Vad är det med er här på SH?
En eller flera personer har alltså aldrig råkat ut för att en spiralinsats har följt med ut och drar då slutsatsen att det aldrig kan hända? Diskussionen har ju förekommit förr.
Om en hojåkare aldrig har gått på näbben så betyder alltså det att det aldrig kan hända för någon? Jag har iaf gått på näbben och tror därför verkligen att det kan hända på riktigt.
Tyvärr tror jag dessutom att det kan hända mig.
Vi har redan tidigare konstaterat att vi är några stycken som i verkligheten har råkat ut för att HeliCoil har följt med ut. Alltså KAN det hända men trots detta är det alltid nån som inte har råkat ut för det. Superfine, kanonbra, utmärkt men uppenbarligen så KAN DET JU HÄNDA eller tror ni att vi som säger oss ha råkat ut för det ljuger?
Låt mig påpeka att det (oberoende av fabrikat) finns ingen riktigt "gedigen" låsning av spiralen, inga deformationstappar, ingen utkragning värd sitt namn eller nåt liknande. Så vad är det då som säkerställer att spiralen blir kvar? Jo, endast dess fjäderkraft (spiralen är från början större än hålet den ska ned i). Intenting annat.
Låsvätska är en markant förbättring men innebär dessutom en försening eftersom man måste låta vätskan härda ut ordentligt före slutmontering för att inte riskera att skruven fastnar i spiralen. Här har vi en fördel med insatsringar eftersom dessa i alla fall har förutsättningar att vara hyggligt "täta", dvs låsvätskan på utsidan blir förhoppningsvis kvar där. Alltså kan man till nöds montera ring och skruv på stört om man måste men jag föredrar även här att låta låsvätskan härda ut om jag har tid.
Dessutom har mig veterligen alla köpta insatsringar en eller annan form av mekanisk låsning. Undantaget är egentillverkade ringar, där får man åstadkomma en egen låsning på ett eller annat sätt, typ dragning mot botten, körning, låsvätska, stoppskruv, frp eller liknande.
Ja, jag använder låsvätska även till mekaniskt låsta ringar (både egna och köpta) om jag har tid med härdningen. Typ både svångrem och säkerhetsbälte. Goda marginaler smakar ju gott!
Jag kanske är onödigt noggrann men jag har aldrig behövt göra om en gängreparation sedan jag började "hålla hög nivå" på noggrannheten och det känns ju bra.
Alltså är mina åsikter:
Finns det ringar så använd ringar, finns det inte så använd spiraler. Oberoende av metod, var supernoggrann.
Ang att sätta dit en ny spiral:
Att ersätta en utgängad spiralgänga med en ny förutsätter att gängan (dvs den nya gängan för spiralen) i godset (i detta fall i puffran) inte har tagit skada i samband med att spiralen följde med ut och här pratar vi ju aluminium i godset. Jag är rätt säker på att spiralen ställer rätt höga krav på precisionen i gängan i godset.
Jag är dessutom skeptisk till vad som händer då spiralen lossnar. Den följer med skruven ut men utåt sitter ju ramen som knappast flyttar på sig. Vad händer i det läget med gängorna i godset? Som sagt, materialet i godset är ganska "blött". I bästa fall stannar spiralen halvvägs, i sämsta fall kvaddar den alltså gängorna i godset.
Ersättning av befintlig spiral förutsätter i detta fall antagligen dessutom att man sänker puffran från ramen en gång till för att komma åt = onödigt jobb.
Dessutom förutsätter det att man har verktygen och en ny spiral tillgängliga den dan. Hur gör man om man lånade verktyg vid första monteringen? Lånar igen? Har man tillgång till samma "lånekälla" nästa gång?
Verktygen kan man till nöds klara sig utan om man har en bra flacktång men risken att man förstör gängan i godset ökar. Dessutom kan tångmetoden (om man har otur) medföra att den nya spiralen skadas, kan iofs ersättas av ytterligare en.
Kom ihåg att följderna då en spiral följt med ut kan så att säga bli rätt omfattande. Eventuellt går alltså gängan i godset och det finns liksom inga spiraler i "oversize" som löser problemet. I värsta fall har man dessutom inte tillräckligt mycket gods för ens en egentillverkad ring och då återstår bara att svetsa igen skadan och börja om från början. Då är det inte alls så roligt.
Och ja, 638 (liksom andra gänglås) kan värmas loss (typ 150 grader eller nåt sånt) men problemet i detta fall är att man värmer ju då hela förbandet, dvs även det som inte ska värmas loss (insatsen riskerar alltså att släppa ur godset). Men värmemetoden är kanon för demontering av "limmade" lagerringar och liknande.