Motorfästen 7:ans ram 9:ans motor

orpat

Kawa 900
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
96:a Bimota YB11
Vad jag har förstått så ska 9:ans motor passa i 7:ans ram (årsmodell 94) bakre fästena passar som en smäck men dom främre felar ca 3mm. Tappra försök har gjorts med både spännband och domkraft men jag får inte in 10 mm bulten som ska sitta där. :huvet En 8 får jag dit men räcker det? Kan ramen vara knäckt (syns inget) eller ska inte 9:ans motor inte passa?:confused: Tacksam för alla svar.
Orpat

Det är väldigt ovanligt att motorer passar rakt i ramar de aldrig var byggda för. Kawasaki specifikt vet jag inget om, men jag har svårt att tänka mig att ZX7R och ZX9R har exakt samma fästpunkter.

tjenare... vilket märke på hojjen!!! anar en kawwa zxr750 med 900 motor, eller har jag fel??

isåfall, det enda jag gjorde var att borra upp hålet i motorblocket, allt passar perfekt med orginal bultar och muttrar efter opperationen...

min gick 2 år i rookie1000, den höll för allt och lite till, om du inte tokvarvar den hela tiden (kan man låta bli?) då länger sig ventilerna och vipps.... kolven tar i och sen blir det o köpa en ny motor, för den motor renov. vill du inte göra.. tro mig.. :tummenupp

stämmer mitt antagande så pm:a... jag älskade min kwackerjack zxr900r

// 1F

Du vill nog INTE åka runt med en superspänd Alu-ram heller, om du med våld skulle lyckas få i bulten. då kommer det antagligen att spricka. Du får nog vackert göra en liten adapter mellan fästena. eller borra om hålen.

Last edited:
Ops!
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, helt rätt One Foot zxr 750 ram med 900 motor. Det känns ju lite knepigt att borra om fästena i toppen men det är ju rätt så mycket gods så det borde gå. Alternativet är ju att ta m8 bultar i sället. Vridmomentet tar ju klackarna som man skruvar emot toppen. Man kanske kan fodra hålet i toppen excentriskt för att slippa glappet ?
Orpat

näää ... strula inte till det och teknikmeka sönder saker i onödan..

1. montera motorn i dom bakre fästena
2. centrera upp ordentligt i dom främre justerings bultarna så motorn sitter rakt i ramen
3. borra dom nya hålen på plats, med hjälp av just justeringsfästena, då dom är av rejält hårt stål, och borren vandrar inte för dig.
4, montera, gasa, och ha kul som fasen...

du behöver inte oroa dig för matrialet i toppen... , man borrar ju bara upp hålet lite (3-4mm) längsgående, blir klockrent!!

så sluta nu oroa dig, borra och ut på vägen... sitt inte framför datorn och fundera ..

ha det gott, hör av dig efter provkörningen..

MVH // 1F

Japp!
Sagt och gjort. Hade redan löst det på det sättet du skrev One Foot.:tummenupp Det skulle vara 11,5 mm på höger sida vid förskruvningen det blev det. Men på vänster sida där det skulle vara 16,5 mm blev det bara 15,0 men det gav jag fan i. Sen vart det 10 mm bultar det får duga. Nu är det bara koppla la la laa.:Rockbanan
Tack för tipsen och det moraliska stödet. Jag lägger upp en bild i morron när jag hittat sladden till kameran.
Eder Orpat

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...