Motorfäste/Rampuck=Gängpajj

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Skulle byta rampuck på R6an. Högermotorfäste var lagat sedan tidigare. Bytte puck drog i den igen å märkte att den hoppa över å tillbaka. Drog ut bulten för hand å såg att det var helt rensat på gänger mara massa spån som kom med ut inte hela gänger utan spån. Hur gör jag för att snabbast åtgärda detta? Hade det varit på vänster sida hade jag kunnat dra genomgående skruv men icke i detta fall. Högersidan sitter direkt på motorn.


fan.jpg


Svetsa? Heilcoil? timesert?
 
Nu utgår jag från att du givetvis helst vill laga utan att slita ur puffran ur ramen.
Jag utgår också från att örat i ramen inte är löstagbart, annars är ju pinnbult den självskrivna lösningen.

Svetsa?
Två problem:
1. Åtkomsten, så länge motorn sitter i ramen så kommer du inte till att svetsa.
2. Värmen, så länge motorn sitter ihop så kan du antagligen inte svetsa eftersom du har en massa konstiga grejor innanför, typ vattenmantel, ventilfjädrar eller nåt annat. Jag vet inte exakt hur det ser ut på din puffra men du förstår säkert problemet. Man svetsar helst inte utan att veta vad som finns innanför. Dessutom åker man ofta på att plana det man svetsat (topplock eller likn) efteråt.

Heilcoil?
Insatsgänga av spiraltyp.
Nja. Problem förekommer att spiralen åker med ut nån senare gång vid demontering av skruven. Jaja, jag vet att många är nöjda med HeliCoil men jag är det inte. Ska dock nämna att jag själv använde det så sent som i veckan i samband med reparation av en grävmaskin (såna är betydligt långsammare än motorcyklar! :D )
Alltså, det kan vara en lösning men hellre insatsgängor av "ringtyp", se nedan.

Timesert?
Insatsgänga av obruten ringtyp.
Jag anser att detta är bättre än spiraler såsom HeliCoil, Recoil, dom där franska vad-dom-nu-heter etc (alla brukar benämnas HeliCoil i vardagligt tal).
Ska också nämna att det finns fler fabrikat av insatsringar än bara Timesert.

Som jag ser det är följande lösningar att föredra i prioritetsordning:
1. Timesert eller liknande. Kan du låna nånstans? Du får lov att sänka puffran en bit men du bör kunna åtgärda utan att plocka ur den helt.
Eller tillverka en egen insatsgänga i stål. Inte alls svårt om man har resurser, jag har gjort det åt bl a Macke (tror han heter så, en lirare från Strängnäs), har även lagat hjulnav med den metoden (Chroma har kass material i naven).
2. HeliCoil, se punkt 1 ovan.
3. Svetsning. Som sagt, absolut ingen rolig lösning.

Alla insatsgängor förutsätter att det finns gods nog att rymma insatsens större ytterdiameter. Spiraler bygger mindre än ringar som i sin tur oftast bygger mindre än egentillverkade ringar.

Egentillverkade insatsringar SKALL låsas med urstark gänglås (typ Loctite 638 el likn). Färdigköpta ringar har oftast nån form av mekanisk låsning men 638 eller nåt sånt skadar ju inte, ju bättre ringen sitter ju bättre blir det. Själv använder jag 638 även till HeliCoil men det kräver att man avvaktar ett dygn och sen tryckluftar bort ALL(!) överflödig (dvs ohärdad 638) innan man drar i skruven, annars kan man glömma det där med framtida demonering. 638 är avsett för cylindrisk montering, typ låsa fast lagerringar på axlar och är MYCKET starkt.


Edit: Du löser säkert problemet med lokala resurser men annars är det ju faktiskt åkbart avstånd hit....
Edit igen:
Vi hade en diskussion om just lagning av gängor för några månader sen, tror det gällde ett motorfäste då också. Sök på Timesert eller HeliCoil (eller har du redan gjort det och hittat just Timesert i den tråden?), själv har jag trött modem och överlåter därför sökandet på nån annan.
 
Last edited:
Robban_C skrev:
2050406 Nu utgår jag från att du givetvis helst vill laga utan att slita ur puffran ur ramen.
Jag utgår också från att örat i ramen inte är löstagbart, annars är ju pinnbult den självskrivna lösningen.
.......bla bla bla bla
QUOTE]


Ta insatsgänga! Jag har aldrig (på 18 yrkesverksamma år) fått med en ÄKTA Helicoil ut vid demontering. Med andra märken har det hänt, men då sätter man dit en ny! Enkelt!

OBS! även 638 är demonterbar, men det kräver att man värmer.
 
Vad är det med er här på SH? :va :7peta
En eller flera personer har alltså aldrig råkat ut för att en spiralinsats har följt med ut och drar då slutsatsen att det aldrig kan hända? Diskussionen har ju förekommit förr.
Om en hojåkare aldrig har gått på näbben så betyder alltså det att det aldrig kan hända för någon? Jag har iaf gått på näbben och tror därför verkligen att det kan hända på riktigt. :)
Tyvärr tror jag dessutom att det kan hända mig. :D

Vi har redan tidigare konstaterat att vi är några stycken som i verkligheten har råkat ut för att HeliCoil har följt med ut. Alltså KAN det hända men trots detta är det alltid nån som inte har råkat ut för det. Superfine, kanonbra, utmärkt men uppenbarligen så KAN DET JU HÄNDA eller tror ni att vi som säger oss ha råkat ut för det ljuger?

Låt mig påpeka att det (oberoende av fabrikat) finns ingen riktigt "gedigen" låsning av spiralen, inga deformationstappar, ingen utkragning värd sitt namn eller nåt liknande. Så vad är det då som säkerställer att spiralen blir kvar? Jo, endast dess fjäderkraft (spiralen är från början större än hålet den ska ned i). Intenting annat.
Låsvätska är en markant förbättring men innebär dessutom en försening eftersom man måste låta vätskan härda ut ordentligt före slutmontering för att inte riskera att skruven fastnar i spiralen. Här har vi en fördel med insatsringar eftersom dessa i alla fall har förutsättningar att vara hyggligt "täta", dvs låsvätskan på utsidan blir förhoppningsvis kvar där. Alltså kan man till nöds montera ring och skruv på stört om man måste men jag föredrar även här att låta låsvätskan härda ut om jag har tid.
Dessutom har mig veterligen alla köpta insatsringar en eller annan form av mekanisk låsning. Undantaget är egentillverkade ringar, där får man åstadkomma en egen låsning på ett eller annat sätt, typ dragning mot botten, körning, låsvätska, stoppskruv, frp eller liknande.
Ja, jag använder låsvätska även till mekaniskt låsta ringar (både egna och köpta) om jag har tid med härdningen. Typ både svångrem och säkerhetsbälte. Goda marginaler smakar ju gott! :)
Jag kanske är onödigt noggrann men jag har aldrig behövt göra om en gängreparation sedan jag började "hålla hög nivå" på noggrannheten och det känns ju bra.

Alltså är mina åsikter:
Finns det ringar så använd ringar, finns det inte så använd spiraler. Oberoende av metod, var supernoggrann.



Ang att sätta dit en ny spiral:
Att ersätta en utgängad spiralgänga med en ny förutsätter att gängan (dvs den nya gängan för spiralen) i godset (i detta fall i puffran) inte har tagit skada i samband med att spiralen följde med ut och här pratar vi ju aluminium i godset. Jag är rätt säker på att spiralen ställer rätt höga krav på precisionen i gängan i godset.
Jag är dessutom skeptisk till vad som händer då spiralen lossnar. Den följer med skruven ut men utåt sitter ju ramen som knappast flyttar på sig. Vad händer i det läget med gängorna i godset? Som sagt, materialet i godset är ganska "blött". I bästa fall stannar spiralen halvvägs, i sämsta fall kvaddar den alltså gängorna i godset.
Ersättning av befintlig spiral förutsätter i detta fall antagligen dessutom att man sänker puffran från ramen en gång till för att komma åt = onödigt jobb.
Dessutom förutsätter det att man har verktygen och en ny spiral tillgängliga den dan. Hur gör man om man lånade verktyg vid första monteringen? Lånar igen? Har man tillgång till samma "lånekälla" nästa gång?
Verktygen kan man till nöds klara sig utan om man har en bra flacktång men risken att man förstör gängan i godset ökar. Dessutom kan tångmetoden (om man har otur) medföra att den nya spiralen skadas, kan iofs ersättas av ytterligare en.

Kom ihåg att följderna då en spiral följt med ut kan så att säga bli rätt omfattande. Eventuellt går alltså gängan i godset och det finns liksom inga spiraler i "oversize" som löser problemet. I värsta fall har man dessutom inte tillräckligt mycket gods för ens en egentillverkad ring och då återstår bara att svetsa igen skadan och börja om från början. Då är det inte alls så roligt.


Och ja, 638 (liksom andra gänglås) kan värmas loss (typ 150 grader eller nåt sånt) men problemet i detta fall är att man värmer ju då hela förbandet, dvs även det som inte ska värmas loss (insatsen riskerar alltså att släppa ur godset). Men värmemetoden är kanon för demontering av "limmade" lagerringar och liknande. :tummenupp
 
Är ej heller nöjd med helicoil. Använder gänghylsor jag också. Vet inte vad dom heter, men dom sitter - man behöver inte ens borra. Dom självborrar och sitter hårt som stryk. Kollar gärna vid intresse
 
Robban_C: Hylsan som sitter i ramen ska kunna gå att lossa om inte den gamla lagningen hindrar mig. Gör detta procceduren bättre måntro?
 
Hmm, eftersom du har en så snygg hoj i din avatar delar jag med mig av min erfarenhet.

Antar att du har något liknande problem som jag hade fast kanske inte lika illa, se bild före.

Rätt medicin för mig var, svetsa igen (bild Efter), borra om och dit med HeliCoil dock endast i M10 för att få kvar mer gods i fästet.

Helicoil som följer med ut?? Ja kanske men hur ofta händer det och hur ofta plockar du ner motorn? Tror inte det är ett stort problem och skulle det bli ett problem gör man om proceduren, svetsa, borra å HeliCoil...
 

Bifogat

  • Efter1.jpg
    Efter1.jpg
    90.3 KB · Visningar: 92
  • före1.jpg
    före1.jpg
    113.1 KB · Visningar: 89
Strandelin skrev:
2051062 Hmm, eftersom du har en så snygg hoj i din avatar delar jag med mig av min erfarenhet.

Antar att du har något liknande problem som jag hade fast kanske inte lika illa, se bild före.

Rätt medicin för mig var, svetsa igen (bild Efter), borra om och dit med HeliCoil dock endast i M10 för att få kvar mer gods i fästet.

Helicoil som följer med ut?? Ja kanske men hur ofta händer det och hur ofta plockar du ner motorn? Tror inte det är ett stort problem och skulle det bli ett problem gör man om proceduren, svetsa, borra å HeliCoil...

:pannkyss

Vart fixxar man helicoil? Tar nog in den till Mcmontörerna. När man borar behöver man väll en exakt vinkel? pelarborr? eller går det göra för hand i garaget?
 
Robban_C skrev:
2050964
Jag kanske är onödigt noggrann men jag har aldrig behövt göra om en gängreparation sedan jag började "hålla hög nivå" på noggrannheten och det känns ju bra.

Alltså är mina åsikter:
Finns det ringar så använd ringar, finns det inte så använd spiraler. Oberoende av metod, var supernoggrann.

:tummenupp

Jag tror att du slår huvudet på spiken där!
När insatsgängor följer med ut så kan jag tänka mig att man har varit slarvig med borrningen, för stor borrdiameter medför ju givetvis lite mindre gängyta som insatsen skall "greppa" i kanske tom att gängdalen får förstor diameter och att insatsen inte kan fjädra ut och hitta "grepp".

Nogrannhet är nog väldigt viktigt vid montering av insatsgängor, iövrigt så är det aldrig fel att vara nogrann ändå!
 
MostWanted skrev:
2051277 :pannkyss

Vart fixxar man helicoil? Tar nog in den till Mcmontörerna. När man borar behöver man väll en exakt vinkel? pelarborr? eller går det göra för hand i garaget?


Borrmaskin funkar bra
Det är gängningen som är mer kritisk
 
Robban_C skrev:
......Eller tillverka en egen insatsgänga i stål. Inte alls svårt om man har resurser, jag har gjort det åt bl a Macke (tror han heter så, en lirare från Strängnäs.....

Japp!! Och det funkade kanon på gamla R1'an!!! :tummenupp
Tack än en gång! :Bugar
 
MostWanted skrev:
2051277 :pannkyss

Vart fixxar man helicoil? Tar nog in den till Mcmontörerna. När man borar behöver man väll en exakt vinkel? pelarborr? eller går det göra för hand i garaget?

Att borra helt på fri hand är ingen bra ide, så här gjorde jag. Monterade motorn i ramen, satte borrstyrningar i ramen och borrade med en liten borr, bytte till en lite större borr och slutligen sista borrningen på fri hand.

Känner du ingen som har HeliCoil-sats så ta hela motorn till en verkstad som fixar det åt dig, är nog inte prisvärt att köpa prylar själv om du bara ska använda det en gång. Prylarna jag använde har tyvärr återvänt till norra norrland.

Edit: näe det är såklart inte jag som har svetsat i min motor.
 
Last edited:
MostWanted skrev:
2051028 Robban_C: Hylsan som sitter i ramen ska kunna gå att lossa om inte den gamla lagningen hindrar mig. Gör detta procceduren bättre måntro?
Är inte riktigt med i matchen, sitter den trasiga gängan i en löstagbar hylsa? I så fall skulle jag satsa på att köpa/tillverka en ny.
Nej visst fan, du menar hylsan som skruven går igenom. Nu är jag åter med på spelplan! :)
Om hylsan går att ta loss så går det ju antagligen att sätta i en eller annan form av insatsgänga utan att behöva släppa ner puffran o det är ju alltid ett plus. Resultatet blir detsamma utom i ett avseende: Arbetet går så mycket fortare att en pubrunda hinns med! Kanonbar alltså! :D


MostWanted skrev:
2051277
... När man borar behöver man väll en exakt vinkel? pelarborr? eller går det göra för hand i garaget?
Endast du kan avgöra om du klarar av det men det kräver hygglig precision. Strandelins tips om borrstyrningar är rätt bra. :tummenupp
En stålhylsa som utvändigt passar i ramen och med invändigt hål passande den borr du ska använda. Hylsan gör att borren går in i rätt riktning.
Och det är korrekt att det inte lönar sig att köpa bitar för en enda gänga. Alla(?) insatsgängor (utom egentillverkade) kräver en speciell gängtapp som brukar kosta fläsk. Gissar att vi pratar från nån femhundring eller så för verktyg och ett fåtal ringar/spiraler.


Kawwa skrev:
2051279 Jag tror att du slår huvudet på spiken där!
När insatsgängor följer med ut så kan jag tänka mig att man har varit slarvig med borrningen, för stor borrdiameter medför ju givetvis lite mindre gängyta som insatsen skall "greppa" i kanske tom att gängdalen får förstor diameter och att insatsen inte kan fjädra ut och hitta "grepp".

Nogrannhet är nog väldigt viktigt vid montering av insatsgängor, iövrigt så är det aldrig fel att vara nogrann ändå!
Alltid rätt borrdiameter. Alltid noggrannt uppriktat, ibland till och med i maskin. Alltid rätt smörjmedel vid gängning (och vid borrning om det gällt alu). Ändå har det alltså hänt att HeliCoil har åkt med ur. Det har dock (hitintills) inte hänt med limmade (typ Loctite 638 el likn) spiraler. Dock förordar jag ändå ringar.
Och varför händer det då ändå att jag själv använder HeliCoil? Jo, därför att jag har det men jag har inte ringarna (dvs det systemet). Och varför köpte jag då HeliCoil? Jo, därför att jag på den tiden inte visste bättre. Man lär sig med tiden.
Och för övrigt anser jag också att HeliCoil är svagare än ringar, möjligen med limmade spiraler som undantag då. Svagare därför att en spiral givetvis är svagare än en homogen gänga. Och svagare än stålgods (men givetvis starkare än alu) eftersom spiralen är av rostfritt material. Men jag kan inte bevisa att de är svagare med rena fakta, det är bara min åsikt.


Macke: Kul att det blev bra. :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top