Motorfärg / cylinderfärg

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
tänker lackera om motorblocket (svart) samt båda cylindrarna till min RD 350

sist köpte jag på mekonomen, men när jag drog i en skruv, så sprack färgen runt skallen :(

vad kör ni med för färg ? spray ? / pensla ?
behövs värmebeständig till motorblocket ?
vill ha med ganska hög glans

Jag har alltid kört 2k lack som är laddad på sprayburk. Och som grundfärg har jag kört Acid etsande grundfärg.
Funkar perfekt, inga släpp.
Behöver väl inte påpeka att grundarbetet speglar sig i resultatet:)

Jag har alltid kört 2k lack som är laddad på sprayburk. Och som grundfärg har jag kört Acid etsande grundfärg.
Funkar perfekt, inga släpp.
Behöver väl inte påpeka att grundarbetet speglar sig i resultatet:)

märke ? tillverkare ? såld av ? länkar ?

ja, självklart vet jag att underarbetet är A & O .. men förra gången var motorkåpan helt aluminium ren & grundad & lackad.. men ändå sket det sig

Cylindern på min 60-tals Bonneville har jag penselmålat med svart Servalac!

Det började med att cylindern tappade färg och det som fanns tillgängligt var en burk svart Servalac. När det blev vinter och dags att lacka om cylindern var det jag bättrat fortfarande som nytt! :va

Så jag glasblästrade cylindern och använde förtunnad Servalac i ett antal lager lagt med pensel! Sedan fick det torka i 100 grader i några timmar. Blev blankt och höll väldigt bra men är tyvärr inte lika dyrt som 2k på sprayburk förståss... :D

Acid är varumärket på den etsande grundfärgen. Utan etsande grundfärg så är det dömt att misslyckas.
2k färgen är Sikkens men det går även bra med vilken som. Dock den du aktiverar själv är att föredra.

Acid är varumärket på den etsande grundfärgen. Utan etsande grundfärg så är det dömt att misslyckas.
2k färgen är Sikkens men det går även bra med vilken som. Dock den du aktiverar själv är att föredra.

funkar dessa på cylindrar som blir så pass varma ? behövs det inte färg anpassad för hög värme ?

Nope det funkar med 2k

Jag kör grund o 2k lack. Nu har jag kört Opel rally mattsvart vilket blir satin om man lägger täta lager samt något tjockare lager. Men en blanksvart 2k lack ger en mycket bra blankhet utan klarlack.

Jag kör grund o 2k lack. Nu har jag kört Opel rally mattsvart vilket blir satin om man lägger täta lager samt något tjockare lager. Men en blanksvart 2k lack ger en mycket bra blankhet utan klarlack.

kanon, nu har jag beställt etsande grundfärg + 2k svart blank.
även dom där jag handlade berättade att lystern är så pass bra att ingen klarlack behövdes

sa även vad jag skulle använda färgen till..

så nu e det bara att vänta på att prylarna kommer :D

edit. det blev hos http://www.lackman.se/

Gött!

Lackman har hela tiden varit min hovleverantör också. Var hos dem igår och köpte mer etsande grundfärg.

Lycka till.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back