Motorfråga CB 900 83

no_brakes

Sökande
Gick med
5 May 2005
Hoj
Kawa zx9r -99
Hade en spekulant på min mc igår som hittade ett litet oljeläckage som jag själv inte hade koll på. Det visade sig att det fuktade lite på vänster sida av motorn. Han påstod att om det fuktade där så var nog en packbox på insidan sönder. Jag öppnade motorkåpan på vänster sida ( som det står honda på tror jag) och det rann ut olja. Han trodde sig vara nästan säker på att det var fel. Jag har försökt att kolla men inte hittat någon riktig info. Ska det vara olja där inne eller inte?
honda_cb_900_f_2_bol_dor_1981_6_lgw.jpg
Den runda kåpan under cylinderraden är det jag pratar om.

Japp....om det är generatorkåpan så ska det vara olja där inne, lika på de flesta hondor. Startmotorkopplingen sitter också därinne.

/KentW

Lite olja!

Det är nog så att lite olja ska finnas där. När den sedan står på stödet..... ja då rinner det ut lite därifrån. Anordningen för startmotorn, envägslager och liknande behöver ju lite smörjning.

Om inte helt fel i tankarna.... så är det så. MVH Toyman.

Det är nog så att lite olja ska finnas där. När den sedan står på stödet..... ja då rinner det ut lite därifrån. Anordningen för startmotorn, envägslager och liknande behöver ju lite smörjning.

Om inte helt fel i tankarna.... så är det så. MVH Toyman.
Den stod dessutom på sidostödet och hade stått en liten stund så den mesta olja lär ju varit där då. Då ska jag ta kontakt med köparen igen.
Tänkte nästan att det var rätt då det brukar finnas skvaller hål i kåpor där det inte ska finnas olja.

Edit: Pratade precis med köparen och de hade tagit isär hans kompis likadana hoj när de kom hem. Och där var det också olja. Ändå var hans kompis (som var experten) fortfarande övertygad om att det INTE ska vara olja där. De hade även kollat på nätet och konstaterat att det nog skulle vara torrt där.

Last edited:
Den stod dessutom på sidostödet och hade stått en liten stund så den mesta olja lär ju varit där då. Då ska jag ta kontakt med köparen igen.
Tänkte nästan att det var rätt då det brukar finnas skvaller hål i kåpor där det inte ska finnas olja.

Edit: Pratade precis med köparen och de hade tagit isär hans kompis likadana hoj när de kom hem. Och där var det också olja. Ändå var hans kompis (som var experten) fortfarande övertygad om att det INTE ska vara olja där. De hade även kollat på nätet och konstaterat att det nog skulle vara torrt där.

Det Ska vara olja där. Tändningen sitter där, men generator på andra sidan, den ska dock vara torr. Har skruvat mycket med dom där motorerna så jag är helt säker.

Tack för svaren!
Ska bara försöka övertyga köparen om att allt står rätt till.

Har jag inte fel för mig så ligger det en O-ring där i ett spår, (om det gäller den lilla runda som sitter med 3 skruv?) Lätt att byta och den kan ju ha blivit gammal och lite trött. Att det skulle vara något större problem är jag väldigt skeptisk till.

Har jag inte fel för mig så ligger det en O-ring där i ett spår, (om det gäller den lilla runda som sitter med 3 skruv?) Lätt att byta och den kan ju ha blivit gammal och lite trött. Att det skulle vara något större problem är jag väldigt skeptisk till.
Jepp det gör det. Öppnade locket igår eftersom det fuktade lite. Så jag ska ta och skaffa mig den oringen så är allt tipptopp igen.

Jepp det gör det. Öppnade locket igår eftersom det fuktade lite. Så jag ska ta och skaffa mig den oringen så är allt tipptopp igen.

Kolla anliggningsytor och spåret givetvis, så att det inte är ärgat. I värsta fall kryper oljan förbi när den blir varm och riktigt tunn. Bara putsa till isf. Mest troligt fixar en ny O-ring till det.

Kolla anliggningsytor och spåret givetvis, så att det inte är ärgat. I värsta fall kryper oljan förbi när den blir varm och riktigt tunn. Bara putsa till isf. Mest troligt fixar en ny O-ring till det.
Jo det var flera skador i oringen så det är allt där det läcker

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...