ingreppet är. Måste motorn plockas ur ram, ska man ner i blocket och rota, kan man haka i ny kedja i den gamla och
dra runt en ny? Optimist förståss, men jag hör vad du säger..jättedyrt! Egentligen så kan jag leva med rasslet och hoppas på att det håller...men hur stor är risken att inte överleva ett haveri! Jag menar om motorn tvärlåser och därmed bakhjulet?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Rätt sätt att byta kamkedja är ur med motorn och plocka kammarna och splitta motorn för att komma åt vevaxeln. Att bryta en kamkedja och dra runt den med gamla... gör man om man vet att det finns nitlänkar tillgängliga att köpa för just den kamkedjan. Då blir arbetstiden ca hälften. En original kamkedja kommer färdignitad.

Det är mycket man kan oroa sig för i en motor... om man känner för det. Går en kugg av i växellådan och fastnar nitar bakhjulet hela tiden och det hjälper inte att dra in kopplingen. Kolvar kan spricka, ventilknaster kan släppa, ventiler kan gå av. Ventilfjädrar kan gå sönder. Ventilsäten kan lossna. Mittelektrod på ett stift kan lossna. Med mera, med mera... Själv kör jag så länge det går - om det nu inte låter alldeles för jäkligt illa i motorn.
 

ymmotnoss

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
81 honda cb900f
Då tackar jag för teknisk info. Mycket värdefullt för mig som nybliven ägare till en cb900f-81.
Tack för "knaster" torra fakta ang riskfaktorer som vi även har när vi väljer att kliva
upp ur sängen på morgonen. Om något låser bakhjulet så skulle man haft haveri abs för mjuklandning!!
Om det låter för jäkligt illa från motorn då litar vi på magkänslan (sunt bonförnuft) och parkerar.
//Tack
 

ymmotnoss

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
81 honda cb900f
Va f.n!! har bakdelen på cylindern velat rymma men torskade när den mötte ramgaller?
Det blev ju inte punka iaf bakdäck är dyra.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har inte kvalifikationerna för att ge djuplodande råd i denna forumdel men som gammal cb 900-nostalgiker är det ett par saker jag vill ha sagt. Ta råden för vad de är värda.
1. Vad kör du på för olja? Att gå upp i viskositet kan sänka överkonsumtionen rätt rejält utan negativa effekter. Rekommenderar alltså q8 sbk racing i 20-litersdunk från swedol, (om du inte redan kör på den?). Se därtill till att nivån alltid ligger högt på stickan. Alltid varit stor skillnad på hur mycket mina oljeslukare dragit med dessa enkla åtgärder. Gör under för klonkiga, glappiga lådor som bonus.
2. Ska du köpa delar har jag ett tips förutom de givna kanalerna. Långebro Mc och cykelcenter i Kristianstad har köpt upp ett präktigt lager med reservdelar till ffa äldre hojar, läs 80-tal. Lägger upp efterhand på tradera. Maila Matts, lönlöst att ringa men han ringer däremot upp på mailförfrågan och brukar kunna sina saker.
3.Nyfiken på om du vet om det är ringar eller styrningar som gör att den ryker?
4. Upprepar vad andra sagt. Lev med röken och leta annan motor. Kan kanske rentav få tag på en 1100. Billigaste och tryggaste "trimmet".

Motorn är en tung klump men enkel att byta.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vissa saker är rätt uppenbara när det händer, typ när saker rymmer från motorn och börja göra åverkan på ramens integritet. I det här fallet var det spruckna kolvbultar pga av för mycket lustgas.
View attachment 462175
Fränt lustgas har ju en tendens att omedelquickt sprida ut mängder med metall komponenter från motorn oavsett hur man skruvar ihop sakerna med dyra ARP skruvar o muttrar.

Var på mantorp när promoden från Öland skickade kompressorn rakt upp ca 50-70 meter med ett distinkt Pang. 50,000 tusen upp i skyn som en raket o ned i asfalten som en pankaka??
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Egentligen håller jag med Brink, samtidigt är det en speciell känsla att göra iordning en motor och starta upp den första gången.
första starten är lätt värd 20`000. sedan är det ren bonus att den går 20 år till.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Sen beror det väl på skicket på resten av hojen. Är allt annat som nytt, däck, fjädring och annat, då kan det vara värt en motorrenovering, för då kan du köra tiotusen mil till. Är resten av hojen slut är det bara att köra vidare till det rasar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Annars kan man testa en Rsv behandling.

Säg nu inte att detta inte funkar dom som har testat vet att det funkar.

Dom som säger att det inte funkar har garanterat inte testat utan gämför detta med typ slick50 eller andra bluff o båg saker.

Jag vet att det funkar varför tror ni min ace går 30 mil på ca 10 liter soppa?
Har en växellåda som är som en varm kniv i smör.

Sedan har jag använt Rsv i ett antal bilar, s motorer o om man tittar på en mil förbrukning på som någon av mina 2,2 opel omegor som fungerat som lastbilar.
Normalt brukar en sådan dra 0,75-0,8 milen efter Rsv o 50-70 mil kryper förbrukningen nedåt o landar 0,55-0,6.

Lager brum tystnar rätt omgående i en bakaxel och håller sig tyst i tja 10,000 mil iallafall, varför jag vet detta? Jo opel har en special storlek på lagren i bakaxel klumpen, dom finns enbart som original A 2650:- st och iomed det är en delad bakaxel är det ett jäfla jobb att bara byta klumpen. Då testar man en 500dring o RSV. Tyst blev det o 10,000 mil höll det minst.

Motorer som efter 30,000-50,000 mil börjar få lite väl mycket vevhus komp blir täta och tysta som längst köde jag en 2,2 76,000 mil o motorn drog ingen olja och hade garanterat gått 10,000 mil på varv skydds stopp. Karossen tog slut drivlinan var klockren.

Att testa RSV kostar på en hoj ca 1000 spänn man skall inte byta olja innan o byter man skall man köra en skit olja så friktionen ökar.

Kostnaden ca 1000 spänn o jobbet ca max 5 minuter o ut o åk igen.

Enda som är är väll att man bör köra lite längre när man häller i Rsv typ iallafall 20 mil direkt gärna mer.

Det funkar i vilket fall.
 

ymmotnoss

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
81 honda cb900f
Tack för lite rassel om rassel! Köpte som sagt boldor 900-81 för 3 veckor sedan. har bara kört 2 vändor och upptäckt att varvtal rusar (ligger kvar) mellan växlingar. När jag går ner i tempo så är varvtalet högt tenderar att rusa. Jag får ner detta via koppling och broms. Surt är bara förnamnet! Gas vajrar tyckt löpa och göra sitt jobb. Har ändock beställt nya. Kompisar tror att insugsgummin drar tjyvluft och får trottlar att "spöka". Någon slags vaccum spjäll funktion på dessa förgasare. Jag har beställt och fått nya insugsgummin. Letar nu någon i trakten som kan hjälpa mig byta. Kan meka lite med gamla cb750 singel overhead förgasare men detta är nytt. Frågor: Finns andra ideer om orsak, kan jag innan byte av gummin tejpa runt de gamla (eltape) eller täta på annat sätt och testa om det hjälper. Jag har hört talas om att felsöka med startgas och leta tjyvdrag??
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Frågor: Finns andra ideer om orsak, kan jag innan byte av gummin tejpa runt de gamla (eltape) eller täta på annat sätt och testa om det hjälper.
Börja med det enklaste. Töm tanken från E10 och häll i en 5 liters dunk 4T alkylatbensin. Om det blir skillnad lär du bestycka upp förgasarna så att de fungerar (ger rätt blandning) med E10. Den kräver ca 5% fetare blandning jämfört med 1981-bensinen. Skruva upp tomgångsblandningen 1/2 varv, byt upp två storlekar på både pilot- och huvudmunstycke samt shimsa upp trottelnålen med en (eller två) 0,5 mm tjock M3-bricka.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top