Motorfråga

spacelord

Enbart fläskig....
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia RS 250 -00
Nu har jag äntligen fått lite tid och ork över till att tag i att fixa hojen så att man kanske åtminstone kan vara med på B-racet på Sviestad. Men jag är lite osäker på om cylindrarna är i så dåligt skick som jag tror, så jag har lagt upp lite bilder här och tänkte om det kanske är någon som kunde hjälpa mig att bedöma skicket på dom. Räcker det kanska att nikasila om dom?

Kolvarna tycker jag ser rätt slitna ut, dom ser iallafall värre ut än dom beggade kolvarna som jag fick med till hojen. Så dom ska bytas iallafall.

Sen så undrar jag om det är bökigt att renovera vevpartiet? Lilländan på klovstaken går att vicka nån millimeter åt varje håll och enligt manualen så är det dags att fixa det då.

Bifogat

• P3161110.jpg
    P3161110.jpg
    99.3 KB · Visningar: 127
  • P3161121.jpg
    P3161121.jpg
    73.4 KB · Visningar: 157
  • P3161126.jpg
    P3161126.jpg
    69.8 KB · Visningar: 142
  • P3161131.jpg
    P3161131.jpg
    104 KB · Visningar: 96
  • P3191133.jpg
    P3191133.jpg
    72.4 KB · Visningar: 100
  • P3191138.jpg
    P3191138.jpg
    99.5 KB · Visningar: 106
Kolvarna är generalslut kör du med så slitna kolvar bör du känna att det går sämre även om ringtätningen fortfarande är tillfredställande. Vad som är oroande är den stora mängden upp/ned gående repor på kolven det härstammar troligen från vääldigt slitna cylindrar i kombination med viss brist på smörja. (inte tillräckligt för att ge nypmärken dock)

Cylindrarna är så vitt jag kan se tillräckligt hela för att omnicasilas något som är starkt rekomenderat då märkena på kolven bitvis går att härleda till väl stort kolvspel samt att nicasilet är allt annat än vackert. Kolla med offekoff han skall ha rätt bra pejl på vem som gör bäst omnicasilningar.
(allt jag skrivit om cylindrarna skall tas med en nypa salt då halvmörka bilder inte ger rättvisa åt cylindern, tvätta rent och ta bilder med mer ljus eller låt någon kunnig titta live.)

spacelord skrev:
Nu har jag äntligen fått lite tid och ork över till att tag i att fixa hojen så att man kanske åtminstone kan vara med på B-racet på Sviestad. Men jag är lite osäker på om cylindrarna är i så dåligt skick som jag tror, så jag har lagt upp lite bilder här och tänkte om det kanske är någon som kunde hjälpa mig att bedöma skicket på dom. Räcker det kanska att nikasila om dom?

Kolvarna tycker jag ser rätt slitna ut, dom ser iallafall värre ut än dom beggade kolvarna som jag fick med till hojen. Så dom ska bytas iallafall.

Sen så undrar jag om det är bökigt att renovera vevpartiet? Lilländan på klovstaken går att vicka nån millimeter åt varje håll och enligt manualen så är det dags att fixa det då.

Sådär dåliga kolvar har aldrig suttit i min aprilia :)

/JPS

spacelord skrev:

Jag kanske är lite OFF som Enduromupp :va men brukar man inte räkna timmar på racehojar också :confused:
Då vet man ju tämligen exakt när det är dags att byta & när man har tänjt väl nog på kolvbytesintervallet.

lupus skrev:
Jag kanske är lite OFF som Enduromupp :va men brukar man inte räkna timmar på racehojar också :confused:
Då vet man ju tämligen exakt när det är dags att byta & när man har tänjt väl nog på kolvbytesintervallet.
Det brukar man, men jag har slarvat. :huvet Jag borde ha bytt direkt när jag köpte hojen förra året.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back